Streaming sprinter fra den traditionelle TV-branche

12/09/18

Medie- og underholdningsbranchen er under hastig udvikling, segmenter udviskes, og de klassiske tv- og kabelpakker kæmper i dag om forbrugernes opmærksomhed med streamingtjenester i høj vækst og med store globale aktører i spidsen. Det viser analysen fra PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022.

Ifølge PwC’s årlige analyse Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022 forventes omsætningen i den danske tv- og videobranche at stige med ca. 1,0 % i gennemsnit om året frem mod 2022, hvorefter omsætningen estimeres at stige fra ca. 10, 2 mia. kr. til ca. 10,8 mia. kr. (excl. licensbetaling).

Streamingtjenester (som fx Apple TV, HBO og Netflix) forventes årligt at stige med ca. 6 % fra 1,9 mia. kr. i 2017 til 2,6 mia. kr. i 2022. Traditionelle TV-abonnementer forventes årligt at stige med beskedne 0,2 % fra 7,6 mia. kr. til 7,7 mia., men det traditionelle videomarkedet årligt vil falde med ca. 7,7 % fra ca. 0,7 mia. kr. til ca. o,5 mia. kr.

”Danskernes tv-vaner har ændret sig hastigt i de senere år, og stadig flere streamer deres fortrukne tv-serier og andet tv-indhold, når det passer dem bedst. Organisk vækst i andelen af tv-abonnenter er desuden vanskelig i et modent markedet", udtaler Leif Ulbæk Jensen, partner og medieekspert i PwC og tilføjer:

”Denne udvikling er er med til at fremskynde en konsolidering af TV-markedet i bred forstand, herunder indgåelse af partnerskaber med indholdsleverandører fx illustreret ved AT&T’s overtagelse af TimeWarner for ca. 540 mia. kr., Disneys beslutning om at købe Fox samt fusions bestræbelserne mellem CBS og Viacom. Virksomhederne søger at vokse sig større for at kunne konkurrere på et stadig mere globaliseret marked, der er præget af store internationale aktører.”

Høj vækst i streamingmarkedet

Streamingmarkedet opretholder til gengæld sin høje vækst med store aktører som Netflix og Amazon i spidsen, der fortsætter med at øge investeringen betydeligt i tv- og filmindhold, herunder lokalt og også dansk indhold.

”Opskriften på vækst i dette markedet er bl.a. skræddersyet indhold til forbrugerne, der i dag vil have adgang til sine tjenester mobilt og kunne sammensætte præcis det tv, som de har lyst til at se, når de vil se det. Indtjeningsmulighederne forøges, såfremt der leveres indhold, der engagerer forbrugerne, skaber fans og giver dem yderligere incitament til at købe underholdning og andet medieindhold. Derfor ser vi også, at Netflix i stigende grad investerer i lokalt indhold, og her i Danmark senest med serien ’Rain’, hvor der blev hyret danske manuskriptforfattere og skuespillere til at producere serien”, forklarer Leif Ulbæk Jensen.

Analysen viser desuden, at fysiske hjemmevideoer, både køb og lån af fysisk video, ikke overraskende forventes at falde årligt med ca. 7,7 %, og omsætningen forventes at falde fra 668 mio. kr. i 2017 til 448 mio. kr. i 2022. Både tv-abonnementer og licens forventes dog en lille gennemsnitlig årlig vækst frem mod 2022 på hhv. 0,2 % og 0,8 %.

Traditionelt tv skal forny sig

Mens grænsen mellem kabel- og online-tv udviskes, forsøger de danske traditionelle aktører at tilpasse sig, og vi ser bl.a. en tendens til, at aktørerne søger at opgradere deres brugere fra traditionelt tv til digitalt.

”Danskerne ser mindre tv i dag end for bare otte år siden. Det er primært pga. streaming, gratis video på nettet via bl.a. YouTube, og at vi bruger mere tid på videospil og de sociale medier end tidligere. Det betyder, at de traditionelle udbyderne kæmper med de nye streaming-aktører om forbrugernes opmærksomhed, og det er derfor altafgørende for de traditionelle tv-udbyderes overlevelse at tage disse betragtninger med i deres fremtidige overvejelser,” siger Leif Ulbæk Jensen.

Den tredje konvergensbølge ændrer konkurrencen

Han henviser til den tredje konvergensbølge omtalt som ’Convergence 3.0’, der ændrer konkurrencevilkårene i branchen i disse år. Den adskiller sig fra tidligere konvergensbølger ved at skabe en stadig større gruppe af ’superkonkurrenter’ og specialiserede nichebrands, som stræber mod at sikre engagement og forbrug fra stadigt mere krævende forbrugere. I takt med denne ændringsbølge forsvinder de grænser, som for få år siden eksisterede mellem medie- og underholdningsindustrien og teknologi- og telesektoren.

”Vi oplever, at de traditionelle segmenter bliver udvisket – mellem trykt og digitalt, videospil og sport, trådløs og fast forbindelse, kabel og online, sociale og traditionelle medier, hvilket måske særligt kommer til udtryk inden for TV-branchen. Dette kræver, at forretningsmodellerne gentænkes, så eksisterende indtægter forsvares, og der etableres grundlag for nye indtægtsstrømme,” slutter Leif Ulbæk Jensen

*) Tallene for OTT dækker over TVOD (transactional video on demand: bruger betaler pr. set indhold – fx Apple’s iTunes) og SVOD (subscription video on demand: bruger betaler abonnement – fx Netflix), mens tallene for tv- og videobranchen dækker over TV- og videoforbrug i hjemmet, herunder abonnementer til kabel- og satellit-tv.

Om Global Entertainment & Media Outlook

PwC’s 19. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende onlinekilde til global analyse af privatforbrug og reklameforbrug. Med direkte sammenlignelige historiske og prognosebaserede data og kommentarer for fem år for 15 specifikke industrisegmenter i 53 lande og områder gør Outlook det lettere at sammenligne og modstille privatforbrug og reklameforbrug på tværs af segmenter, lande og områder. Du kan læse mere på www.pwc.com/outlook.

Segmenter omfattet af Global Entertainment & Media Outlook

Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Blade; Musik, radio og podcasts; Aviser; Out-of-home; OTT video; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og e-sport; Virtual reality.

Metode

Alle prognoserne er opbygget ved at først at indsamle historiske data fra en række forskellige kilder. En base af omfattende historiske data indsamles i første omgang fra offentligt tilgængelige informationskilder, herunder brancheorganisationer og statslige organer. Derudover er der gennemført interviews med relevante inden- og udenlandske organisationer, tilsynsmyndigheder og ledende aktører for at indsamle indsigter og estimater, der ikke er offentligt tilgængelige. Alle prognoser udarbejdes således som led i en samlet, integreret proces, der involverer både kvantitativ og kvalitativ analyse, herunder forventninger til udvikling i makroøkonomiske forhold. Prognoserne er resultatet af en scoping-proces, markedskort-lægning, dataindsamling, statistisk modellering og validering og er således i sagens natur behæftet med usikkerhed.

 

Kontakt os

Leif Ulbæk Jensen

Partner, statsaut. revisor, PwC Denmark

Tlf: 3945 9216

Malene Billund

Presseansvarlig, PwC Denmark

Tlf: 5133 2378

Følg PwC