Fleksibilitet er højt på agendaen hos PwC

13/02/20

Stadigt flere medarbejdere hos PwC oplever, at der er høj tillid til, at de kan anvende fleksibilitet. Det er særligt de kvindelige medarbejdere i PwC, der i stigende grad oplever, at de mennesker, de arbejder for, stoler på, at medarbejderne benytter sig af fleksible muligheder, uden at de går på kompromis med kvaliteten af arbejdet.

PwC’s seneste Global People Survey viser, at hele 90 % af de kvindelige medarbejdere oplever, at de mennesker, de arbejder for, stoler på, at medarbejderne benytter sig at fleksible muligheder, uden at de går på kompromis med kvaliteten af arbejdet. Dette er en stigning på hele 28 procentpoint fra 2018 (62 %) og 30 procentpoint fra 2017 (60 %).

”Vi er meget tilfredse med at se, at særligt vores kvindelige medarbejdere i stigende grad oplever, at de kan benytte sig af de fleksible muligheder, PwC stiller til rådighed. Det er et stort skridt i den rigtige retning – også i forhold til fastholdelse af kvindelige medarbejdere og til at få flere kvinder på ledelsesniveau,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen, CEO i PwC.

I PwC har topledelsen sat fleksibilitet på agendaen og involveret den øvrige ledelse via workshops, hvor der er skabt fælles sprog og fodslag, og hvor der bl.a. er udarbejdet værktøjer som do's/don’ts samt et online univers, hvor man som leder kan få inspiration. Derudover har man i PwC valgt at måle på fleksibilitet i en årlig feedback fra medarbejderne til lederne.

”Vi stiller høje krav til vores medarbejdere og partnere, og det er helt afgørende, at vi samtidig kan tilbyde en udviklende karriereplatform, hvor kompetenceudvikling og fleksibilitet er i fokus, ligesom nærværende ledelse er afgørende. Derfor har vi valgt at sætte fleksibilitet højt på agendaen og sikre en fælles tilgang,” siger Mogens Nørgaard Mogensen og understreger, at fleksibilitetsagendaen er et tiltag for at sikre en attraktiv karriere for både mænd og kvinder.

Fleksibilitet til at skabe en karriere

Fleksibilitet i hverdagen handler for PwC om muligheden for bedre at kunne planlægge og tilrettelægge arbejdet rundt om personlige gøremål, aftaler eller engagementer, der måtte være i løbet af ugen, eksempelvis: at gå tidligere for at hente sine børn, møde senere for at kunne træne eller at kunne arbejde hjemmefra engang imellem. Alle har i perioder af sit liv og karriere brug for fleksibiltet, og det er afgørende for PwC at sikre dette.

"Som nybagt far sætter jeg pris på fleksibiliteten i PwC. Den giver plads til, at jeg kan udfylde min rolle, så der både er tid til familie og arbejde. En god balance mellem arbejdsliv og familieliv  er afgørende for, at jeg fagligt kan være med til at bidrage til at styrke PwC’s position og samtidig være der for min familie," siger Jens Gammelby, director i PwC.

Hos PwC har man øje for, at stadigt flere finder det  vigtigt, at en virksomhed tilbyder de rigtige rammer for, at medarbejdere kan skabe den karriere, de ønsker, på et givent stadie i deres arbejds- og privatliv. Og det kræver, at man anerkender behovet for fleksibilitet og understøtter medarbejdernes individuelle behov:

“Jeg sætter meget stor pris på fleksibiliteten i PwC, da det giver mig muligheden for at have et arbejdsliv og et familieliv, der ikke kun hænger sammen, men som fungerer for mig,” siger Christine Tveteraas, director i PwC.

Mogens Nørgaard Mogensen

Senior Partner og adm. direktør, Statsaut. revisor, PwC Denmark