Tre finalister til Årets Ejerleder 2018 i Vestjylland er fundet

11/10/18

Kåringen af Årets Ejerleder 2018 i Vestjylland står for døren, og tre finalister er nu udvalgt. Prisen går til den ejerleder, der som frontfigur i en ejerledet virksomhed har en central rolle i at skabe vækst og succes til inspiration for andre. Prisen som Årets Ejerleder uddeles for 15. gang af PwC i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv.

Tre finalister er nu fundet til kåringen af Årets Ejerleder 2018 i Vestjylland. De er blevet udvalgt blandt en lang række virksomheder med dygtige ejerledere i spidsen, der ikke alene skaber vækst, men også har en ambitiøs strategi for fremtidig vækst.

”De tre finalister er udvalgt blandt et stærkt felt af dygtige vestjyske ejerledede virksomheder, og de er alle tre eksempler på succeshistorier, som vi ser frem til at hædre ved regionskåringen. Vi ønsker et stort tillykke til de tre finalister i Vestjylland, som hver dag går forrest og skaber vækst og udvikling til stor inspiration for andre,”  fortæller Henning Jager Neldeberg, partner i PwC i Herning, der med Årets Ejerleder ønsker at sætte fokus på de danske ejerledere og deres betydning for erhvervslivet.

Ejerlederen gør en forskel

Hos foreningsejede Nykredit kender man ejerlederne særdeles godt, fordi rigtig mange af bankens kunder netop er ejerledere. De tre finalister er kendetegnet ved, at ejerlederen har formået at skabe en bemærkelsesværdig vækst og samtidig går forrest og gør en stor forskel for virksomhedens succes.

”Det er ikke altid let at være ejerleder. Man kan let få fornemmelse af altid at være på arbejde. Men det er også i sammensmeltningen mellem fritid og arbejde, at mange ejerledere finder det store drive og friheden – også den økonomiske,”  siger viceregionsdirektør Daniel Høj.

Tillid bidrager til vækst og udvikling

I år sætter Årets Ejerleder 2018 fokus på tillid. Der bliver i stigende grad behov for, at også erhvervsledere er med til at øge sammenhængskraften såvel globalt som lokalt ved bl.a. at markere sig mere direkte i den offentlige debat og vise mere åbenhed om ordentlighed på parametre rundt om virksomhedens kernedrift, såsom samfundsansvar, ligestillingsforhold og miljø.

”Vi uddeler i år en særlig temapris med fokus på tillid, som går til den ejerleder, som formår at skabe tillid til medarbejdere, kunder og øvrige stakeholders. Vi ser tillid, som et aktiv, der er med til at skabe sammenhængskraft og øget værdi i samfundet, og det er afgørende for virksomhedernes vækst og udvikling at have fokus på netop tillid for at opnå succes og skabe en vindervirksomhed,” forklarer Henning Jager Neldeberg, partner i PwC i Herning.

Louise Riisgaard, markedschef i Dansk Erhverv, lægger vægt på temaets vigtighed som et afgørende parameter for ejerledernes succes:

”De succeshistorier, som de ejerledede virksomheder skaber, og den måde, de arbejder med årets tema på, er til stor inspiration for alle. Tillid er en kerneværdi i det danske samfund, og det er tillid, som Danmark og dansk erhvervsliv i høj grad bygger sin samhandel på med såvel lokalsamfundet som globalt. Det er derfor essentielt i arbejdet hos de ejerledede virksomheder at have fokus på emnet.”

Finalisterne er:

Bertel Hestbjerg – ejerleder i Hestbjerg Økologi ApS (Holstebro)

Virksomheden udspringer af St. Hestbjerg, som er en gammel familiegård med rødder tilbage til 1623, og i dag beskæftiger Hestbjerg Økologi sig med produktion af økologiske grise på otte forskellige lokationer. Bertel Hestbjerg er 15. generation af virksomheden, som han overtog efter sin far i 1996, og han udvidede herefter produktionen af frilandsgrise. Ti år senere blev denne produktionsform ændret til økologisk griseproduktion med frilandsgrise, og Hestbjerg Økologi er i dag landets største økologiske svineproducent. Hestbjerg Økologi har opnået en flot vækst sammenlignet med andre konventionelle landbrug, og virksomheden har fortsat fokus på at opnå vækst via produktudvikling fremfor at vokse sig større.

Grisenes velfærd har stor betydning for Bertel Hestbjerg, som efter sin uddannelse som agrarøkonom fra landbrugshøjskolen konkluderede, at han ikke troede på den konventionelle produktion af grise. Han har derfor videreudviklet konceptet fra ”standard” økologiske grise til de såkaldte ’poppel-grise’, hvor søerne og smågrisene har adgang til træer, skygge og aktivitet og bliver håndfodret på markerne. Det har sikret fire hjerter for ’Det ekstra Gode Liv’ i COOPs markering af kød under ordningen ’Dyrevelfærd så det kan mærkes’. Det er blandt Hestbjerg Økologis mål at have så høj grad af dyrevelfærd og bæredygtighed som muligt, kombineret med medarbejdere, der trives, udfordres og udvikles. Som ejerleder er Bertel Hestbjerg imødekommende, idérig og går foran i virksomheden. Bertel Hestbjerg har således formået at opbygge en unik nicheproduktion, som imødekommer forbrugernes efterspørgsel, og som samtidig har opnået en flot vækst.

Finn Kjærgaard og Steffen Christensen – ejerledere i Sølvsten Biler A/S (Viborg)

Sølvsten Biler A/S forhandler og servicerer Volkswagen, ŠKODA og SEAT og er autoriseret Audi Servicepartner. Visionen i virksomheden er at skabe en uovertruffen oplevelse for kunden ved at samle hele funktionen i et hus og levere en højere service end forventet. Da branchen er afhængig af tillid, er tillid et omdrejningspunkt for virksomheden - både i forhold til medarbejderne og kunderne. Virksomheden har opnået en markant vækst i omsætningen og indtjeningen og udmærker sig ved at opleve en større fremgang end alle konkurrenterne rent omsætningsmæssigt, samtidig med at virksomheden ligger i den højeste ende af skalaen vedrørende drift, serviceniveau og medarbejdertilfredshed.

De to ejerledere, Finn Kjærsgaard og Steffen Christensen, har formået at få virksomheden til at fungere som én enhed, hvor de kombinerer det økonomiske aspekt med en stærk kompetence i at kunne lede mennesker med nærvær, beslutsomhed, ansvarlighed og tillid. De går forrest i virksomheden og har øje for detaljen, ligesom de er omhyggelige med den strategi, som de lægger for Sølvsten Biler A/S. Kulturen er et vigtigt fokus i virksomheden, og Finn Kjærgaard og Steffen Christen er de førende kulturbærere af virksomhedens værdier og DNA.

Bjarke Hansen – ejerleder i Primo Tours A/S (Ringkøbing)

Primo Tours A/S blev etableret i 2009 og er en charterarrangør med fokus på den velkendte charterrejse med direkte flyvninger, danske rejseledere, personlig service og både velkendte og nye destinationer. Den er indbegrebet af en unik fortælling om en virksomhed, som har differentieret sig i en konkurrencepræget branche med ejerlederen Bjarke Hansen i spidsen. Han er samtidig symbolet på Primo Tours A/S. Virksomheden har haft en solid økonomisk udvikling, og visionen er at vokse yderligere via bl.a. opkøb af nye virksomheder.

Primo Tours A/S er kendetegnet ved at være en uformel virksomhed, hvor ejerlederen selv er en stor del af den daglige drift og samtidig involverer sine medarbejdere. Medarbejderne ansættes efter engagement og personlige egenskaber frem for erfaring og uddannelse. Bjarke Hansen har stor tillid til sine medarbejdere, som kvitterer for tilliden med selvstændighed. Det kom bl.a. til udtryk, da ejerlederen som følge af rejseaktivitet i 4 måneder valgte at overlade ansvaret for driften til sine medarbejdere. Ved siden af sit virke i Primo Tours A/S stiller Bjarke Hansen sig til rådighed for unge iværksættere og har bl.a. etableret tre Primohuse (kontorhoteller) i Ringkøbing for at skabe et iværksættermiljø. Bjarke Hansen har formået sammen med sine medarbejdere ved hårdt arbejde, godt købmandskab og dygtighed at skabe en virksomhed med konkurrencedygtige resultater. De er lykkedes med et koncept, hvor høj anvendelse af automatiserede forretningsgange samt lokal forankring giver kunden tillid til, at der leveres de bedste oplevelser.

Kontakt

For yderligere information kontakt PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller Pernille Plougheld fra Nykredit på mobil 3045 1006.

Tid og sted for Årets Ejerleder i Vestjylland

Tirsdag den 30. oktober 2018 kl. 16:30-18:30, PwC, Platanvej 4, 7400 Herning.

Fakta om Årets Ejerleder 2018

Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 15. gang. Årets tema er tillid.
De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 8. november 2018 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.
Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Tidligere landsvindere

Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller ApS (2017), Marie-Louise Bjerg fra Top Mountain Industries ApS (2016), Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

Lars Vagner Hansen
Director, PwC Denmark