Ny lovpakke om liberalisering af affaldssektoren

03/03/23

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) har fremsat et forslag til lovgivning om ny organisering af affaldssektoren. Den nye organisering indebærer, at de kommunale affaldsforbrændingsanlæg skal udskilles fra den kommunale forvaltning i separate selskaber og konkurrere om det forbrændingsegnede affald, der er omfattet af de kommunale indsamlingsordninger.

Baggrunden for lovforslaget er den politiske ”Aftale om Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi” fra juni 2020. Bag denne aftale står – ud over partierne i den nuværende regering – Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.

Lovpakken, som samlet kaldes ”Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald” omfatter ændringer til miljøbeskyttelsesloven, varmeforsyningsloven, elforsyningsloven og selskabsskatteloven.

Forslaget blev sendt i høring den 14. februar 2023 med frist for høringssvar til Energistyrelsen den 14. marts 2023. Lovforslaget kan findes på Høringsportalen.
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.

Behandling af forbrændingsegnet affald konkurrenceudsættes gennem udbud

Lovforslaget indebærer krav om, at kommunerne skal udbyde behandlingen af det forbrændingsegnede affald, der er omfattet af de kommunale indsamlingsordninger. Dette gælder både for det husstandsindsamlede affald og for erhvervsaffald, i de tilfælde hvor kommuner tilbyder en indsamling af erhvervsaffald. I forbindelse med udbuddene kan kommunerne opstille krav til fx miljø og økonomi.

Lovforslaget indebærer ligeledes, at kommunernes ret til at anvise, på hvilket anlæg virksomheder skal have behandlet deres affald, bliver ophævet. Virksomheder har dermed fremover selv mulighed for at vælge, på hvilket anlæg deres forbrændingsegnede erhvervsaffald skal behandles, og på denne måde vil det forbrændingsegnede erhvervsaffald indgå i anlæggenes konkurrence om det forbrændingsegnede affald.

Kommunerne skal senest den 1. juli 2025 og herefter løbende have indgået kontraktforhold på baggrund af udbud.

Forsyningstilsynet vil udarbejde vejledningsmateriale og en skabelon til brug for afholdelse af udbud samt fører tilsyn med kommunernes udbud af opgaver.

Monitorering af forbrændingskapaciteten og indberetningspligt for affaldsforbrændingsanlæg

Hensigten med at konkurrenceudsætte affaldsbehandlingen skal ses i forlængelse af ”Aftale om Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi” fra juni 2020, hvor forligspartierne ønskede at tilpasse forbrændingskapaciteten i Danmark til de danske affaldsmængder og på denne baggrund foretage en kontrolleret nedlukning af den overskydende forbrændingskapacitet i Danmark. På aftaletidspunktet blev det vurderet, at affaldskapaciteten skulle reduceres med 30 % i 2030 i forhold til 2020.

Det nye lovforslag bemyndiger således Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til at monitorere udviklingen i forbrændingskapaciteten på affaldsforbrændingsanlæg og fastsætte de nærmere regler for indberetningen, herunder hvilke oplysninger der skal indberettes (kan også omfatte forbrændingsanlæggenes investeringsplaner).

Monitoreringen skal ske således, at der kan følges op på, om udviklingen i kapaciteten tilpasser sig affaldsmængden, men der fastsættes ikke et lovmæssigt bestemt kapacitetsloft.

Monitoreringen skal gennemføres årligt og foretages første gang i 2024 for at etablere en baseline i forhold til effekten af de ændrede rammevilkår for sektoren, som træder i kraft fra 2025.

Selskabsgørelse af kommunale forbrændingsanlæg

Lovforslaget indbefatter, at de eksisterende kommunalt ejede affaldsforbrændingsanlæg skal udskilles fra kommunerne og selskabsgøres i A/S’er eller ApS’er, hvor kommunerne fortsat har majoritetskontrol. Dette skal sikre, at affaldsforbrændingsanlæggene kan konkurrere frit på kommercielle og lige konkurrencevilkår, ligesom det skal sikre gennemsigtighed i anlæggenes økonomi og armslængde til kommunerne som myndighed. De selskabsgjorte anlæg vil være underlagt selskabslovgivningen, skattelovgivningen, årsregnskabsloven mv.

En kommunes udskillelse og stiftelse af et A/S eller ApS skal være gennemført senest den 31. december 2024. Dette vil dog ikke gælde for kommuner, hvor kommunalbestyrelsen forinden har godkendt projektforslag om lukning af affaldsforbrændingsanlæg.

I forbindelse med selskabsgørelsen af forbrændingsanlæggene vil kommunerne have mulighed for at videreføre eksisterende kommunale lån i KommuneKredit, under forudsætning af at der stilles en markedskonform garantiprovision. Kommunalbestyrelserne får tillige mulighed for at gennemføre tvunget debitorskifte for anlæggenes øvrige lån og kontrakter. Dette vil dog ikke gælde for affaldsforbrændingsanlæggenes eksisterende kontrakter om behandling af forbrændingsegnet affald.

Nye lån skal optages på markedsmæssige vilkår med mulighed for kommunal garantistillelse mod betaling af en markedskonform garantiprovision.

Regeringen har afsat en pulje på 200 mio. kr. til at kompensere kommunerne i forbindelse med afviklingen af forbrændingsanlæg, så en kommune som garantistiller ikke står tilbage med en uhensigtsmæssigt stor restgæld, når et forbrændingsanlæg lukker.

Ved lukning af et affaldsforbrændingsanlæg vil der ligeledes fortsat skulle tages hensyn til forsyningssikkerhed, hvilket også omfatter økonomiske konsekvenser for varmeforbrugerne. Et anlæg kan således ikke lukkes, uden at der er fundet et alternativt varmegrundlag.

Kontakt os

Claus Dalager

Partner, Statsaut. revisor, Energi & Forsyning, Aarhus, PwC Denmark

4292 1969

E-mail

Morten Rasmussen

Director, Advisory, PwC Denmark

3093 6970

E-mail

Følg PwC