Øvrige ydelser

#

Sådan kan vi hjælpe

Stiftelse af en ny fond er ofte en kompleks proces, hvor vi blandt andet deltager i dialogen med myndighederne. 

Dialogen med myndighederne kan omfatte:

  • Drøftelser med Civilstyrelsen / Erhvervsstyrelsen om godkendelse af fonden – hvor de blandt andet vil overveje, om fonden kan bestå i 10 år. 

  • Drøftelse af særlige forhold for kapitalforbrugende fonde.

  • Drøftelse med Skattestyrelsen om fondens uddelingsmæssige formål - herunder eventuelt anmodning af bindende svar om fondens aktiviteter er almennyttigt / almenvelgørende.

  • Særligt ved stiftelse af Erhvervsdrivende fonde omfatter de typiske opgaver også:

    • Assistance med udarbejdelse af prognose / budget for en periode på 3-5 år, der kan understøtte myndighedernes overvejelser af, om fonden kan bestå i mindst ti år.

    • Vurdering af fordeling mellem grundkapital og fri kapital under hensyn til skattemæssige forhold og behov for fri kapital til uddelinger.

  • Udarbejdelse af vurderingsberetning og assistance til udarbejdelse af en eventuel åbningsbalance ved stiftelsen, når stiftelsen sker i andre værdier end kontanter.
  • Registrering af fonden, ledelsen og dens reelle ejere hos Erhvervsstyrelsen.
  • Registrering hos Skattestyrelsen for skatter, moms og afgifter.

Når erhvervsdrivende fonde foretager uddeling i andre værdier end kontanter, skal bestyrelsens beslutning vedlægges en vurderingsberetning – som PwC kan udarbejde.

Der kan opstå situationer, hvor fonden ikke har afsat tilstrækkeligt med uddelingsramme i årsrapporten. Fx er der fonde, som modtager mange gaver og donationer, som ønskes anvendt til uddelinger i samme år, som de modtages. I sådanne tilfælde – hvor uddelingsrammen ikke er tilstrækkelig – kan fonden udarbejde en mellembalance, som skal reviewes af en revisor, hvilket vi gerne udføre for fondene.

Bestyrelsen skal sikre, at vederlaget til bestyrelsen ikke overstiger, hvad der må anses for forsvarligt i forhold til den erhvervsdrivende fonds og i moderfonde koncernens økonomiske stilling.

Vi kan assistere ledelsen med at udarbejde analyser af vederlaget.

Vi ser løbende forskellige behov i forskellige fonde for en ny organisering af fondens koncernstruktur – fx:

  • at aktivitet i fonden med fordel kan bringes ned i et datterselskab

  • at man omdanner datterselskaber til P/Ser for at få skattepligtig indkomst i fonden

  • at man øger kapitalgrundlaget i datterselskabet ved en kapitalforhøjelse frem for at yde lån.

Når der indtræffer særlige forhold i fonde, tager vi gerne drøftelserne med fondsmyndighederne. 

Det kan være i forhold til: 

  • Overvejelser om ekstraordinære dispositioner fx salg af ejendom eller aktier, som fondens fundats bestemmer at fonden skal eje.

  • Overvejelser i forbindelse med, at fondens uddelingsmæssige formål eventuelt er udtømt.

  • Skifte af fondstilsyn – fx når en ikke-erhvervsdrivende fond bliver erhvervsdrivende eller en erhvervsdrivende fond ikke længere har erhvervsmæssige aktiviteter.

Fonde er som udgangspunkt underlagt samme regler om moms som andre virksomheder, men der er undtagelser. 

Vi kan bistå fonden med at vurdere, om der er særregler, der skal iagttages. Herunder kan vi bistå med at opgøre split-momsprocenten, når fonden har nogle aktiviteter med moms og nogle aktiviteter uden moms. 

Nogle fonde kan også fritages for nogle ejendomsskatter eller hvis fonden modtager donationer kan fonden eventuelt også omfattes af  en særlig momskompensationsregel.

Vi kan assistere fonde med en temperaturmåling af deres aktuelle forhold – særligt i forhold til, hvor compliant er fonden og er fondens governance god. 

I den sammenhæng giver vi anbefalinger til, hvor bestyrelsen med fordel kan sætte ind. Denne ydelse er i øvrigt ofte kædet med vurderingen af ledelsesvederlaget.

Det er alene donationer fra fonden til modtagere, hvor fonden ikke modtager en modydelse, som klassificeres som uddelinger. Ofte kan der være tale om, at fonden modtager en modydelse, fx reklame, i forbindelse med donationen – og i sådanne situationer er der særlige behov for at vurdere, hvordan den regnskabsmæssige behandling skal være.

Tilsvarende kan der være situationer, hvor fonden selv har afholdt projektomkostninger eller lønomkostninger, hvor der er modtaget en modydelse, og hvor den reelle donation derfor vil være en særskilt uddeling i andre værdier end kontanter. 

Vi deltager gerne i drøftelser og vurderinger af, om en regnskabspost skal klassificeres som omkostninger eller uddeling samt den regnskabsmæssige behandling af et aktiv som skifter karakter fra erhvervsmæssig/kommerciel til formålsbestemt med dertilhørende værdiregulering.

PwC kan assistere med anmodning om bindende svar vedrørende Skattestyrelsens vurdering om:

  • Fondens uddelinger er almenvelgørende og almennyttig.

  • Fondens uddelingsformål er almenvelgørende og almennyttig.

  • PwC kan assistere med at vurdere og klassificere legater, så de opfylder de nødvendige skattemæssige krav. Dette omfatter blandt andet en grundig gennemgang af konkrete uddelinger sammenholdt med fondens vedtægtsmæssige uddelingsformål.

  • PwC kan assistere med indberetning af de enkelte uddelinger til Skattestyrelsen. Dette sikrer, at skattemæssige krav til indberetning overholdes, og fremmer at fonden undgår sanktioner fra Skattemyndighederne.

  • PwC kan assistere med rådgivning om, hvordan uddelinger skal bliver beskattet hos modtagerne. Dette indebærer en vurdering af, hvordan legatet beskattes, og hvilke skatteforpligtelser modtageren har.

  • Klassificering af udgifter hos modtagerne af uddelinger, når uddelinger er skattefri for modtager. Vi hjælper med at afgøre, hvordan den skattemæssige situation er for de udgifter, som uddelingen anvendes til hos uddelingsmodtageren – dvs. Er der skattemæssig fradrag hos modtageren for de udgifter, som uddelingen anvendes til.

  • Social Sikring – Vi rådgiver om, hvor og hvordan uddelingsmodtagere og disses arbejdsgivere (fx. et dansk universitet) betaler de rigtige sociale bidrag, således at uddelingsmodtageren bibeholder sine sociale sikringsrettigheder under arbejde i udlandet, og at der ikke er evt. forpligtelser for arbejdsgiver i udlandet.

Kontakt os

Claus Lindholm Jacobsen

Partner, Assurance, statsaut. revisor, Aarhus, PwC Denmark

8932 5528

E-mail

Henrik Steffensen

Partner, leder af Accounting Advisory Services, København, PwC Denmark

2373 2147

E-mail

Anders Stig Lauritsen

Direktør og COO, København, PwC Denmark

2446 5687

E-mail

Anne Cathrine Primdal Allentoft

Partner, International Tax Services, København, PwC Denmark

3945 9435

E-mail

Jacob Fromm Christiansen

Partner, København, PwC Denmark

4042 4180

E-mail

Jens Olsson

Partner, København, PwC Denmark

2141 6358

E-mail

Følg PwC

Required fields are marked with an asterisk(*)

Your personal information will be handled in accordance with our Privacy Statement. You can update your communication preferences at any time by clicking the unsubscribe link in a PwC email or by submitting a request as outlined in our Privacy Statement.

Hide