Gør hverdagen lettere ved at optimere vedligehold og reservedelsstyring

Succesfuld vedligehold samt optimal reservedels- og lagerstyring er forudsætning for en effektiv forsyningskæde og understøtter samtidig rejsen mod øget digitalisering.

Derfor er reservedelsstyring vigtigt

I jagten på øget konkurrencedygtighed har produktionsvirksomheder i dagens marked et højt omkostningsfokus. Succesfulde virksomheder forstår, at det er essentielt at have velfungerende og veludnyttet produktionsudstyr, der er understøttet af den rette vedligeholdelsesstrategi.

For at etablere den optimale balance mellem det rette niveau af reservedele, udstyrets oppetid og omkostninger, vil vores PwC-eksperter supportere jeres udvikling med stor erfaring og en værktøjskasse med anerkendte metoder og værktøjer.

Stort potentiale i den rette reservedelsstrategi

Med en struktureret tilgang og den rigtige vedligeholdelses- og reservedelsstrategi kan I øge effektiviteten både på jeres udstyr og jeres medarbejderes produktivitet. Samtidig opnår I også forbedret kontraktstyring og optimerer en række øvrige vigtige KPI’er.

Succesfuld styring af reservedelslager kræver en bevidst balancering af mængden af dele på lager overfor risiko for nedbrud samt grundigt kendskab til eget udstyr.

5 kerneområder til effektiv implementering

I fællesskab udarbejder vi en implementeringsplan, som afhænger af jeres virksomheds modenhedsniveau, potentielle indsatsområder og potentialerne for omkostningsoptimering.

Hos PwC har vi udvalgt 5 kerneområder, når vi arbejder med vedligeholdelses- og reservedelsstyring. De 5 områder kan enten adresseres individuelt eller som en kombineret indsats.

  • Vurdering af jeres virksomheds modenhed indenfor drift, udstyr, indkøb og lagerstyring.
  • Fastsættelse af strategi og målsætning på baggrund af udvalgte fokusområder.

  • Katalogisering af udstyr og maskiner.
  • Evaluering af vigtighed og risiko for nedbrud for at kunne beslutte den optimale vedligeholdelsesstrategi.

  • Identificering af gemte og ukendte dele samt segmentering af reservedele.
  • Analysering, digitalisering og optimering af master data for at muliggøre virtuel lagerstyring over flere sites.

  • Etablering af den rette organisationsstruktur og identifikation af kompetencer, der er nødvendige for at opnå de strategiske mål.
  • Udvikling af træningsplan og gennemførelse af træning.

  • Design af roadmap for digitalisering og performance.
  • Udvikling af performance set-up inklusiv cockpits, KPI’er og processer og struktur for governance.

Modenhedsanalyse afdækker kritiske aspekter

Vi anbefaler, at I indleder med at gennemføre en modenhedsanalyse, der giver svar på nuværende niveau samt potentielle indsatsområder. Modenhedsanalysen belyser kritiske aspekter af vedligehold og reservedelsstyring.

Derudover vil modenhedsanalysen løbende kunne anvendes til at monitorere jeres udvikling både på individuelle enheder og som benchmarking værktøj på tværs af enheder.

Metode til modenhedsanalyse

Modenhedsanalysen indeholder otte centrale elementer og inkluderer bl.a. indkøbsaspekter, registrering og styring af reservedele, governance strukturer, lagerafvigelser, kompetenceniveauer samt vedligeholdelsesstrategi.

Hvorvidt jeres driftsaktiviteter er lokale eller globale. Om de fordeler sig over et eller flere sites vil PwC hjælpe med at udvikle jeres master data og lave en effektiv performance management struktur.

Global erfaring med reservedelsstyring

PwC har et globalt netværk og stor erfaring med implementering af alle elementer af vedligeholdelses- og reservedelsstyring. Vi har mange succesfulde cases på tværs af sektorer og geografiske regioner, f.eks. bilindustrien, bryggeri, FMCG og luftfart samt bæredygtig energi.

Kontakt os

Thomas Brask

Director, PwC Denmark

Tlf: 2331 3526

Følg PwC