Temaprisvinder 2017 kører med speederen i bund

Det blev den tidligere speedwaykører, Per Smedegaard fra Kjærgaard A/S, der overhalede de øvrige seks regionale finalister, vandt Temaprisen 2017 og kom på podiet ved kåringen af Årets Ejerleder 2017. Temaprisen gives for hans succes med at få teknisk innovation og talentudvikling til at spille sammen.

Per Smedegaard startede sin karriere i Kjærgaard A/S med at feje gulve som 12-årig. Siden har han siddet på næsten samtlige taburetter i virksomheden og er i dag frontfigur og ejerleder i en moderne virksomhed, der kort sagt ’sætter strøm til industrivirksomheder’. Han har formået at løfte den traditionelle elinstallationsforretning, grundlagt i 1921, ind i den nye teknologiske tidsalder og beskæftiger i dag ca. 170 kompetente industrielektrikere, bygningselektrikere, ingeniører og teknikere.

”Per Smedegaard vinder i dag Temaprisen 2017 for sin succes med at få teknisk innovation og talentudvikling til at spille sammen. Per så tidligt mulighederne i den teknologiske udvikling, og det har skabt stor succes i Kjærgaard A/S,” siger Mikkel Sthyr, partner og leder af Middle Market i PwC.

Individualist, holdkører og perfektionist

Allerede som 9-årig begyndte Per at køre speedway og udviklede et stærkt vindergen, der førte ham forbi både superligaen i speedway og ungdomslandsholdet. I speedway har han kørt ud fra principperne om, at det gælder om både at være en stærk individualist, en holdkører og en perfektionist. Ud fra samme principper leder han i dag Kjærgaard A/S og omgiver sig med de dygtigste medarbejdere.

”Per Smedegaard har på mere end én måde speederen i bund. Han har formået at øge sit resultat før skat med hele 60 % siden 2012, og han har samtidig haft et stort fokus på talentudvikling. Medarbejderne støttes med fx lektiehjælp til lærlinge og et helt nyt virksomhedsakademi. Per er derfor den rette vinder af Temaprisen 2017,” siger Henrik Damsgaard, regionsdirektør i Nykredit og ønsker til lykke.

For Per Smedegaard er det afgørende, at virksomheden er i stand til at udvikle sine egne talenter, og i øjeblikket er der 24 lærlinge ansat i virksomheden. Det er også med til at bane vejen for nye innovative løsninger, som da en af de unge ansatte fik en idé fra computerspilverdenen og brugte samme teknologi, som ligger i et WEE-kamera, til et nyt pallekontrolsystem, som i dag er standard i Kjærgaard A/S.

”Hos Kjærgaard A/S får de gode idéer vinger via samspillet mellem talentudvikling og ny teknologi. Og som en anerkendelse af talentet plantes et træ foran virksomheden, hver gang en svend har fået 12 i sin svendeprøve. Per Smedegaard fortjener i den grad at blive hyldet med Temaprisen 2017,” siger Sigurd Schou Madsen, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Årets Ejerleder 2017

Prisen som Årets Ejerleder 2017 gik til ølbrygger Mikkel Borg Bjergsø, der er en helt central frontfigur i Mikkeller Aps. På baggrund af en stor interesse for øl begyndte han tilbage i 1994 at udvikle øl fra sin lejlighed ved siden af jobbet som lærer. Mikkeller fik hurtigt succes, og i dag eksporterer microbryggeret med knap 500 ansatte øl til 40 lande verden over. De solgte sidste år specialøl mm. for 153 mio. kr., hvilket svarer til en stigning på 22 % siden 2015.

Årets Hæderspris 2017

Vinderne af Årets Hæderspris 2017 er Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, formand for fondene A.P. Møllers familiefond og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, der har den bestemmende indflydelse på driften af Danmarks største koncern, A.P. Møller – Mærsk A/S, hvor hun også er næstformand.

Fakta om Årets Ejerleder 2017

Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 14. gang. Årets tema er samspillet mellem talent og teknologi.

De syv regionale vindere gik videre til landskåringen, som fandt sted den 9. november 2017 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Fakta om Temaprisen

I år overrækkes for anden gang en Temapris i forbindelse med Årets Ejerleder 2017. Prisen uddeles i år til den virksomhed, som har udvist et stærkt fokus på samspillet mellem talent og teknologi, og den blev uddelt af PwC, Nykredit og Dansk Erhverv. Temaprisen er baseret på PwC’s CXO SMV Survey 2017*, der viser, at talent og teknologi er afgørende for succes i en virksomhed.

Om Kjærgaard A/S

Kjærgaard A/S blev grundlagt i 1921 som en traditionel elinstallationsforretning, men er i dag en moderne og tværfaglig totalleverandør af 170 kompetente industrielektrikere, bygningselektrikere, ingeniører og teknikere. De holder bl.a. til i Løsning/Hedensted, hvor hoveddomicilet ligger.

*I PwC’s CXO Survey 2017 har flere end 500 erhvervsledere deltaget. Survey’en er gennemført i samarbejde med Dansk Erhverv og bygger på online- og telefoninterviews. Respondenterne er bl.a. blevet spurgt til deres vækstforventninger, fokusområder og forventede investeringer, ligesom de også har svaret på spørgsmål, som berører nogle af de tendenser, der gør sig gældende i dansk erhvervsliv.

Mikkel Sthyr
Partner, Statsaut. revisor