Effektiv svindelbekæmpelse:

Brug finanssektorens strategier til at styrke din virksomhed

#
  • 21/11/24

Øget pres på at sikre effektive processer til bekæmpelse af finansiel kriminalitet

PwC’s nye undersøgelse af anti-hvidvask (AML) og terrorfinansieringsområdet (CTF), Spotlight on effectiveness, viser, at den finansielle sektor fortsat forventer at øge investeringerne i at sikre endnu bedre og effektive processer til bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering, herunder øget anvendelse af nye teknologier som AI. I alt 396 finansielle virksomheder fra 40 lande, herunder Danmark, har deltaget i årets undersøgelse.

Kombinationen af effektive systemer og processer og dygtige medarbejdere, der forstår at undersøge og opfange tegn på finansiel kriminalitet, anses for at være essentiel for at opnå compliance, beskytte virksomheden og leve op til omverdenens forventninger til at bidrage aktivt i kampen mod den finansielle kriminalitet, der ligeledes udvikler sig og benytter nye metoder.

Da bekæmpelse af svindel typisk er en integreret del af et større indsatsområde omkring bekæmpelse af finansiel kriminalitet, er der et stort overlap mellem de processer og kontroller, som gennemføres til håndtering af besvigelsesrisici, og de processer, der reducerer risikoen for eksempel for hvidvask. Der er derfor meget at lære ved at se nærmere på, hvordan den finansielle sektor opererer og prioriterer dette område.

Hvordan kan en virksomhed forebygge finansiel kriminalitet?

Virksomheder kan blive udsat for svindel på mange forskellige måder, men mange typer af ekstern svindel kan bekæmpes med kontroller tilsvarende dem, der anvendes til andre typer af finansiel kriminalitet, som f.eks. bekæmpelse af hvidvask. Grundlæggende kontroller, I som virksomhed kan indføre for at mindske risikoen for at blive udsat for svindel, inkluderer f.eks. kundekendskabsprocedurer og transaktionsmonitorering:

  1. Kend din kunde og de andre samarbejdspartnere, virksomheden interagerer med 
  2. Identificér svindelrelaterede transaktioner, som falder uden for kundens eller samarbejdspartnerens almindelige mønstre.

Selv hvis man som virksomhed ikke er underlagt hvidvaskloven, er der grundlæggende kontroller, virksomheden med fordel kan indføre, herunder:

  • At sikre kendskab til kunden. Dette inkluderer, at virksomheden udfører basale kundekendskabsprocedurer (Know Your Customer – KYC), både når kunder og samarbejdspartnere bliver on-boardet og løbende for at sikre, at I har et godt billede af, hvem kunden og partneren er, og at I vurderer om f.eks. deres profil stemmer overens med de ydelser eller produkter de gerne vil købe og sælge. Basale kundekendskabsprocedurer kan bl.a. indebære at søge i offentligt tilgængelige kilder som CVR, nyheder og lignende for tidligt at spotte potentielle problemer med kunden eller samarbejdspartneren. 
  • At monitorere transaktioner med henblik på at identificere svindelrelaterede transaktioner, der falder uden for almindelige mønstre, og i bedste fald for at stoppe dem, før de finder sted
  • At sikre opmærksomhed og ansvarstagen hos jeres medarbejdere gennem vejledning og træning. Et at de stærkeste forsvarsværn mod svindel er dygtige og opmærksomme medarbejdere, som kan opfange signaler om, at noget kunne være galt. Medarbejdere, som tør sætte spørgsmålstegn ved instrukser fra "chefens private e-mail”, og som generelt set kan gennemskue svindlernes mest almindelige metoder.

Væsentlige konklusioner fra PwC’s AML survey

PwC’s undersøgelse bekræfter, at finansielle virksomheder har et fortsat fokus på at effektivisere processer til bekæmpelse af finansiel kriminalitet. Når man har mange kunder og transaktioner i en virksomhed, kan selv de mest grundlæggende kontroller og kundekendskabsprocedurer være meget ressourcekrævende, hvorfor mange finansielle virksomheder har øget investeringerne i hvidvaskcompliance de seneste år, og de forventer også at investere i digitale værktøjer de kommende år for bl.a. at øge effektiviteten af kontroller og forbedre forretningsprocesser og kundeoplevelsen.

På nordisk plan har 96% af de nordiske finansielle virksomheder svaret, at de har digitale værktøjer, til understøttelse af kundekendskabsprocessen, og de resterende 4 % forventer at implementere det inden for de næste 1-2 år.

Anvender jeres virksomhed digitale værktøjer i kundekensskabsprocessen (KYC)?

Ifølge undersøgelsen vil de finansielle institutioner prioritere deres investeringer på AML/CFT-området inden for transaktionsmonitorering og kundekendskabsprocesser, processer, der som nævnt ligeledes kan være effektive til at minimere risikoen for ekstern svindel.

På hvilke AML/CTF områder vil jeres virksomhed prioritere investeringerne de næste 24 måneder? 

Når det kommer til spørgsmålet om, hvilke kontroller der er mest effektive for at forhindre hvidvask og terrorfinansiering, er der en vis uenighed blandt respondenterne. Træning af medarbejdere er dog den kontrolaktivitet, der hyppigst nævnes af de nordiske respondenter som det vigtigste element, hvor 40% af alle respondenter nævner, at træning og forbedring af medarbejderkompetencer anses som den stærkeste kontrolmekanisme. Besvarelserne fra de danske respondenter støtter op om dette.

Procent af respondenter der fremhæver træning som den mest effektive AML kontrol

Hermed er der bred opbakning til, trods de teknologiske løsninger, at medarbejdernes kvalifikationer og evne til at spotte og håndtere problemstillinger stadig er helt essentiel. Træning er et vigtigt middel til at opnå det ønskede kompetenceniveau.

Den finansielle sektor er i dag underlagt mange regulatoriske krav i forhold til bekæmpelse af finansiel kriminalitet og 53% af respondenterne på EMEA plan finder at den nuværende regulering er tilstrækkelig og klar, hvilket modsat betyder at de resterende 47% ikke er enige. Inden for EU er der en markedsforventning til at den kommende AML pakke, der finder anvendelse 10 juli 2027, vil afhjælpe en del af de nuværende udfordringer ved at ensrette kravene på tværs af sektorer og landegrænser. Herudover vil kravene til visse dele af processerne øges yderligere. 

Initiativerne til bekæmpelse af finansiel kriminalitet fortsætter, og myndigheder, politikere og endda investorer og andre interessenter forventer, at virksomheder og regeringer alle bidrager aktivt i kampen.

Få adgang til den fulde rapport

EMEA AML Survey 2024

Vil du høre mere om, hvad PwC kan hjælpe dig med?

Kan du genkende nogle af de ovennævnte udfordringer? Overvejer du at forbedre den måde jeres virksomhed forebygger finansiel kriminalitet på? Eller at effektivisere kundekendskabsprocesser og bruge teknologi, evt. AI, til at automatisere jeres processer?

Kontakt os for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed.

Gitte Gjede

Director, Advisory, PwC Denmark

3945 3679

E-mail

Anastassia Stukan

Partner, København, PwC Denmark

2168 9587

E-mail

Jelena Thorhauge

Senior manager, Advisory, PwC Denmark

2154 3269

E-mail

Få seneste nyt fra PwC

Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.

Publikationer og udgivelser

Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.

Følg PwC