Vejledningen for vandforsyninger supplerer vejledningen om kontrol med spildevandsselskabernes takster, der var i høring over sommeren. Sammen omsætter de nye vejledninger lovændringerne om styrket økonomisk tilsyn og takstkontrol til praksis. De præciserer kommunalbestyrelsens opgaver og lægger særlig vægt på at sikre overholdelse af hvile-i-sig-selv-princippet. Derudover beskriver vejledningerne også principper for kontrol og godkendelse af regulativer og betalingsvedtægter samt takster og bidrag på drikke- og spildevandsområdet. Høringsmaterialet for vejledningen om kontrol med spildevandsselskabernes takster kan findes her.
PwC Energi og Forsyning har gennemgået de to vejledninger og har samlet de vigtigste opmærksomhedspunkter i denne artikel.
Hvile-i-sig-selv-princippet stiller krav om, at vand- og spildevandsselskabernes indtægter og udgifter skal balancere over en årrække, der som udgangspunkt er en 3-5-årig periode.
Kommunalbestyrelsen skal inden godkendelse af størrelsen på takster og bidrag påse, at hvile-i-sig-selv-princippet er overholdt. Kommunalbestyrelsen skal sikre:
Fra den 1. januar 2027 træder der skærpede krav i kraft for regulativer og betalingsvedtægter.
For de almene vandforsyninger indebærer kravene, at regulativerne fra 2027 og frem som minimum skal indeholde nærmere betingelser om forsyningspligt, forbrugernes ret til forsyning med drikkevand samt vilkår for opgørelse af takster og bidrag. Derudover skal regulativerne beskrive vilkår for opkrævning af eventuelle renter og gebyrer ved manglende betaling fra forbrugerne samt vilkår, der sikrer en tilsvarende forrentning af krav, som forbrugerne måtte have over for vandforsyningen.
Spildevandsselskaberne skal fra 2027 og frem sikre, at deres betalingsvedtægter som minimum indeholder nærmere betingelser for forsyningspligt og forbrugernes ret til spildevandsafledning. Ifølge vejledningen skal betalingsvedtægterne også indeholde vilkår for metoder til opgørelse af forbrug, opkrævning af bidrag samt bestemmelser om eventuelle renter og gebyrer.
Kommunalbestyrelsen får dermed en central rolle i at sikre, at de fastsatte minimumskrav overholdes, fordi det er en forudsætning for godkendelse, at regulativet eller betalingsvedtægten indeholder minimumskravene.
Ud over de skærpede indholdskrav giver de nye vejledninger mere fleksible muligheder for behandling af ændringer i regulativer og betalingsvedtægter. Mindre ændringer til tidligere godkendte regulativer eller betalingsvedtægter kan fremover anmeldes til kommunalbestyrelsen, hvis en række betingelser er opfyldt. Der er dog fortsat krav om, at kommunalbestyrelsen foretager en decideret godkendelse, hvis der er væsentlige ændringer til et regulativ eller en betalingsvedtægt, ligesom det også ligger selskaberne frit for at indsende mindre ændringer til godkendelse.
Kommunalbestyrelsens opgaver omfatter godkendelse, kontrol og tilsyn. Processen afhænger af, om ændringerne til et regulativ eller en betalingsvedtægt er indsendt til godkendelse eller anmeldt. For at kommunalbestyrelsen kan godkende ændringer af et regulativ eller en betalingsvedtægt, foretages en legalitetskontrol, hvor kommunalbestyrelsen skal sikre, at regulativet eller betalingsvedtægten opfylder de gældende lovkrav.
Hvis kommunalbestyrelsen modtager anmeldte ændringer, skal kommunalbestyrelsen altid inden for fire uger sikre, at de gældende anmeldelsesbetingelser i den indsendte regulativ- eller betalingsvedtægtsændring er overholdt. Hvis anmeldelsesbetingelserne er opfyldt, skal kommunalbestyrelsen ikke foretage yderligere handlinger i forbindelse med godkendelse af de anmeldte ændringer.
Reglerne for de skærpede indholdskrav for både regulativer og betalingsvedtægter træder i kraft den 1. januar 2027.
Hvis et vand- eller spildevandsselskab fortsat afventer kommunalbestyrelsens takstgodkendelse efter den 1. januar 2026, kan selskaberne enten vælge at opkræve foreløbigt ud fra de takster, der er sendt til godkendelse hos kommunen, eller på baggrund af taksterne for 2025.
Hvis man benytter sig af foreløbig opkrævning, skal forbrugerne oplyses om, at opkrævningen er foreløbig. Hvis kommunalbestyrelsen godkender andre takster end dem, selskaberne har indsendt, skal der foretages udligning over for forbrugerne.
Hos PwC Energi og Forsyning har vi i løbet af efteråret assisteret flere kommuner og vand- og spildevandsselskaber med vejledning om overholdelse af dokumentationskrav og udarbejdelse af beslutningsoplæg til brug for godkendelsen af takster for 2026.
Har I fået godkendt vand- eller spildevandsselskabernes takster i jeres kommune, eller har I spørgsmål til, hvordan vi kan hjælpe jer i processen eller til reglerne generelt, er I velkomne til at kontakte en af PwC’s faglige eksperter.
Andreas Albers Rasmussen