Indtægter fra billetsalget til live-musik og festivaler runder 2 mia. i 2020

06/08/19

I år besøger 130.000 mennesker Roskilde Festival i juni, og billetterne til dette års Smukfest i august blev revet væk på rekordtid. Samtidig oplever flere spillesteder den ene udsolgte koncert efter den anden. Både indtægterne fra sponsoraftaler og priserne på koncert- og festivalbilletter er stigende, og i 2020 runder indtægterne fra billetsalget  2 mia. kr. Det viser en ny prognose for musikmarkedet fra PwC. 

Den danske koncert- og festivalscene oplever lige nu fremgang. Mens omsætningen fra billetsalget til livemusik udgjorde ca 1,8 mia. kr. i 2018, forventes dette tal årligt at stige med ca. 4 % til ca. 2,2 mia. kr. i 2023 ifølge PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2019-2023. Allerede i 2020 runder billetsalget de 2 mia. kroner.

”Flere og flere danskere bruger de musikalske live-oplevelser, og i løbet af sommeren besøger danskerne i stort antal de populære festivaler rundt om i Danmark. Der er efterhånden et meget bredt udvalg af festivaler og koncerter med hvert sit publikum, så uanset musiksmag, og om det er med vennerne, alene eller familien man vil afsted, er der musikoplevelser at hente for alle,” siger Leif Ulbæk Jensen, ekspert i medie og underholdningsbranchen og partner i PwC.

Samtidig er indtægterne fra sponsoraftaler også stigende. Her lød indtægten på ca. 430 mio. kr. i 2017 og steg i 2018 til ca. 560 mio. kr., og PwC forventer, at den gennemsnitlige årlige stigning på indtægter fra sponsoraftaler vil ligge på 3,3 % de næste fire år og udgøre ca. 660 mio. kr. i 2023. 

“Danskerne er villige til at betale for den gode musikoplevelse, og det betyder, at anerkendte festivaler kan tillade sig at skrue på priserne - også over for sponsorerne. Det er selvfølgelig en hårfin balance, da markedet også må siges at være tæt på mættet, og man risikerer selvfølgelig, at såvel forbrugerne som sponsorerne vælger en anden festival, hvis de oplever, at det bliver for dyrt,” siger Leif Ulbæk Jensen. 

Tendensen inden for livemusik i Danmark følges nogenlunde ad med nabolandene Sverige, Tyskland og Norge. Her forventes omsætningen fra billetsalget at stige årligt med et gennemsnit på henholdsvis ca. 4,7 %, 3 % og 1,3 %. Globalt set ligger den samlede stigning på omsætningen fra billetsalg til koncerter og festivaler på lidt over 3 % i gennemsnit årligt. 

Streaming - det foretrukne musikmedie

Ud over danskernes begejstring for livemusik, viser PwC’s analyse, at danskerne streamer musik frem for at købe en CD eller at downloade et album. I 2018 lå omsætningen for salg af bl.a. CD’er og andre ikke-digitale indspilninger på ca. 70 mio. kr. og forventes at falde årligt med hele 10 % til ca. 40 mio. kr. i 2023. Dette fald i omsætning forventes imidlertid at være tre gange højere, når det gælder download af musik, som dermed falder med ca. 33 % i gennemsnit årligt frem mod 2023. Her lød omsætningen i 2018 på ca. 40 mio. kr., hvilket var ca. 10-15  mio. kr. mindre end i 2017. Anderledes ser det ud for danskernes brug af streamingtjenester: 

”Danskerne går væk fra at købe en CD eller at downloade musik fra fx iTunes og disse to medier må betegnes som nichemedier. Vi benytter os i stedet af streamingtjenesterne, heriblandt udbydere som Spotify, YouSee mfl., der både kan tilbyde abonnement baserede løsninger, gratis streaming og lyd i god kvalitet. Den digitale tidsalder har fuldstændig overtaget markedet for indspillet musik. Dette vil blive yderligere forstærket de kommende år, bl.a som følge af 5G, som vil medføre hurtigere og bedre datakvalitet,” siger Leif Ulbæk Jensen. 

PwC forventer en gennemsnitlig årlig stigning i omsætningen for musikstreaming frem mod 2023 på ca. 6 %, hvilket svarer til en stigning fra ca. 700 mio. kr. i 2018 til i underkanten af 1 milliard kr. i 2023.

Se mere  

Om Global Entertainment & Media Outlook

PwC’s 20. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende onlinekilde til global analyse af privatforbrug og reklameforbrug. Med direkte sammenlignelige historiske og prognosebaserede data og kommentarer for fem år for 15 specifikke industrisegmenter i 53 lande og områder gør Outlook det lettere at sammenligne og modstille privatforbrug og reklameforbrug på tværs af segmenter, lande og områder. Læs mere

Segmenter omfattet af Global Entertainment & Media Outlook

Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Blade; Musik, radio og podcasts; Aviser; Out-of-home; OTT video; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og e-sport; Virtual reality.

Metode

Alle prognoser er baseret på omfattende historiske data indsamlet fra offentligt tilgængelige danske og udenlandske informationskilder, herunder brancheorganisationer og statslige organer. Derudover er der gennemført interviews med relevante organisationer, tilsynsmyndigheder og ledende aktører for at indsamle tendenser og estimater, der ikke er offentligt tilgængelige. Alle prognoser udarbejdes således som led i en samlet, integreret proces, der involverer både kvantitativ og kvalitativ analyse, herunder udvikling i relevante makro-økonomiske forhold. Prognoserne er resultatet af en streng scoping-proces, markedskortlægning, dataindsamling, statistisk modellering og validering.

Kontakt os

Leif Ulbæk Jensen

Partner, statsaut. revisor, PwC Denmark

Tlf: 3945 9216

Malene Billund

Presseansvarlig, PwC Denmark

Tlf: 5133 2378

Følg PwC