Ny underskudsregel bør ændres - ellers kommer sunde virksomheder i klemme

01/05/20

Af Henrik Steffensen, partner og regnskabsekspert, PwC.

Danske virksomheder er hårdt ramt af COVID-19 krisen, og hjælpepakkerne er derfor et afgørende sikkerhedsnet for mange virksomheder og arbejdspladser i denne vanskelige tid, men desværre er en del sunde virksomheder kommet i klemme, når det gælder den nye underskudsregel ved kompensation for faste omkostninger. På trods af enkelte gode justeringer den seneste weekend, er der fortsat væsentlige uhensigtsmæssigheder i modellen, hvor virksomheder der reelt er ramt af COVID-19 ender med ikke at få støtte, fx fordi deres udenlandske aktiviteter giver underskud, eller fordi der er tale om vækstvirksomheder.

Den nye underskudsregel skal være med til at sikre, at der kun gives tilskud til de virksomheder, som reelt er ramt som følge af COVID-19. Derfor gives der i øjeblikket ikke tilskud til at dække virksomhedens driftsunderskud. Forklaringen lyder, at man ikke ønsker at holde hånden under usunde virksomheder. Det har vi i PwC forståelse for, men med den nye underskudsregel lader regeringen ellers sunde virksomheder i stikken ved at bruge ‘årets resultat’ som udgangspunkt for tildeling af kompensation. Det mener vi i PwC ikke er en fair målestok.

Man kan nemlig sagtens både have haft et underskud i tidligere år og samtidig være en sund virksomhed, der er ramt af konsekvenserne af COVID-19, og som derfor med rette bør kunne bruge hjælpepakken om kompensation. Et underskud på årets resultat kan fx skyldes engangsudgifter, og derfor mener vi, at den rigtige løsning er en ordning, hvor virksomhederne kan vælge mellem at benytte 1) driftsresultatet, 2) årets resultat eller 3) årets resultat/driftsresultatet med justeringer (f.eks. engangsposter eller indtægter fra dattervirksomheder), når de søger om kompensation for faste omkostninger.

Langt de fleste vil vælge at benytte driftsresultat eller årets resultat, der fungerer helt enkelt uden manuel sagsbehandling. De, der vælger løsningen med justeringer, må forklare, hvilke justeringer der efter deres vurdering vil være nødvendige. Det kræver selvsagt manuel sagsbehandling, men det vil være givet godt ud. Lige nu er det vigtigere end nogensinde, at vi som samfund understøtter de virksomheder, der investerer i fremtiden og sikrer danske arbejdspladser - også selvom det kræver manuel sagsbehandling.

Kort sagt er der behov for en model, der er mere fleksibel, og som måske nok kræver en lidt mere håndholdt sagsbehandling fra myndighederne. Alternativet er, at vi taber en masse sunde virksomheder på gulvet, der ellers vil kunne skabe vækst og job.

Henrik Steffensen

Global IFRS-partner, PwC Denmark