EU-Kommissionen har præsenteret en Omnibus-pakke, der skal forenkle bæredygtighedsrapportering. Få overblik over pakken, og hvad den betyder for din virksomhed.
Vi udgiver løbende artikler og analyser og holder webinarer og konferencer for at klæde dig på til at navigere i de ændrede krav til bæredygtighedsrapportering.
Artikel
Et flertal i Europa-Parlamentet stemte den 22. oktober nej til kompromisforslaget til Kommissionens Omnibus I-pakke, som skal forenkle EU’s bæredygtighedsregulering. Det betyder, at Europa-Parlamentet skal forhandle et nyt forslag, inden en ny afstemning forventes medio november. Først herefter kan trilogforhandlingerne sættes i gang. Det skaber fortsat usikkerhed og uklarhed for erhvervslivet omkring centrale dele af Omnibus 1-pakken - herunder hvem der bliver omfattet af CSRD i fremtiden. Du får i denne artikel et overblik over, hvad vi på nuværende tidspunkt ved om forhandlingspositionerne, hvem der foreslås omfattet (CSRD), hvad der skal rapporteres om (ESRS), hvordan taksonomirapporteringen lettes samt den videre proces.
Artikel
Mens mange i Danmark og Norden har holdt sommerferie, har man i Bruxelles arbejdet med yderligere tiltag i kølvandet på Omnibus I-pakken. Bl.a. introduceres midlertidige lettelser og forenklede standarder, der skal lette bæredygtighedsrapportering for både større, mellemstore og små virksomheder. Her er de vigtigste opdateringer fra en begivenhedsrig juli måned.
Artikel
Europa-Parlamentet har netop stemt et direktiv-forslag igennem, der refereres til som ‘Stop-the-clock’ direktivet. Nu udestår alene den endelige juridiske tekst, som forventes at være en formalitet.
Artikel
Omnibus-pakken (pakke I) består af et direktiv, der skal styrke konkurrenceevnen og lette den administrative byrde for virksomheder ved at lempe og forenkle det hidtil implementerede CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive – direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering) i national lovgivning.
Artikel
Siden EU-Kommissionens nye Omnibus-pakke blev fremlagt i slutningen af februar, har mange danske virksomheder haft travlt. De forsøger nemlig både at få overblik over, hvad pakken betyder for dem, og beslutte, hvordan de skal forholde sig, indtil forslaget bliver behandlet - og sandsynligvis vedtaget.
Webinar
Se eller gense webcasts om EU's Omnibus-pakke, og hvad det betyder for bæredygtighedsrapportering. Tilmeld dig også vores næste webinarer i rækken om bæredygtighed.
Konference
Konferencen gav et indblik i EU’s Omnibus-forslag og eksempler fra de første CSRD rapporter. Der blev sat fokus på de nyeste tendenser inden for bæredygtighedsrapportering, og hvordan virksomheder kan arbejde strategisk med at prioritere relevante bæredygtighedsindsatser og skabe værdi gennem data.
Analyse
Øget udfordring med at nå klimamål: 4 ud af 10 vurderer, at det er blevet sværere at nå deres mål. Hver femte fremhæver, at politiske rammebetingelser og manglen på incitamenter til grønne investeringer bremser indsatsen..
Pressemeddelelse
Vejen er banet for en mere hensigtsmæssig bæredygtighedsrapportering, som bedre balancerer virksomhedernes konkurrenceevne og fokus på bæredygtige løsninger.
Det såkaldte ‘Stop the clock’-direktiv er vedtaget på EU-niveau og implementeret i dansk lovgivning. Direktivet udsætter rapporteringspligten under CSRD med to år for virksomheder, der ikke har rapporteret for regnskabsåret 2024. Direktivet er gældende fra regnskabsåret 2026.
Trin 1: Både Rådet og Europa-Kommissionen har fremlagt deres ændringsforslag til Omnibus I-pakken, mens Europa-Parlamentet stadig forhandler deres forslag, efter de den 22. oktober 2025 stemte nej til et kompromisforslag. Først når Parlamentet har stemt herom, kan de egentlige forhandlinger mellem de tre institutioner begynde.
Trin 2: Når Parlamentet har vedtaget deres forslag, indledes de såkaldte trilogforhandlinger mellem Kommissionen, Rådet og Parlamentet. Her skal de nå til enighed om det endelige indhold af Omnibus I-pakken.
Trin 3: De tre institutioner forventes at nå til enighed om en endelig Omnibus 1-pakke i begyndelsen af 2026. Når aftalen er på plads, skal Omnibus I-pakken implementeres i medlemslandenes nationale lovgivning.
Et samlet forslag til Omnibus 1-pakken forventes i begyndelsen af 2026, hvorefter den kan vedtages og implementeres i EU’s medlemslande.
ESRS-standarderne: Sideløbende med behandlingen af Omnibus I-pakken sigter EU-Kommissionen efter at vedtage reviderede ESRS-standarder (Europæiske Standarder for Bæredygtighedsrapportering). Hvis ikke før, så senest seks måneder efter, at indholds-forslaget er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende.
Taksonomi-forordningens delegerede retsakter: EU-Kommissionen forventes at have vedtaget de foreslåede ændringer til de delegerede retsakter i 2026.