Maja Schou-Jensen fra Maersk kåres som Årets Rising Star 2022

02/06/22

Årets unge talenter med potentiale til at blive næste generation af CFO’er er kåret, og blandt årets tre vindere er Maja Schou-Jensen, Head of Corporate Financial Planning & Analysis hos Maersk. Prisen blev overrakt torsdag den 2. juni ved eventet ‘CFO’ens Agenda 2022’ hos PwC i Hellerup.

Maja er 35 år og blev uddannet som cand.polit. fra Københavns Universitet i 2013. Allerede i 2011 fik Maja job i Maersks finansafdeling, hvor hun arbejdede med likviditetsstyring og funding-aktiviteter. Herefter var hun i en årrække ansat i Maersks Investor Relation-afdeling, indtil hun i 2021 blev udnævnt til Head of Corporate Financial Planning & Analysis (FP&A), hvor hun har ansvaret for Maersks budgetter, forecasting samt Corporate Performance Management.

“I sin rolle i FP&A har Maja på kun seks måneder formået at ændre Maersks forecasting-proces, således at den er mere agil og mindre ressourcetung. Det er sket ved at ændre på en meget detaljeret bottom-up forecast til en mere high-level forecast med fokus på risici og muligheder,” hedder det i begrundelsen fra juryen.

Maja er ligeledes workstream-lead på end-to-end-processerne for FP&A i en transformation af Maesks Finance, der har fokus på at transformere finansorganisationen til best in class:

“Maja blev valgt som Årets Rising Star på baggrund af hendes meget stærke analytiske evner, de flotte transformationsresultater, som hun på meget kort tid har skabt i sin nuværende rolle hos Maersk samt meget solide kommunikationsevner. Derudover har Maja forbedret samarbejdet på tværs af de forskellige finansteams signifikant ved at fremskynde en mere åben og inkluderende kultur, hvor samarbejde og fælles ansvar er i fokus,” lyder det videre i begrundelsen fra juryen.

Om prisen

Dette års priser blev uddelt af PwC i samarbejde med Zeuthen Storm den 2. juni kl. 15:00-17.45 ved eventet CFO’ens Agenda 2022 hos PwC i Hellerup.
Her kan deltagerne opleve Årets CFO 2022 i interview med Cecilie Beck. De kan også høre, hvordan Pandora tackler udfordringer i forsyningskæden i en foranderlig verden ved CEO, Alexander Lacik, og hvordan Microsoft arbejder med at tiltrække, fastholde og udvikle de bedste talenter ved Nana Bule, adm. direktør i Microsoft Danmark.

Årets Rising Star 2022 Maja Schou-Jensen

Øvrige priser

Ud over Maja Schou-Jensen fra Maersk kåres også Jakob Brasted, WS Audiology, og Martin Kjær Hansen, ISS, som Årets Rising Stars 2022. Prisen som Årets CFO 2022 gik til Anders Hagh, CFO for Salling Group.

Ved samme lejlighed uddelte PwC regnskabspriserne: C25 Regnskabsprisen gik i år til Novozymes, Plus-prisen (10 største ikke-noterede virksomheder og Large cap udenfor C25) gik til Arla, og dommerkomitéens specialpris gik til Ørsted for bedste integration mellem ESG og den finansielle årsrapport.

Den uafhængige jury for Årets Rising Stars:

• Hans Carstensen, CFO, Egmont
  • Mette Ingeman Pedersen, CFO, Saxo Bank
  • Søren Westh Lonning, CFO, Danish Endurance
  • Søren Kristiansen, CEO, Dades
  • Mikael Frederiksen, Partner, Zeuthen Storm

Generelt vurderes kandidaterne på baggrund af følgende kriterier. Årets Rising Stars:

• Har solide kompetencer indenfor økonomi
  • Har skabt værdi for virksomheden
  • Har potentiale til at udvikle sig yderligere
  • Har gode kommunikationsevner
  • Har udvist stærke ledelsesresultater.