Det tidligere fremlagte kompromisforslag fra Europa-Parlamentet ændrer væsentligt på både omfang, rapporteringspligt og ansvarsprincipper under CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) og CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive).
Kompromisforslaget lægger op til, at kun virksomheder med over 1000 ansatte og en årlig omsætning på over 450 mio. euro bliver omfattet af CSRD’s rapporteringskrav. Det indebærer, at cirka 80 % af de virksomheder, som tidligere skulle rapportere, nu vil falde uden for kravene.
For CSDDD vil en vedtagelse af det hidtidige kompromisforslag betyde, at kun virksomheder med mere end 5000 ansatte og en omsætning over 1,5 mia. euro bliver omfattet. Aftalen indfører en risikobaseret tilgang, hvor virksomheder kun skal indhente oplysninger, når der er sandsynlig risiko for negativ påvirkning. Det fælles EU-civilretlige ansvar fjernes, og håndhævelsen placeres hos nationale myndigheder.
Der lægges desuden op til, at virksomheder fortsat skal udarbejde klimatransitionsplaner under CSDDD, men med lempede krav. Planerne skal være i overensstemmelse med EU’s klimalov og Paris-aftalen, men udarbejdes efter princippet om “Rimelige bestræbelser” (reasonable efforts), hvilket betyder, at parterne yder en indsats, der står i rimeligt forhold til deres ressourcer og muligheder.
Det er dette kompromisforslag, som nu genforhandles i Parlamentet.
Kommissionens tekniske rådgivningsorgan, EFRAG, skal aflevere de endelige tekniske anbefalinger til de forenklede ESRS’er (European Sustainability Reporting Standards) til Kommissionen senest den 30. november 2025.
Kommissionen vil herefter vurdere EFRAG’s anbefalinger og bruge dem som grundlag for en delegeret retsakt, der skal fastlægge de reviderede standarder. De nye, forenklede ESRS forventes vedtaget af Kommissionen medio 2026 og vil gælde for virksomheders CSRD-rapporteringer for regnskabsåret 2027.
I juni 2025 fremlagde Kommissionen et forslag til en delegeret retsakt med forenklinger af EU’s Taksonomirapportering, som vil være gældende allerede for regnskabsåret 2025. Europa-Parlamentet og Ministerrådet har forlænget deres gennemgangsperiode (scrutiny period) frem til den 5. januar 2026.
Ændringerne har til formål at lette rapporteringen og omfatter blandt andet forenklede skabeloner samt mulighed for at udelade ikke væsentlige aktiviteter under et væsentlighedsniveau på 10 procent.
I PwC følger vi udviklingen tæt, og opdaterer dig løbende med nyt om Omnibus-pakken her på siden.
Vil du have yderligere overblik over de praktiske konsekvenser og høre, hvad ændringerne betyder for din virksomhed, kan du tilmelde dig vores webinar, som finder sted den 9. december 2025.
| Emne | Kommissionens forslag | Rådets position | Europa-Parlamentets nu nedstemte kompromisforslag | 
| CSRD – anvendelsesområde | 1000 ansatte og 50 mio. euro i omsætning | 1000 ansatte og 450 mio. euro i omsætning | 1000 ansatte og 450 mio. euro i omsætning + undtagelse for finansielle holdingselskaber + undtagelse for børsnoterede datterselskaber | 
| Værdikæde | Loft for informationsforespørgsler knyttet til VSME | Loft for informationsforespørgsler knyttet til VSME + præcisering, hvis forespørgsler går ud over dette + ret til at afvise, hvis forespørgsler er uden for anvendelsesområde | Loft for informationsforespørgsler knyttet til VSME | 
| CSDDD – anvendelsesområde | Ingen ændringer foreslået: 1000 ansatte, 450 mio. euro i omsætning | 5000 ansatte og 1,5 mia. euro i nettoomsætning | 5000 ansatte og 1,5 mia. euro i nettoomsætning | 
| Tier 1-begrænsning | Indsnævring af identifikation af påvirkninger til direkte forretningspartnere | Indsnævring til direkte partnere + yderligere vurdering af indirekte partnere - kun baseret på plausibel information | Risikobaseret tilgang til identifikation af påvirkninger + strengere begrænsninger for informationsforespørgsler | 
| Civilretligt ansvar | Ingen fælles civilretlig ordning i EU | Ingen fælles civilretlig ordning i EU | Ingen fælles civilretlig ordning i EU + revisionsklausul | 
| Klimatransitionsplaner | CSDDD – pligt til at udarbejde plan: Inkl. “implementeringshandlinger”, sikre overensstemmelse med EU’s klimalov og Paris-aftalen, dog som “best efforts”-CSRD – ingen ændringer | CSDDD – pligt til at udarbejde plan: Inkl. “implementeringshandlinger”, sikre bidrag til EU’s klimalov og Paris-aftalen gennem “reasonable efforts”- CSRD – erstatter “overensstemmelse” med “bidrag” | CSDDD – pligt til at udarbejde plan - sletter “implementeringshandlinger”, sikre overensstemmelse med EU’s klimalov og Paris-aftalen gennem “reasonable efforts”-CSRD – ingen ændringer i Kommissionens forslag | 
Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.
Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.