Sammenhængskraft og tillid er grundstenen i et velfungerende samfund, men i en tid præget af global uro mærkes presset på vores fælles værdier tydeligere end før. Med det kommende kommunalvalg og et folketingsvalg til næste år bliver det endnu vigtigere at værne om det, der binder os sammen, også når vi har forskellige holdninger.
Ifølge en undersøgelse “Sammenhængskraft i Danmark” gennemført af Epinion for PwC oplever knap halvdelen af danskerne, at sammenhængskraften er blevet svækket i samfundet de seneste tre år, og knap 6 ud af 10 danskere mener, at polariseringen ligeledes er steget.
Danskerne angiver, at en væsentlig årsag til denne udvikling er den hårde tone på sociale medier samt mediernes nyhedsdækning, som mange oplever som medvirkende til at skærpe uenigheder og konflikter. Hele 88 % af os mener, at online platforme forstærker den hårde tone, og 70 % ser sensationel og partisk nyhedsdækning som en driver for øget uenighed. Den offentlige debat bliver på den måde mere polariseret, og det betyder desværre, at hver anden dansker trækker sig fra debatten.
Når størstedelen af danskerne oplever, at både indlæg på sociale medier og mediedækning generelt bidrager til en hårdere tone og polarisering, viser det, at medielandskabet i sig selv kan udfordre sammenhængskraften. Det understreger, hvor vigtigt det er, at vi som samfund – og herunder os i erhvervslivet – tager ansvar for at fremme dialog, give plads til nuancer og bygge bro i stedet for at bidrage til at øge afstandene.
Polarisering er ofte et symptom på grundlæggende utryghed og ulighed, og derfor handler det naturligvis ikke kun om tonen, men også om de sociale og økonomiske vilkår i samfundet. Her har erhvervslivet også en vigtig rolle at spille, og danskerne peger selv herpå: 73 % ser erhvervslivet som en aktør, der spiller en vigtig rolle i at styrke fællesskab og forståelse i samfundet.
Samtidig er det vigtigt at holde fast i, at der stadig findes stærke, trygge fællesskaber i Danmark, og at mange mennesker ser samfundssind, fællesskab og økonomisk stabilitet som kilder til håb og optimisme.
Så hvad kan vi gøre? Ifølge danskerne skal vi styrke uddannelse og oplysning samt fremme nuanceret og ansvarlig mediedækning. Men det kræver også, at vi som borgere, medier og virksomheder tager ansvar for at skabe en mere respektfuld dialog og arbejder aktivt for at bygge bro mellem forskellige grupper i samfundet.
Vores ambition bør være ikke kun at undgå splittelse, men om at udvikle og fastholde et fællesskab, hvor vi møder hinanden med respekt, også når vi er uenige. Det kommende kommunalvalg er en oplagt anledning til at vise, at vi kan stå sammen på tværs af holdninger og baggrunde. For styrken i vores fællesskab og sammenhængskraft bliver afgørende for, hvordan vi sammen løser fremtidens udfordringer.
Malene Billund
Partner, Marketing, Communications & Corporate Sustainability, København, PwC Denmark
3945 3579