Nu påvirker Brexit de danske toplederes syn på Storbritannien som vækstmarked

01/03/18

Storbritannien tager et dyk på listen over de danske toplederes foretrukne vækstmarkeder og falder fra en andenplads sidste år til en femteplads i år. Dermed slår effekterne af Brexit for alvor igennem hos de danske topledere. Det viser de danske resultater fra PwC’s CEO Survey 2018, som netop er lanceret ved en post-Davos konference hos PwC i Hellerup.

PwC’s CEO Survey 2018 viser, at blot 20 % af de danske topledere peger på Storbritannien som vækstmarked mod hele 40 % i 2017. Dermed falder Storbritannien til en femteplads i 2018 fra en andenplads sidste år, og effekterne af Brexit slår således for første gang igennem, når vi ser på de danske toplederes forventninger til vækstmarkederne.
”Storbritannien stemte i 2016 for at træde ud af EU og skal senest være udmeldt af unionen i 2019. Det skaber usikkerhed om britisk økonomi og dermed også eksportmulighederne for danske virksomheder. Det britiske pund er faldet meget, og det samme er købekraften blandt briterne, hvilket har fået inflationen til at stige,” forklarer Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC.

Danske topledere tror på USA som vækstmarked

På trods af usikkerhed omkring det amerikanske marked, bl.a. i forhold til den faldende dollarkurs, peger de danske topledere på USA som deres vigtigste vækstmarked i 2018. USA indtager således en førsteplads, hvor 38 % af de danske CEO’er peger på USA i 2018 mod 37 % i 2017. Også blandt de globale topledere ligger USA i top som det vigtigste vækstmarked, og det er endda for fjerde år i træk.

”Der er ingen tvivl om, at USA står stærkt, og de lavere skatter i USA vil være et boost til den amerikanske økonomi. For de fleste danske virksomheder, der har aktiviteter i USA, vil skattereformen også være positiv, fordi selskabsskatten falder betydeligt,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen.

Til gengæld må Tyskland vige sin førsteplads fra sidste år, hvor det er andet år i træk, at der er færre danske topledere, der vælger det tyske marked som et vigtigt vækstmarked. I 2018 peger 36 % på Tyskland, mens det var 40 % i 2017 og 44 % i 2016.

”Det har været et udsædvanligt efterår i Tyskland, og det er usædvanligt længe, at Tyskland har måttet vente på en ny regering. Det giver usikkerhed i forhold til, hvad man kan forvente sig af fremtiden, og måske særligt for de danske topledere, da Tyskland traditionelt er et afgørende eksport-nærmarked for dansk erhvervsliv,” forklarer Mogens Nørgaard Mogensen.

Ser vi nærmere på de nordiske markeder, går Sverige frem fra en fjerdeplads til en tredjeplads i forhold til sidste år, mens Norge for andet år i træk ikke er at finde i de danske erhvervslederes top 5.

De danske toplederes bekymringer

Den usikkerhed og de politiske begivenheder, som erhvervslivet har været vidne til i de forgange år, kan være med til at forklare, at de danske topledere ser ’geopolitisk usikkerhed’ som en af deres største bekymringer, ligesom det er en bekymring, som er steget meget de senere år (til i 2016: 52 %, 2017: 68 %, 2018: 71 %). Også flere danske topledere ser ’terror’ som en bekymring i forhold til sidste år (2018: 55 %, 2017: 45 %). ’Geopolitisk usikkerhed’ er kun overgået af ’overregulering’, der ligger helt i toppen som den største bekymring hos danske erhvervsledere, og som samtidig er steget fra en tredjeplads sidste år (2018: 73 %, 2017: 64 %). I år er protektionisme at finde på en tredjeplads (2018: 69%, 2017: 65%) mod en andenplads sidste år.

”At toplederne i stigende grad er bekymrede for de samfundsmæssige trusler kan skyldes, at truslerne dels er blevet mere nærværende, dels ligger uden for deres umiddelbare kontrol. I mange tilfælde er der samtidig tale om trusler, som de har svært ved at gardere sig imod, ” siger Mogens Nørgaard Mogensen og forsætter:

”Hvad enten det er den faldende dollarkurs, Brexit, krisen mellem Catalonien og resten af Spanien eller Kinas visioner for de kommende år, ser vi, at geopolitiske begivenheder i stigende grad påvirker såvel de globale som de danske topledere.”

Undersøgelsesmetode

I PwC’s 21st CEO Survey blev der gennemført 1.293 interviews i 85 lande i løbet af det sidste kvartal af 2017. CEO Survey er verdens førende og mest omfattende toplederundersøgelse.

Kontakt os

Malene Billund
Presseansvarlig
Tlf: 5133 2378
E-mail

Følg PwC