06/12/20
Der er netop indgået aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen indeholder planer om både grønnere transportmidler og omlægning af registreringsafgiften, bilbeskatningen og meget mere. Flere dele allerede fra den 1. januar 2021.
Aftalen skal give bilejerne tryghed for, hvad det koster at have og købe en bil de kommende år.
Man ønsker, at en omlægning af bilafgifterne skal understøtte en øget udbredelse af grønne biler samtidig med, at en grøn omstilling af bilparken skal gå hånd i hånd med de behov, vi har som private og som erhverv i Danmark. Ønsket er at omlægge registreringsafgiften, så den baseres på bilens værdi og CO2-udledning. Samtidig er ønsket om at forenkle afgiftssystemet stort.
Omlægningen af bilafgifterne skønnes at reducere CO2-udledningen med 0,2 mio. ton i 2025 og 0,5 mio. ton i 2030.
De eksisterende fradrag og tillæg for brændstofeffektivitet og sikkerhedsudstyr afskaffes, da det bidrager til en forenkling af afgiftssystemet.
Der indføres et bundfradrag og endnu et skalaknæk i registreringsafgiften. Regi-streringsafgiften for personbiler udgør i dag 85 pct. af bilens afgiftspligtige værdi op til 202.200 kr. (2021-niveau) og 150 pct. af værdien derover. Skalaknækket som indføres betyder, at den lave sats fremover udgør 25 pct. af værdien op til 65.000 kr. (2021-niveau), den mellemste sats udgør 85 pct. af værdien op til 202.200 kr. (2021-niveau) og den højeste sats udgør 150 pct.
I dag opnås et fradrag i registreringsafgiften for biler med lavt brændstoffor-brug, mens afgiften forhøjes for biler med højt brændstofforbrug. Det nuværen-de tillæg/fradrag i registreringsafgiften for brændstofeffektivitet afskaffes og erstattes af et tillæg baseret på det enkelte køretøjs CO2-udledning for i højere grad at målrette beskatningen mod CO2-udledning. CO2-tillægget udgør 250 kr. pr. g op til 125 g CO2 pr. km. Mellem 125 og 160 g CO2 pr. km udgør tillægget 500 kr. pr. g og over 160 g CO2 pr. km udgør tillægget 950 kr. pr. gram CO2.
Der indføres dog et bundfradrag i CO2-tillæget. Alle biler vil opnå et bundfradrag på 21.700 kr. (2021-niveau). Elbiler vil opnå et yderligere fradrag på 170.000 kr. i 2021. Bundfradraget vil blive nedtrappet med 2.500 kr. om året i 2022-2025, så bundfradraget vil udgøre 160.000 kr. i 2025. Herefter aftrappes bundfradraget med 4.600 kr. om året, så det udgør 137.000 kr. i 2030. Plugin-hybridbiler (der udleder højst 50 g CO2 pr. km) vil opnå et yderligere fradrag på 50.000 kr. i 2021. Bundfradraget vil blive nedtrappet med 1.250 kr. om året i 2022-2025, så bundfradraget vil udgøre 45.000 kr. i 2025. Herefter aftrappes bundfradraget med 2.000 kr. om året, så det udgør 35.000 kr. i 2030.
Der gives i dag et fradrag for de biler, som har fået mindst 5 stjerner for vurde-ring af bilers sikkerhed på basis af Euro NCAP, samt fradrag for selealarmer mm. De eksisterende fradrag og tillæg for sikkerhedsudstyr afskaffes, da det bidrager til en forenkling af afgiftssystemet.
Ændringerne i registreringsafgiften har virkning for biler, der indregistreres fra fremsættelse af lovforslaget den 18. december 2020. Indtil de nødvendige regelændringer er vedtaget og trådt i kraft, vil biler m.v. i en overgangsperiode blive afgiftsberigtiget efter de gældende regler. Efter lovens ikrafttrædelse vil der ske eventuel tilbagebetaling til og efteropkrævning fra den, der har pligt til at afregne afgiften. Det forventes, at ændringerne i registreringsafgiften kan systemun-derstøttes og dermed træde i kraft den 1. juni 2021.
Der vil blive udarbejdet overgangsordninger, så fx de nye regler vedrørende registreringsafgift ikke får virkning for køretøjer, for hvilke der er underskrevet en bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest dagen inden fremsættelse af lovforslaget den 18. december 2020.
Aftalepartierne er desuden enige om, at afgifterne for varebiler, motorcykler, autocampere, veteranbiler mv. konsekvensrettes, da bilafgifterne for disse typer køretøjer i høj grad følger afgiftssystemet for personbiler.
I dag udgør registreringsafgiften på elbiler 20 pct. Og der er planlagt en stigning til 65 pct. fra 2021.
Der er enighed om at vedtage at lade registreringsafgiften stige til 40 pct. i 2021 - 2025, hvorefter den øges gradvist med 8 pct.-point om året til 80 pct. i 2030, hvorefter den øges gradvist med 4 pct.-point om året til 100 pct. i 2035.
I 2017 blev det aftalt at indføre et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på elbiler på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh.
Fradraget videreføres, men med en gradvis aftrapning frem mod 2025. I 2025 vil fradraget således være afskaffet. Fradraget udgør 1.700 kr. pr. kWh batterikapa-citet i 2021, dog højst 45 kWh. Fradraget nedsættes til 1.300 kr. pr. kWh i 2022, 900 kr. pr. kWh i 2023 og 500 kr. pr. kWh i 2024.
I dag udgør registreringsafgiften på pluginhybridbiler 20 pct. Og der er planlagt en stigning til 65 pct. fra 2021.
For biler der udleder under 50 g CO2 pr. km (typisk pluginhybridbiler) udgør registreringsafgiften 45 pct. i 2021. Registreringsafgiften øges med 5 pct.-point om året til 65 pct. i 2025. Herefter øges indfasningsprocenten med 3 pct.-point om året til 80 pct. i 2030 og beregningsteknisk med 4 pct.-point om året til 100 pct. i 2035.
Se ovenfor om fradrag.
I dag er det muligt at få godtgjort elafgift af el til opladning af elbiler.
Der er enighed om at forlænge særordningen med denne mulighed til og med 2030.
Der er enighed om at erstatte det nuværende iblandingskrav med et nationalt CO2-fortrængningskrav, der omfatter udledningerne fra de fossile brændstoffer benzin, diesel og gas.
CO2- fortrængningskravet indfases med 3,4 pct. i 2022-24 stigende til i ud-gangspunktet 5,2 pct. i 2025, 6 pct. i 2028 og 7 pct. i 2030 og frem.
CO2-fortrængningskravet skønnes at medføre en CO2-reduktion på 0,7 mio. ton i 2025 og 1,4 mio. ton i 2030.
Aftalen er desuden at der løbende sker en udfasning af første generations bio-brændstoffer med høje globale udledninger, og at nye og mere avancerede tekno-logier skal tages i brug i takt med, at de bliver tilgængelige og konkurrencedygtige.
Fra 2025 er der enighed om at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler over 12 tons. Den konkrete afgiftsmodel aftales senere.
Det vil blive undersøgt, om køretøjer med en tilladt totalvægt mellem 3,5 og 12 tons også bør omfattes af afgiften.
I dag udgør beskatningsgrundlaget, når en arbejdsgiver stiller fri bil til rådighed for en medarbejder, 25 pct. af bilens værdi op til 300.000 kr. og 20 pct. af den del af bilens værdi, der overstiger 300.000 kr. samt et miljøtillæg på 150 pct. af den årlige ejerafgift/vægtafgift.
Der er enighed om, at miljøtillægget skal vægtes højere i beskatningsgrundlaget, og at anskaffelsesprisen skal vægtes mindre.
Beskatning vil udgøre følgende fra 2021:
Miljøtillægget 250 pct. i 2021, til 350 pct. i 2022, 450 pct. i 2023, 600 pct. i 2024 og 700 pct. fra og med 2025.
Satsen på 25 pct. af bilens værdi reduceres med et ½ pct.-point årligt fra 2021 og satsen på 20 pct. forhøjes med et ½ pct.-point årligt fra 2021, så der fra og med 2025 anvendes én sats på 22,5 pct.
Gældende regler foreskriver, at værdien af en ladestander (inkl. udgifterne til installationen heraf), der er stillet til rådighed for arbejdstageren sammen med en fri bil, tillægges beregningsgrundlaget for fri bil. Gældende regler foreskriver også, at hvis arbejdsgiveren forærer ladestander og installationer til medarbejderen, når denne ikke længere får fri elbil stillet til rådighed, skal medarbejderen beskattes af markedsværdien heraf.
Der er enighed om at skattefritage værdien af arbejdsgiverbetalt ladestander opsat på bopælen i forbindelse med fri bil, samt at der ikke skal ske beskatning af den ansatte, hvis ladestanderen overgår til privat brug, og den ansatte forinden har været beskattet af fri elbil eller pluginhybridbil i en sammenhængende periode på mindst 6 måneder.
Ændringerne af beskatningen af fri bil og ladestandere har virkning fra og med 1. juli 2021.
Udligningsafgiften for dieselbiler stiger med 300 kr. i gennemsnit fra 2021 sva-rende til en stigning på ca. 21 pct.
Derudover øges den grønne ejerafgift med 3 pct. i 2022, 6,5 pct. i 2023, 6,5 pct. i 2024, 6,5 pct. i 2025 og 10 pct. i 2026.
Dette gælder alle afgiftspligtige køretøjer m.v. fra og med første afgiftsperiode for det enkelte køretøj 7 dage efter lovens vedtagelse.
For nye biler vil afgifterne ikke længere være differentieret efter, hvor langt bilerne kører på hhv. en liter benzin og diesel, men i stedet være differentieret efter, hvor mange gram CO2 de udleder pr. km. Omlægningen får virkning for køretø-jer, der indregistreres den 1. juli 2021 eller senere.