Formand for FLSmidth & Co. er Årets Bestyrelsesformand 2018

PwC har sammen med en professionel jury kåret formanden for FLSmidth & Co., Vagn Ove Sørensen, som Årets Bestyrelsesformand 2018. Med Vagn Ove Sørensen for bordenden i bestyrelseslokalet har FLSmidth & Co. gennemgået en succesfuld omstilling og skabt en profitabel forretning i et faldende marked.

Juryen fremhæver bl.a. i sin begrundelse, at FLSmidth & Co. har været igennem et succesfuldt skifte af direktionen, herunder både CEO og CFO, samt en vellykket omstilling til total-service-business med Vagn Ove Sørensen som bestyrelsesformand. Derudover har et stærkt fokus på automatisering og digitalisering medført en forbedring i omsætningen i et ellers faldende marked samt en positiv udvikling i aktiekursen.

FLSmidth & Co. har været igennem en vellykket omstilling af forretningen samt succesfyldte skift i direktionen. Det har været med til at skabe positive resultater på bundlinjen på trods af et fald i omsætningen siden 2013. Udviklingen er også kommet aktionærerne til gode med en flot aktiekursudvikling, og det fortjener anerkendelse,” siger Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC, i forbindelse med kåringen.

I spidsen for en mangfoldig og professionel bestyrelse

Vagn Ove Sørensen har formået at sætte det rette hold og står i dag i spidsen for en mangfoldig og professionel bestyrelse, hedder det videre i jurybegrundelsen, og det har afgørende betydning for, at bestyrelsen som helhed har mulighed for at varetage sin opgave optimalt. Bestyrelsen består af i alt ni medlemmer, tre kvinder og seks mænd, der kommer fra fire forskellige nationaliteter, og seks af dem er uafhængige medlemmer.

Vagn Ove Sørensen har formået at opbygge en mangfoldig, uafhængig og professionel bestyrelse, der består af såvel internationale som danske kompetencer. Det er afgørende at kunne sætte det helt rigtige hold, og det kan Vagn Ove Sørensen uden tvivl, og hans tilgang til bestyrelsesarbejdet er til stor inspiration for dansk erhvervsliv,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen.

Vagn Ove Sørensen blev valgt ind i FLSmidth & Co.’s bestyrelse i 2009 og blev formand i 2011. Med i bagagen har Vagn Ove Sørensen en stor international erfaring – både som CEO og fra bestyrelsesposter, og disse erfaringer deler han flittigt ud af i sit bestyrelsesarbejde.

Juryen fremhæver desuden, at Vagn Ove Sørensen går forrest og udviser stor professionalisme i sit bestyrelsesarbejde. Det gælder både hos FLSmidth & Co. samt i hans øvrige bestyrelsesarbejde – nationalt som internationalt.

Med prisen som Årets Bestyrelsesformand ønsker PwC at hædre de dygtigste bestyrelsesfolk til inspiration for andre erhvervsledere og virksomheder.

Om Vagn Ove Sørensen

Vagn Ove Sørensen er tidligere CEO hos Austrian Airlines samt Executive Vice President i Scandinavian Airlines Systems, og han er foruden bestyrelsesformand for FLSmidth & Co. A/S også bestyrelsesformand for Tia Technology A/S, Zebra A/S og Thor Holding ApS samt viceformand i Nordic Aviation Capital A/S. Han er desuden bestyrelsesmedlem af CP Dyvig & Co. A/S og JP/Politikens hus A/S. Vagn Ove Sørensen er tillige formand samt medlem af forskellige udenlandske bestyrelser, herunder er han formand for Scandic Hotels AB, Sverige, Select Partner Plc, England, og Air Canada, Canada.

Fakta om Årets Bestyrelsesformand

PwC kårer Årets Bestyrelsesformand for 12. år i træk i samarbejde med Styreinformation.

Årets Bestyrelsesformand vælges på baggrund af 14 kriterier, som bl.a. omfatter minimum to år som bestyrelsesformand, overskud, soliditet, godt omdømme for virksomheden og som bestyrelsesformand m.v.

Dokumentationen for tildeling af prisen er fremskaffet fra årsrapporter og et spørgeskema til bestyrelsesmedlemmerne.

Tidligere vindere

De seneste års vindere er Søren Bjerre-Nielsen, bestyrelsesformand for VKR Holding A/S (2017), Bert Nordberg, bestyrelsesformand for Vestas (2016), Ole Andersen, bestyrelsesformand for Chr. Hansen (2015), Kåre Schultz, bestyrelsesformand for Royal Unibrew (2014), Niels Jacobsen, bestyrelsesformand for LEGO (2013), Lars Nørby Johansen, bestyrelsesformand for Falck A/S (2012), Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk (2011).

Juryen består af:

• Agnete Raaschou-Nielsen, bestyrelsesformand for Brdr. Hartmann, Arkil Holding og Danske Invest
  • Anne Broeng, bestyrelsesformand for Velliv og bestyrelsesmedlem i Velux, NNIT m.fl
  • Søren Bjerre-Nielsen, bestyrelsesformand for VKR Holding, MTH Group m.fl.
    & Årets Bestyrelsesformand 2017
  • Christian Frigast, bestyrelsesformand for Axcel Management, EKF Danmarks Eksportkredit, Bestyrelsesforeningen, Danmarks Skibskredit Holding og næstformand i Pandora, PostNord m.fl.
  • Gunnar Eckbo, CEO, Styreinformasjon
  • Brian Christiansen, Partner, PwC

Om PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.200 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 250.000 PwC'ere i 158 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er. Succes skaber vi sammen…

PwC står bag en række priser, der hylder erhvervslivets succeshistorier: Årets Ejerleder, C20+ Regnskabsprisen og Årets Bestyrelsesformand.

Pernille Stokholm Bøg
Marketing- og kommunikationschef, PwC Denmark