Funktionsadskillelse i økonomisystemer

Afhjælp risici med funktionsadskillelse i økonomisystemer

I et økonomisystem kan der eksistere en risiko for, at medarbejdere har adgangsrettigheder som ikke er arbejdsbetinget. Dette kan muliggøre at medarbejdere er i stand til at registrere transaktioner, godkende transaktioner, bogføre transaktioner og evt. har et ansvar for håndtering af aktiver.

Implementering af korrekt funktionsadskillelse - som betyder at alle handlinger relateret til en forretningskritisk aktivitet ikke kan gennemføres af den samme person eller gruppe - afhjælper disse risici, og er en forudsætning for betryggende forretningsprocesser.

Relevante spørgsmål ifm. fuktionsadskillelse:

"Hvilke overvejelser bør man som virksomhed gøre sig, hvis man står overfor at implementere funktionsadskillelse?"

"Hvordan implementerer man som virksomhed funktionsadskillelse i praksis?"

"Hvilke værktøjer skal man som virksomhed benytte for at opnå en korrekt funktionsadskillelse?"

Vores ydelser

Vi har et automatiseret analyseværktøj, som gør det nemt og overskueligt for organisationer at identificere konflikter, som kan udgøre en risiko i sit økonomisystem. Vi har defineret og fastlagt risikoscenarier, som bygger på best practice inden for funktionsadskillelse.

Med vores metode gør vi det muligt for beslutningstagere at skabe sig et klart visuelt overblik, hvorpå der kan træffes betryggede valg ud fra det datasæt som leveres af os. Datasættet definerer konkrete roller og adgangsrettigheder på brugerbasis, som derefter kan eliminere den risici, der er forbundet med en evt. ineffektiv funktionsadskillelse.

Hvad enten virksomheden ønsker at bruge denne analyse som et led i et redesign af brugeropsætningen, eller har brug for en indikator på, hvilke risici scenarier de kan udlede af deres nuværende setup, er denne metode effektiv.

Overblik over processen

Hvad har vi hjulpet kunderne med?

Vi har stor erfaring med at assistere vores kunder med deres funktionsadskillelse i økonomisystemet:

Design og implementering af funktionsadskillelse – stor international virksomhed (C2 kunde)

Design af nye brugere/roller i stor international virksomheds Microsoft økonomisystem, herunder en større Governance model som de i praksis kunne arbejde videre med, og dermed styre deres processer indenfor funktionsadskillelse.

Evaluering af eksisterende økonomisystem (C1 kunde)

  • Analyse af virksomhedens nuværende funktionsadskillelse ved hjælp af dataanalyse. Dermed kan vi på detaljeret niveau udlede virksomheden konflikter i deres nuværende funktionsadskillelse
  • Rapport om forbedringsmuligheder for dermed at opnå optimal funktionsadskillelse.

Workshop – dansk virksomhed

Afholdelse af workshop for dansk virksomhed omkring at opretholde en optimal funktionsadskillelse i virksomheden i praksis.

Kontakt os

Jesper Parsberg Madsen

Partner, Risk Assurance, statsaut. revisor, PwC Denmark

Tlf: 2141 5985

Thomas Greimer

Senior Manager, Risk Assurance Compliance and Analytics, PwC Denmark

Tlf: 2113 4690

Følg PwC