PwC har tillid højt på agendaen

Tillid er afgørende for sammenhængskraften i det danske samfund. Med afsæt i positionen som Danmarks førende revisionsforretning vil PwC fortsat arbejde for at skabe tillid i samfundet og bidrage til løsning af væsentlige problemer. Det fastslår revisions-, skatte- og rådgivningsvirksomheden i sin netop offentliggjorte årsrapport for 2016/17.

PwC’s netop offentliggjorte årsrapport viser, at revisions-, skatte-, og rådgivningsvirksomheden med en omsætning på 2,302 mia. kr. er lykkes med at skabe en flot organisk vækst på hele 7,3 %. Væksten er opnået med en fremgang i alle tre forretningsområder; revision, skat og rådgivning og fremgang på tværs af alle virksomhedens markedssegmenter, hvor PwC aldrig tidligere har betjent så mange kunder (25.000) og haft positiv udvikling på både kundeandel og markedsandel for revisionskunder.

”Det er PwC’s klare vision at være Danmarks førende revisions-, skatte- og rådgivningsforretning. Det er ikke et ’enten-eller’ for os. Derfor er vi også meget tilfredse med at have skabt vækst indenfor alle tre forretningsområder, og vi er stolte af vores stærke position og dermed den tillid, som vores kunder viser os,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC.

PwC’s formål er netop at skabe tillid i samfundet og bidrage til løsning af væsentlige problemstillinger. Det gøres med udgangspunkt i PwC’s viden inden for revision, skat og rådgivning.

”I PwC er vi bevidste om, at vi som virksomhed, arbejdsplads og samfundsaktør spiller en vigtig rolle. Ikke alene i forhold til vores rolle som revisor og rådgiver i relation til mange, væsentlige beslutninger i erhvervslivet, men også i forhold til vigtige samfundsmæssige problemstillinger, som vi kun kan løse i fællesskab,” forklarer Mogens Nørgaard Mogensen.

Kunden i centrum

Hos PwC sættes kunden kontinuerligt i centrum for alt, hvad virksomheden gør. Derfor er PwC organiseret ud fra, hvorledes markedssegmenterne betjenes: De største virksomheder, de store og mellemstore virksomheder, de mindste virksomheder, den offentlige sektor samt de finansielle virksomheder.

”Vi oplever et stigende behov for specialiserede kompetencer, og sammen med vores kunder har vi haft fokus på at bidrage med løsninger på deres samlede forretningsmæssige udfordringer på tværs af vores revisions-, skatte- og rådgivningsforretning,” siger Mogens Nørgaard Mogensen og uddyber:

”Vi har konsolideret vores markedsledende position som revisor for de største virksomheder, idet vi i år er blevet valgt som revisor af bl.a. DSV og Carlsberg, og der er stor aktivitet inden for transaktions- og consultingområdet. Samtidigt har compliance-agendaen inden for bl.a. den finansielle sektor og i relation til skat fyldt meget for vores kunder.”

War for talent

PwC’s toplederundersøgelse CEO Survey 2017 viser, at manglen på kvalificeret arbejdskraft igen i år ligger helt i top blandt virksomhedernes bekymringer, og det er også et fokusområde i PwC, hvor man ønsker at fastholde og tiltrække branchens bedste medarbejdere.

”Vi ved, at vores mange dygtige talenter stiller forskellige krav og har forskellige ønsker til at gøre karriere i PwC. Den enkelte medarbejder skal derfor opleve, at man i PwC kan udvikle sin karriere og specialisere sig yderligere inden for de områder, man brænder for. Derfor har vi bl.a. fokus på specialisering af kompetencer og at sikre fleksibilitet i hverdagen – både i forhold til karrierevalg, arbejdsform og den enkeltes work-life balance,” understreger Mogens Nørgaard Mogensen.

Det digitale PwC

Den digitale udvikling er naturligt en vigtig del af PwC’s forretning, som der løbende arbejdes med både internt i PwC og sammen med kunder og samarbejdspartnere.

”Sammen med vores kunder har vi fokus på at udvikle innovative løsninger, der udnytter de digitale og teknologiske muligheder og bidrager til udviklingen af vores kunders forretning,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen og henviser bl.a. til, at Erhvervsstyrelsen har valgt PwC til at indgå i deres strategiske partnerskab sammen med Google Danmark og Microsoft Danmark for at styrke små og mellemstore virksomheder i at udnytte avancerede teknologier og digitale løsninger. I løbet af året har 100 PwC’ere været involveret i digitale bootcamps, hvor flere end 450 digitale ideer er blevet skabt.

Vigtige PwC-tal

  • Vækst: 7,3 %
  • Omsætning i DKK: 2,3 mia.
  • Medarbejdere og partnere: 2.014
  • Samlet antal kunder: Ca. 25.000
  • Markedsandel blandt C20-selskaberne: 65 % inden for revision og 100% inden for revision, skat og/eller rådgivning.
  • Udviklingen i markedsandele:
    • De største virksomheder: 89 % (43 % revision) i FY17 fra 87 % (42 % revision) i FY16
    • De store og mellemstore virksomheder: 23,7 % (18,3 % revision) i FY17 fra 23 % (16,9 % revision) i FY16
    • De mindste virksomheder: 6,4 % i FY17 fra 6,3 % i FY16  
    • Omsætningsvækst offentlige virksomheder: 8,6 % i FY17 fra 5 % i FY16
    • Omsætningsvækst i den finansielle sektor: Ca. 67 %
  • Fordeling mellem revision og rådgivning: revision: 59 % og rådgivning 41 %.

Kontakt os

Pernille Stokholm Bøg
Marketing- og kommunikationschef
Tlf: 3945 3579
E-mail

Følg PwC