Fra modstand til engagement – skab forandringer som muliggør virksomhedens strategi.

Change Management 

forandringsledelse hero

Mange års erfaring
i at hjælpe organisationer gennem forandringer  

Certificerede specialister
i PwC’s globale metode, NextGen Change og Proscis ADKAR model

Globalt netværk, lokal ekspertise
Internationalt netværk med lokal forståelse og ekspertise 

Hvorfor er forandringsledelse vigtigt for din organisation og i jeres projekter? 

Transformationsprojekter fejler ofte, fordi organisationer ikke prioriterer den nødvendige støtte til medarbejdere i overgangen til nye opgaver og rutiner. Ledere og beslutningstagere undervurderer både den indsats, der kræves for at engagere medarbejderne, og deres egen rolle i at styre forandringen effektivt. Effektiv forandringsledelse kræver, at lederne aktivt understøtter forandringsprocessen, kommunikerer klart og sikrer, at alle niveauer af organisationen er godt rustet til at håndtere de udfordringer, der følger med transformationen.

  • For at en transformation kan lykkes, er det afgørende at engagere medarbejdere og ledere fra starten og sikre, at de føler sig støttet og forstået, så de aktivt bidrager til forandringen.
  • Når medarbejdere og ledere er engagerede, og forandringsprocessen er godt understøttet, øges chancen for, at projektets mål realiseres. 
  • Forankring af forandringen sikrer, at de nye processer og arbejdsgange bliver en varig del af organisationen – uden denne forankring risikerer man, at ændringerne ikke opretholdes, og de langsigtede resultater går tabt.

Sådan arbejder vi med forandringsledelse

PwC’s globale NextGen Change-rammeværk hjælper jer med at skabe vedvarende forandringer, der både bliver forstået og forankret i organisationen. 

Ved at have medarbejderne i centrum og skabe engagement danner NextGen Change et solidt fundament for vellykket forandring. Vi skræddersyr en holistisk forandringsrejse, der guider jer gennem transformationen og opbygger de nødvendige forandringskompetencer. 

Rammeværket er skalerbart og særlig effektivt ved store transformationer, hvor mange interessenter er involveret. Det kombinerer medarbejderorienterede principper med digitale, kultur- og læringskompetencer, som skaber engagerende oplevelser og fremmer nye måder at arbejde på.

NextGen Change er en moderne og fleksibel tilgang til forandringsledelse, hvor man har medarbejderne i centrum og arbejder fokuseret med tre grundprincipper og ti tilhørende parametre.

Qua at verden er under konstant forandring, og at det samme ofte gælder transformationsprojekter, arbejder man ikke faseopdelt, men i højere grad iterativt og fleksibelt.

Engagering af ledere og medarbejdere

For at skabe vellykket forandring er det afgørende at få engageret og motiveret både ledere og medarbejdere fra start til slut. Dette kan man gøre ved bl.a. at skabe en fælles forståelse af visionen og målet, at klæde ledere på til at fortælle om forandringerne og ved at engagere udvalgte superbrugere eller forandringsfacilitatorer i et dertil indrettet netværk.

Skræddersyede oplevelser

Ved at engagere medarbejderne gennem inspirerende og skræddersyede aktiviteter kan man skabe momentum og begejstring for forandringen. Det kan fx være via kommunikationsinitiativer, workshops, leder-roadshows eller projektbranding.

Essentielle færdigheder og adfærdsmønstre

Når man gennemgår en forandring, skal man typisk også ændre sine arbejdsmetoder. Det kræver ofte, at medarbejdere og ledere får de nødvendige værktøjer, viden og færdigheder, som de nye arbejdsmetoder kræver. Her tilbyder vi skræddersyet undervisning i form af gamification og e-learning eller undervisning på stedet – alt afhængig af behovet og graden af undervisning, der kræves. Nogle gange kan man også arbejde med organisationens kultur og fx arbejde med at bringe de kulturelle egenskaber, som kan understøtte forandringen, i spil. 

Sådan kan vi hjælpe


Forandringsledelses­strategi
Sikrer de rette forandringsaktiviteter fra start

Kulturtransformation
Gør det muligt at indfri målsætninger   

Interessentstyring
Skaber accept og støtte i organisationen

Opkvalificering
Sikrer de nødvendige kompetencer

Hvorfor vælge PwC?

Adgang til globale best practice

Med over 3.000 medarbejdere i Danmark og 350.000 globalt giver PwC jer adgang til den nyeste viden og best practices på tværs af brancher og landegrænser. Som jeres samarbejdspartner leverer vi support og rådgivning af højeste kvalitet, der styrker jeres organisation og sikrer, at I står stærkt i en verden i konstant forandring.

 

Digitale løsninger

Hos PwC investerer vi løbende i ny teknologi og digitale løsninger, der optimerer jeres processer og styrker jeres beslutningsgrundlag. Vores fokus på digital transformation sikrer, at I kan forblive konkurrencedygtige i en dynamisk og foranderlig verden.

Skræddersyede løsninger

Med vores fleksible rammeværk tilpasser vi vores tilgang specifikt til jeres behov, engagerer nøgleinteressenter og sikrer, at hele organisationen arbejder mod en fælles vision. Vores holistiske tilgang kombinerer dybdegående analyser, ny teknologi og målrettet lederskab, som skaber varig forandring i jeres organisation.

Sådan har vi hjulpet andre

Opkvalificering af mere end 3.000 ansatte inden for anti-hvidvask og økonomisk kriminalitet

PwC designede og implementerede målrettet undervisning og opkvalificering for ledere og medarbejdere i en større nordisk finansiel virksomhed. Projektet omfattede strategiudvikling, planlægning og afholdelse af 56 konferencedage samt afrapportering.

Træningen, der bestod af online forberedelse, et fysisk heldagskursus og opfølgende aktiviteter, styrkede organisationens tilgang til forebyggelse af økonomisk kriminalitet og måden at arbejde med dette på.

Over 3.400 ansatte deltog, og deltagerne vurderede forløbet til 4,6 ud af 5. Efter træningen følte 66 % sig kompetente inden for risiko og compliance, hvorimod kun 28 % oplevede det samme før forløbet.

Planlægning af omfattende kommunikation på tværs af fire lande og sprog

Da et af Danmarks største virksomhedsopkøb blev offentliggjort, havde virksomheden brug for hjælp til bl.a. at planlægge kommunikationen til den eksisterende organisation samt til de opkøbte medarbejdere og ledere. 

PwC bistod kunden med følgende:

  • Kommunikation til programorganisationen, såsom månedlige nyhedsbreve og strategisk kommunikation fra integrationskontoret. 
  • Planlægning af kommunikation til de opkøbte medarbejdere. 
  • Udvikling af kommunikationsleverancer til "Dag 1", herunder townhall-præsentation, ledelseskommunikation, velkomstmateriale, medarbejder-FAQ, videoer m.v. 
  • Praktisk gennemførelse af den planlagte kommunikation. 

Omfattende forandringsledelsesindsats

En offentlig myndighed skulle erstatte et ældre it-system med en mere sikker, brugervenlig og opdateret løsning. 

PwC bistod programmet i den organisatoriske implementering og bidrog med: 

  • Udvikling af forandringsledelsesstrategi samt eksekvering af denne.
  • Etablering af superbrugerorganisation.
  • Interessenthåndtering.
  • Kommunikation over en 2-årig periode. 

Kunden har udtrykt stor tilfredshed med PwC’s leverancer og rådgivning i forbindelse med forberedelsen og gennemførelsen af den organisatoriske implementering.

Kontakt os

Nathalie Blicher Danielsen

Partner & Head of Business Transformation, København, PwC Denmark

2686 6442

E-mail

Jacob Møller Friis

Partner & Head of People & Organisation, København, PwC Denmark

5215 0235

E-mail

Felter, markeret med stjerne, skal udfyldes.(*)

Ved at indsende denne formular giver du samtykke til, at PwC må behandle de personoplysninger, du har indtastet for at kunne håndtere din henvendelse. Læs mere om dine rettigheder, samt hvordan du kan kontakte PwC og/eller klage i PwC’s privatlivspolitik.

Hide