Frivillig indbetaling af acontoskat er ofte relevant - også selv om jeres virksomhed har samme indtjening som i de seneste år.
De ordinære acontoskatterater for selskaber, filialer og fonde fastsættes som 50 % af gennemsnittet af de seneste tre års indkomstskat, og derfor vil en frivillig indbetaling være relevant, selv om den forventede skattepligtige indkomst er identisk med gennemsnittet (eller blot overstiger halvdelen af gennemsnittet) af de seneste tre indkomstår. Acontoskatteraterne for 2024 er opgjort på grundlag af den skattepligtige indkomst i indkomstårene 2020-22.
Har jeres indtjening ændret sig væsentligt, kan det også være relevant at justere acontoskatten, så der hverken betales for meget eller for lidt.
Vi anbefaler derfor, at I inden betalingsfristen for både ordinær og frivillig rate den 20. november 2024 får et overblik over den forventede betalbare skat for indkomståret 2024. Der kan herefter gælde flere scenarier:
Danske koncernforbundne selskaber, filialer, faste driftssteder og ejendomme beliggende i Danmark er underlagt obligatorisk national sambeskatning, og ovenstående overvejelser skal foretages på sambeskatningsniveau. Desuden kan I have tilvalgt frivillig international sambeskatning, hvormed alle udenlandske enheder også skal indgå i opgørelsen af den forventede sambeskatningsindkomst for 2024.
Fastsættelsen af de ordinære acontoskatterater sker for sambeskattede selskaber på grundlag af afsluttede skatteansættelser for de tre sidste indkomstår for sambeskatningskredsen. Det er det danske administrationsselskab, som angiver og afregner både ordinære og frivillige acontoskatterater på vegne af alle de sambeskattede enheder.
Da der både kan være tale om en omfattende informationsindsamling og komplekse beregninger med baggrund i de danske underskudsbegrænsnings- og rentebeskæringsregler, anbefaler vi, at processen sættes i gang i god tid inden den 20. november 2024, så skattebetalingen kan optimeres på bedst mulig vis.
Såfremt der er sket ændringer i koncernforhold i løbet af indkomståret 2024, skal opmærksomheden henledes på at betalte acontoskatter tilfalder det aktuelle administrationsselskab ultimo året. Der kan derfor være behov for at foretage en omfordeling for at undgå restskattetillæg på delperiodeopgørelserne. Fristen for meddelelse af omfordeling er senest tre måneder efter ændringen af koncernforholdet eller senest den 1. februar i det efterfølgende år, hvis ændring i koncerntilhørsforhold er gennemført efter 1. november.
Opmærksomheden skal særligt henledes på de korte frister for allokering af allerede betalte acontoskatter samt frister generelt for betaling af acontoskatter ved ændrede koncernforhold herunder både ophør og etablering af koncernforbindelse. Vi anbefaler, at de konkrete forhold undersøges nøje, såfremt der er sket ændringer af koncernforhold i løbet af året.
Som nystiftet eller nyligt overskudsgivende selskab skal I være særligt opmærksomme på, om de ordinære rater er tilstrækkelige til at dække jeres forventede skat for indkomståret.
Det skyldes, at selskabets ordinære acontoskatterater beregnes på grundlag af afsluttede skatteansættelser for de tre sidste indkomstår, og at de ordinære acontoskatterater for indkomståret 2024 dermed er baseret på skatteansættelsen for indkomstårene 2020-22. Har selskabet ikke eksisteret i alle disse år, indgår alene de år, hvor selskabet har eksisteret. Er selskabet først stiftet i 2023 eller i 2024, beregnes ingen ordinær acontoskat.
Ligeledes skal I være opmærksomme, hvis selskabet tidligere har været underskudsgivende eller har kunnet anvende underskud til fremførsel, men hvor det ikke vil være tilfældet i 2024.
Satser for restskattetillæg mv. for indkomståret 2024 er endnu ikke offentliggjort, men forventes offentliggjort senest i december 2024. For 2023 udgjorde restskattetillægget 7,7 %. Vi forventer at restskattetillægget for 2024 vil være meget lig 2023. Det skal bemærkes, at restskattetillægget ikke kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det skal derfor sammenlignes med en fradragsberettiget rente på 9,87 % pro anno.
Hvis selskabets lånerente eller afkast af overskudslikviditet udgør mindre end 9,87 % pro anno, bør det derfor overvejes at foretage en frivillig indbetaling svarende til den forventede endelige skat dog reduceret med de ordinære acontoskattebetalinger for 2024.
Hvis selskabets lånerente eller afkast af overskudslikviditet overstiger 9,87 % pro anno, vil det derimod ikke kunne betale sig at foretage en frivillig indbetaling. I stedet vil det være mest fordelagtigt at vente til betalingsfristen for restskat den 20. november 2025.
I vurderingen af om det kan betale sig at indbetale frivillig acontoskat enten senest 20. november eller senest 1. februar, bør den ikke fradragsberettigede dekort, der sker på den frivillige del af indbetalingen på hhv. 0,9 % eller 1,5 % også indregnes.
Såfremt indbetalingerne samlet set overstiger den endelige skat, refunderes dette beløb med en rentegodtgørelse, der forventeligt udgør 3,6 % i lighed med 2023- niveauet. Rentegodtgørelsen er tilsvarende ikke skattepligtig og svarer derfor til en skattepligtig rente på 4,6%. Bemærk dog, at der ikke sker forrentning af overskydende skat, som kan henføres til indbetalinger i perioden 21. november 2024 til 1. februar 2025. Til gengæld sker der så ikke dekort med 1,5 % af denne del af den overskydende skat.
Inden en eventuel indbetaling, hvad enten den er ordinær eller frivillig, vil det være fordelagtigt at sikre, at I ikke har øvrig forfalden gæld på selskabets Skattekonto, da Skattekontoen p.t. forrentes med 0,9 % pr. måned svarende til 11,1 % pro anno. Denne rente er ikke fradragsberettiget, hvormed den svarer til en fradragsberettiget rente på 14,3 % pro anno.
Såfremt de to ordinære acontoskatterater er tilstrækkelige i forhold til den forventede skat, skal I ikke gøre andet end at indbetale anden acontoskatterate på selskabets Skattekonto senest den 20. november 2024. Vær opmærksom på, at hvis den ordinære acontoskat indbetales mere end fem hverdage før betalingsfristen, kan det betyde, at indbetalingen returneres, og I derfor kommer til at betale renter af den derefter stadigt forfaldne saldo på Skattekontoen.
Hvis I konstaterer, at de to ordinære rater ikke er tilstrækkelige i forhold til den forventede skat, skal I overveje, om en frivillig indbetaling kan betale sig. Hvis I herefter ønsker at foretage en frivillig indbetaling, skal I først angive størrelsen af den frivillige indbetaling på TastSelv Erhverv, før I foretager indbetalingen. Hvis angivelsen ikke foretages inden indbetalingen, vil den frivillige indbetaling blive refunderet, og den vil således ikke blive modregnet i den endeligt opgjorte selskabsskat, og der vil derfor blive beregnet restskattetillæg heraf.
Bemærk dog, at såfremt I har valgt at hæve udbetalingsgrænsen på skattekontoen op til maksimalt 200.000 kr., vil den frivillige indbetaling kun blive refunderet, såfremt saldoen overstiger 200.000 kr. Den frivillige indbetaling vil dog fortsat ikke blive modregnet i den endelige skat, hvis angivelsen ikke er foretaget.
Hvis jeres estimat derimod viser, at de ordinære acontoskatterater vil være for høje i forhold til den forventede selskabsskat for indkomståret 2024, kan I overveje at anmode om nedsættelse af den anden ordinære rate. Anmodning herom skal foretages via TastSelv Erhverv inden den 20. november 2024. Skattestyrelsen kan bede om nødvendig dokumentation for nedsættelsen, som kan være de seneste regnskabsoplysninger, fx et fremskrevet perioderegnskab og oplysning om eventuelle underskud fra tidligere år. Under særlige omstændigheder vil også første ordinære rate kunne tilbagebetales før tid. Denne mulighed er dog ikke omtalt yderligere her.
Vejledning til både angivelse af frivillig indbetaling og anmodning om nedsættelse af acontorater findes her, ligesom vi i PwC naturligvis altid er parate til at assistere jer.
Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.
Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.