Unge spiller sig til en bedre økonomiforståelse

04/06/19

Folkeskoleelever mødes i dag hos PwC i Ringsted for at teste deres viden om økonomi og personligt lederskab. De unge skal spille et specialudviklet spil som afslutning på et længere undervisningsforløb, der kan bruges direkte og understøttende for elevernes læringsplaner.

I dag slutter forløbet “Ung privatøkonomi” for 7. klasseseleverne på Byskovskolen i Ringsted. Det er PwC, der står bag ideen og forløbet, og som sponsorerer Skoleglæde.nu i forhold til udarbejdelse af læringsmaterialer og afholdelse. Eleverne fra Byskovskolen har siden 3. maj været en del af projektet, hvor formålet har været at klæde eleverne på med økonomisk forståelse og personligt lederskab, da alt for mange unge i dag kommer i økonomisk uføre.  

“Det har været et spændende forløb, og det har været dejligt at se, at de unge er gået meget motiveret til opgaven. I PwC er vi stolte og glade for at være med til at bidrage til de unges læring og dermed løfte en vigtig samfundsmæssig opgave, da det er helt afgørende, at de unge bliver godt rustet til at træffe sunde, økonomiske valg i fremtiden,” siger Brian Petersen, partner i PwC og leder af kontoret i Ringsted.

I det specialudviklede spil, der skal være med til at teste den viden, de unge har tilegnet sig i forløbet, gælder det om at optjene så mange penge som muligt - både på saldoen og på opsparingen. Spillet indeholder både matematiske opgaver og opgaver, hvor eleverne skal udvise personligt lederskab.

“Spillet indeholder dilemmaer, som holdene skal tage stilling til, og de vil blive fristet af hurtige tilbud undervejs i spillet - præcis som i virkeligheden. Der er desuden et fysisk element i spillet, ligesom elevernes engagement også er et afgørende element for at vinde spillet,” forklarer Brian Petersen.

En sjov tilgang til matematik

For eleverne har projektet været en sjov og lærerig tilgang til matematik, motivation og personligt lederskab, og de fremhæver bl.a. den nye tilgang til læring, som projekt “Ung privatøkonomi” har budt på:

”Vi har lavet flere forskellige ting - først har vi bevæget os i 5 minutter, lavet lidt matematikopgaver, og så har vi bevæget os igen. Og vi har brugt nogle andre programmer, fx Excel, på nye måder. Det er også et spændende materiale med et andet layout end vores normale matematikbog. Det gør det mere spændende, og man bliver sådan mere nysgerrig,” fortæller Emilie fra 7. klasse på Byskovskolen.

Og eleverne kan sagtens forstå, hvorfor det er et vigtigt emne at lære mere om:

”Jeg synes, det er et rigtig godt emne at lære om, fordi der er mange unge, der ikke kan administrere deres penge. Opgaverne får os til at tænke over, hvordan vi bruger vores penge, hvad vi bruger dem på, og om der er nogle ting, der er vigtigere for os at bruge penge på, end andre,” siger Rasmus fra 7. klasse på Byskovskolen.

Selvom projektet slutter for børnene på Byskovskolen i denne omgang, er det ambitionen fra PwC’s side, at projektet fortsætter andre steder i landet i de kommende år, hvor op til 40 skoler i hele Danmark over fire år får løftet deres kompetencer med projektet “Ung Økonomi”.

Kontakt os

Malene Billund

Presseansvarlig, PwC Denmark

Tlf: 5133 2378

Brian Petersen

Partner, statsaut. revisor, PwC Denmark

Tlf: 3945 9521

Følg PwC