Formanden for Ørsted er Årets Bestyrelsesformand 2019

21/11/19

PwC har sammen med en uafhængig jury kåret bestyrelsesformanden for Ørsted, Thomas Thune Andersen, som Årets Bestyrelsesformand 2019. Thomas Thune Andersen har i sin rolle som bestyrelsesformand siden 2014 stået i spidsen for Ørsteds succesfulde forvandling fra traditionel el-produktion baseret på fossile brændsler til en globalt førende virksomhed inden for grøn energi.

Juryen fremhæver bl.a. i sin begrundelse, at Ørsted har været igennem en vellykket og Danmarkshistoriens største børsnotering i 2016, og en succesfuld strategisk transformation fra at fokusere på fossile brændsler til vedvarende energi.

”Ørsted har været igennem en vellykket omstilling af forretningen til vindenergi og har sammen med partnere i det seneste årti investeret 165 mia. kr. i grøn energi. Investeringerne skal intensiveres, og målet er, at Ørsted skal investere 200 mia. kr. i grøn energi frem mod 2025. Visionen er at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi, og det fortjener anerkendelse,” siger Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC, i forbindelse med kåringen. Han henviser til købet af Deepwater Wind og Lincoln Clean Energy i USA som eksempler på de grønne investeringer.

Ifølge Forbes Global 2000-opgørelse, der oplister verdens 2.000 største børsnoterede selskaber, er Ørsted at finde på en flot 7. plads, når det gælder såkaldt ‘new growth transformation’.

Den samfundsmæssige værdi er afgørende

Thomas Thune Andersen anser selv samfundsmæssig værdi som et afgørende element i den rejse, Ørsted har været på, og den strategi, han har været med til at eksekvere.

”Thomas Thune Andersens mission er at skabe samfundsmæssig værdi. Det er troen på, at en virksomhed, der skaber værdi for samfundet, har en længere levetid, der ligger bag. Og Thomas Thune Andersen har i den grad været med til at accelerere en udvikling, der er til gavn for samfundet: overgangen til bæredygtig energi,” understreger Mogens Nørgaard Mogensen. Han uddyber:

“Ørsteds indsats giver samtidig genlyd på verdensplan og er med til at sætte Danmark på verdenskortet som det land, der har de har de bedste kompetencer indenfor grøn energi.”

I spidsen for en mangfoldig og professionel bestyrelse

Thomas Thune Andersen er lykkedes med at sætte det rette hold og står i dag i spidsen for en mangfoldig og professionel bestyrelse, hedder det videre i jurybegrundelsen, og det har afgørende betydning for, at bestyrelsen som helhed har mulighed for at varetage sin opgave optimalt. Thomas Thune Andersen har for nyligt nedbragt antallet af bestyrelsesmedlemmer som en del af virksomhedens transformation fra tidligere 11 til i dag 9 medlemmer, herunder seks generalforsamlingsvalgte medlemmer, heraf to kvinder, og tre medarbejdervalgte medlemmer, heraf en kvinde. Thomas Thune har bidraget til bogen ‘Dronningens nye klæder: Den danske myte om kønsdiversitet’, der udkom i august i år.

”Thomas Thune Andersen har siden 2014 opbygget en mangfoldig, uafhængig og professionel bestyrelse. En af bestyrelsesformandens fornemmeste opgaver er at sætte det helt rette hold, og det kan Thomas Thune Andersen, ligesom han gerne tager et sværdslag i den offentlige debat om bl.a. kønsdiversitet. Hans tilgang til bestyrelsesarbejdet og resultater er kort sagt til stor inspiration for dansk erhvervsliv,” slutter Mogens Nørgaard Mogensen.

Med prisen som Årets Bestyrelsesformand ønsker PwC at hædre de dygtigste bestyrelsesfolk til inspiration for andre erhvervsledere og virksomheder.

Om Thomas Thune Andersen

Thomas Thune Andersen er bestyrelsesformand for Ørsted samt bestyrelsesformand for Lloyds Register Group and Foundation, næstformand i bestyrelsen i VKR Holding, samt bestyrelsesmedlem i Arcon Sunmark A/S, BW Offshore LTD og Danish Committee on Corporate Governance. Thomas Thune Andersen har tidligere været ansat hos A. P. Møller Mærsk og blev i 2004 udnævnt til skibsreder.

Fakta om Årets Bestyrelsesformand

PwC kårer Årets Bestyrelsesformand for 13. år i træk i samarbejde med Styreinformation. Årets Bestyrelsesformand vælges på baggrund af 14 kriterier, som bl.a. omfatter minimum to år som bestyrelsesformand, overskud, soliditet, godt omdømme for virksomheden og som bestyrelsesformand m.v. Dokumentationen for tildeling af prisen er fremskaffet fra årsrapporter og et spørgeskema til bestyrelsesmedlemmerne.

Tidligere vindere

De seneste års vindere er Vagn Ove Sørensen, bestyrelsesformand for FLSmidth & Co. (2018), Søren Bjerre-Nielsen, bestyrelsesformand for VKR Holding A/S (2017), Bert Nordberg, bestyrelsesformand for Vestas (2016), Ole Andersen, bestyrelsesformand for Chr. Hansen (2015), Kåre Schultz, bestyrelsesformand for Royal Unibrew (2014), Niels Jacobsen, bestyrelsesformand for LEGO (2013), Lars Nørby Johansen, bestyrelsesformand for Falck A/S (2012), Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk (2011).

Juryens medlemmer:

Anne Broeng, bestyrelsesformand for Velliv og bestyrelsesmedlem i Velux, NNIT m.fl.

Birgitte Nielsen, bestyrelsesmedlem, Coloplast, Matas A/S, De Forenede Boligselskaber A/S m.m.

Vagn Ove Sørensen, bestyrelsesformand for FLSmidth & Co., Tia Technology A/S, Zebra A/S og Thor     Holding ApS samt viceformand i Nordic Aviation Capital A/S. m.fl. & Årets Bestyrelsesformand 2018

Christian Frigast, bestyrelsesformand for Axcel Management, EKF Danmarks Eksportkredit, Bestyrelsesforeningen, Danmarks Skibskredit Holding og næstformand i Pandora, PostNord m.fl.

Gunnar Eckbo, CEO, Styreinformasjon

Brian Christiansen, Partner, PwC.

Om PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.400 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er. Succes skaber vi sammen.

PwC står bag en række priser, der hylder erhvervslivets succeshistorier: Årets Ejerleder, C20+ Regnskabspriserne, Årets CFO og Årets Bestyrelsesformand.

Presseansvarlig, PwC Denmark