Høj vækst, sunde værdier og flotte resultater sikrer Mikkel Grene fra Søstrene Grene prisen som Årets Ejerleder 2023

Årets Ejerleder 2023
  • 16/11/23

Mikkel Grene fra Søstrene Grene ApS vinder prisen som Årets Ejerleder 2023 ved Landskåringen i PwC i Hellerup. Ejerlederen er en sand rollemodel, som har videreført familievirksomhedens værdier og skabt ekstraordinære flotte resultater.

Mikkel Grene er ejerlederen bag Søstrene Grene og vinder af Årets Ejerleder 2023. Ejerlederen har siden 2011 stået i spidsen for den familieejede virksomhed, Søstrene Grene, som i år også har fejret 50-års jubilæum. Mikkel Grene har ved hjælp af sunde værdier som ordentlighed og redelighed bygget videre på virksomhedens oprindelige søsterånd og løftet Søstrene Grene til et helt nyt niveau. Han har styret virksomheden sikkert gennem COVID 19-pandemien og globale forsyningsproblemer, opnået tocifrede vækstrater og leveret bemærkelsesværdige flotte resultater.

“Mikkel brænder for at gøre en forskel for andre mennesker og hans stærke personlige værdier gør ham til en helt unik ejerleder. Han er både modig og konkurrenceorienteret, og så har Mikkel videreført virksomhedens oprindelige ånd og skabt usædvanlige flotte resultater,” siger Ulrik Ræbild, Middle Market Leder og partner i PwC, og tilføjer:

“Årets Ejerleder har opbygget en robust virksomhed, der hviler på sunde værdier. Mikkel er en disciplineret ejerleder, som ikke er bange for at gå forrest. Medarbejderne kan regne med Mikkel, når udfordringerne opstår. Han er rolig, professionel og så bevarer han altid overblikket, uanset hvor hektisk situationen er.”

En rollemodel, der inspirerer

Mikkel Grene skiller sig ud som blandt årets ejerledere for sin evne til at internationalisere Søstrene Grene og for at have professionaliseret ledelsen. Derudover har han formået at sætte digitalisering og bæredygtighed på agendaen i Søstrene Grene, som skal være med til at sikre virksomhedens fremadrettede succes.

“Mikkel Grenes forretningsforståelse og evne til at udvikle Søstrene Grene er helt unik. At han formår at holde fast i virksomhedens oprindelige værdier og ånd samtidig med den imponerende vækst, som Søstrene Grene har haft, viser, hvor dygtig en ejerleder Mikkel Grene er. Han er til stor inspiration for andre ejerledere, og det gælder ikke mindst på den grønne dagsorden. Derfor er han og en fuld fortjent vinder af Årets Ejerleder 2023,” siger Henrik Rasmussen, regionsbankdirektør i Nykredit.

Også hos Dansk Erhverv ser man stor grund til at fejre den nykårede Årets Ejerleder 2023.

”Mikkel Grene har løftet Søstrene Grene til et helt nyt niveau. Virksomheden er i dag en international succes med et stærkt brand. Med sunde ledelsesværdier, en klar strategi og et unikt fokus på markedet formår Mikkel Grene at skabe ekstraordinære resultater og sikre Søstrene Grenes fremtidige succes. Han fortjener i den grad at blive anerkendt for sit store arbejde, de flotte resultater og hans evne til at lede,” siger Casper Klynge, vicedirektør i Dansk Erhverv.

Fakta om Søstrene Grene

Søstrene Grene blev grundlagt i Aarhus i 1973 af Inger Grene og hendes ægtemand Knud Cresten Vaupell Olsen. Butikkerne drives af lokale partnere som franchise – nogle steder også som joint venture. De 260 butikker sælger varer inden for kategorier som bl.a. interiør, legetøj, hobby og mad. Butikkerne er bygget op i en æstetisk labyrint, hvor kunderne kan handle til lyden af klassisk musik. Varerne importeres fra hele verden til logistikcenteret i Aarhus. Konceptet er bygget op omkring historierne om de to ugifte søstre Anna og Clara med hver deres personlighed. Anna og Clara er værterne i Søstrene Grene, og det har de været siden den første butik åbnede i Aarhus i 1973.

Kontakt

For yderligere information kontakt pressechef i PwC Malene Billund på mobil 5133 2378 eller pressekonsulent Peter Klaaborg fra Nykredit på mobil 2056 0706 eller pressekonsulent Jesper Ingemann fra Dansk Erhverv på 2265 0941.

Fakta om Årets Ejerleder 2023

Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag Årets Ejerleder, som afholdes for 20. gang. Årets tema er ejerledernes grønne transformation. De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 16. november 2023 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup. Juryen består af regionsvinderen fra 2022 samt repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og to erhvervsprofiler.

Tidligere landsvindere

Layland Barker fra Titan Containers A/S (2022), Peter Vang Christensen fra Plantorama A/S (2021), 2020 (særår uden vinder pga COVID-19), Michael Holm fra Systematic (2019) Bjarke Hansen fra Primo Tours A/S (2018), Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller ApS (2017), Marie-Louise Bjerg fra Top Mountain Industries ApS (2016), Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

Læs mere om alle vinderne

Presseansvarlig, Hellerup, PwC Denmark

Ulrik Ræbild