Sådan kan du etablere din egen bestyrelse

#

Fire gode råd til, hvordan du etablerer en bestyrelse

Definér dit behov

Du skal have klarlagt, hvad formålet med bestyrelsen er, så bestyrelsen kan understøtte med den rigtige hjælp. Har du fx behov for at udvide dit netværk, så kan du sammensætte en bestyrelse, der kan bidrage med ekstra kontakter. Har du derimod behov for, at din virksomhed bliver optimeret på et eller flere arbejdsområder, så kan du også bruge en bestyrelse til sparring om dét, og få eksterne idéer som du muligvis ikke selv har overvejet.

Måske er din virksomhed vokset, så du mangler et ekstra sikkerhedsnet, når der skal træffes beslutninger. I det tilfælde kan du med fordel etablere en bestyrelse. Ved at ansætte en bestyrelse har du nemlig ekstra fagpersoner ud over direktionen, som skal godkende initiativer, hvilket kan bidrage til at virksomheden eksekverer de rette tiltag.

Beslut, hvilke kompetencer din bestyrelse bør have

Når du har defineret dit behov for en bestyrelse, melder det næste spørgsmål sig: Hvem skal være med i bestyrelsen?

Det spørgsmål kan du besvare ved at tilrettelægge bestyrelsens opgaver og definere, hvilke kompetencer du har brug for i din bestyrelse:

  • Skal medlemmerne fx have en specifik uddannelse eller baggrund for at kunne varetage bestyrelsens opgaver?
  • Hvordan skal kompetencerne og rollerne fordeles, så du får imødekommet dit behov? Har du fx brug for et bestyrelsesmedlem med meget erfaring til at håndtere et bestemt arbejdsområde, og hvor mange medlemmer skal du bruge for at kunne løfte de enkelte opgaver? Hvis du fx både ønsker sparring inden for forretningsstrategi, salg eller it, bør du skaffe bestyrelsesmedlemmer, der kan bidrage med sparring inden for alle områderne.
Læg en plan for drift af bestyrelsen

Når din bestyrelse er etableret, bør du tilrettelægge en struktur for driften, så dit arbejde med bestyrelsen kan blive så effektivt som muligt. Det omhandler:

  • At få etableret gode rapporteringsrutiner sammen med formanden for bestyrelsen
  • At få etableret gode rutiner i forhold til mødeindkaldelser, mødeafholdelse og mødereferater
  • At få skabt en plan for, hvad der skal diskuteres hvornår i årets løb
  • At få skabt en plan for, hvem der gør hvad i bestyrelsen.

Læs mere i Bestyrelseshåndbogen.

Tre råd til, hvordan du udvikler din bestyrelse

Når din bestyrelse er veletableret, opstår der et naturligt behov for udvikling. Det kan fx være udvikling af en ny strategi, nye arbejdsmetoder eller nye kompetencer i bestyrelsen:

  1. I det stadie kan du løbende identificere virksomhedens konkrete behov alene eller sammen med bestyrelsen, så bestyrelsen kan hjælpe med at definere udviklingspunkter og nye tiltag. 
  2. I kan afholde regelmæssige møder, hvor I sammen diskuterer udfordringer og nye idéer, og følger op på tidligere succeser i virksomheden, som I kan lære af.
  3. Udviklingen kan bl.a. ske via kurser eller ansættelse af endnu et bestyrelsesmedlem. Er der fx behov for ekspertviden kan det være en fordel at ansætte en specialist, hvor behovet for at få ekstra kompetencer blandt de nuværende bestyrelsesmedlemmer kan opnås via kurser.

Vi er ejerlederens betroede revisor, rådgiver og outsourcingpartner

Det gælder uanset størrelsen på din virksomhed, og vi dækker hele Danmark. Få hjælp til alt fra bogføring og regnskab til ESG-rapportering og digitalisering af din virksomhed.

Få et uforpligtende tilbud

Hver dag løser vi opgaver sammen med +20.000 små og mellemstore virksomheder. Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din forretning.

Revision og rådgivning tæt på dig

Vi er din lokale revisor og rådgiver i hele Danmark. Find din lokale kontaktperson ved at vælge den by, der er tættest på dig.

Søren Berg Jørgensen

Director, PwC Denmark

2960 5385

E-mail

Jannick Kjersgaard

Partner, statsaut. revisor, Esbjerg, PwC Denmark

2960 6941

E-mail

Mads Hornbæk

Partner, statsaut. revisor, Herning, PwC Denmark

2329 3718

E-mail

Brian Rønne Nielsen

Partner, Hillerød, PwC Denmark

3945 9165

E-mail

Flemming Eghoff

Partner, København, PwC Denmark

3945 3175

E-mail

Brian Petersen

Partner, statsaut. revisor, Odense, PwC Denmark

6314 4224

E-mail

Lars Vagner Hansen

Partner, statsaut. revisor, Ringsted, PwC Denmark

5158 4359

E-mail

Jan Bunk Harbo Larsen

Partner, statsaut. revisor, Trekantområdet, PwC Denmark

2366 4822

E-mail

Morten Porup

Senior Manager, PwC Denmark

5136 9831

E-mail

Mads Meldgaard

Partner, Assurance, Aarhus, PwC Denmark

2231 2022

E-mail

Hide