Finanssektorens svære teknologiske balancegang

#
  • 01/07/25
Bo Svejstrup

Bo Svejstrup

Partner, PwC Denmark

Klumme bragt i Børsen 1/7 2025

Finansvirksomheder står i et dilemma. De skal balancere mellem afhængighed af internationale cloud-platforme og ønsket om at drive innovation med AI.

Mange ledere fra finansielle virksomheder bekymrer sig i disse turbulente tider over virksomhedens brug og den potentielle afhængighed af globale platforme og hyperscalere (de store teknologivirksomheder, der tilbyder cloudløsninger og dataplatforme, som kan skalere ekstremt hurtigt og håndtere enorme mængder data og beregninger). Jeg møder overvejelsen i nærmest hvert eneste kundemøde, hvilket afspejler problemstillingens kompleksitet og omfang.

Vigtigst er nok, at de globale platforme giver adgang til AI, som har potentiale til stor transformation. Kun få virksomheder arbejder aktivt på at erstatte globale udbydere, men mange overvejer situationen og undersøger mulige alternativer. Det er svært at forestille sig en komplet digital kunderejse i en bank, der ikke involverer cloudteknologi og international software.

Finansielle virksomheder - banker, forsikrings- og pensionsselskaberer afhængige af avancerede teknologiplatforme fra globale leverandører. Disse partnere stiller omfattende økosystemer af tjenester til rådighed, som understøtter alt fra it-drift til innovative AI-løsninger.

En dominerende strategisk tendens i bankverdenen er at erstatte de fysiske filialer med en hurtigt voksende digital tilstedeværelse hos kunderne. I en moderne bank vil op mod hver femte ansat være it-medarbejder, hvilket indikerer betydningen af digital teknologi i finanssektoren. Derfor er teknologivalget ofte en balancegang mellem afhængighed på 'negativsiden' og innovationspotentiale på 'positivsiden'.

Teknologisk tigerspring

I PwC's globale Pulse Survey: 'Finding opportunity in reinvention' fra 2024 svarer seks ud af 10 ledere i finanssektoren, at investeringen i cloud og ny teknologi er højeste prioritet inden for forretningsudvikling inden for de næste 12 til 18 måneder.

Noget tyder på, at finanssektoren selv vurderer at stå lige på kanten af et teknologisk tigerspring. Forandringen involverer ny forretningsmodel og ny operating model, og den er drevet af ønsket om at styrke konkurrenceevnen. 53 pct. af lederne i samme survey vurderer, at forretningsmodellen skal forandres fundamentalt for at understøtte virksomhedens vision.

Valget af teknologipartnere er altså ikke bare komplekst, det er også strategisk set øverst på dagsordenen.

For banker fungerer de globale hyperscalere på mange måder som en appstore gør for privatpersoner: De er markedspladser for digital funktionalitet. Finansielle virksomheder har et stigende behov for nye, effektive teknologiløsninger - og hyperscalere tilbyder nem adgang til et bredt udvalg af værktøjer, tjenester og AI-funktioner, der kan understøtte deres udvikling.

Bankerne er i fuld gang med at indføre nye digitaliserede kanaler, hvor de konkurrerer indbyrdes om at tiltrække kunder. For en moderne bank er denne digitale strategi helt afgørende for konkurrenceevnen, og det betyder alt andet lige, at de globale hyperscalere er vigtige for banker og forsikringsselskaber.

Den allervigtigste drivkraft for forandring for finanssektoren lige nu er AI. Teknologien slår igennem både blandt nye fintech-startups og hos etablerede finansielle virksomheder.

Vores undersøgelser peger på, at selskaber inden for bank, forsikring og pension allerede høster store gevinster med generativ AI - især inden for design, test og udvikling af software, forbedret kundeservice i callcentre og mere effektiv kreditvurdering. 

Balancegang  

Den strategiske udfordring er at sikre en robust og fleksibel teknologiinfrastruktur, der både understøtter innovation og reducerer afhængigheden af enkeltleverandører. En mulig løsning er en multi-cloud-strategi, hvor man kombinerer kapacitet fra flere forskellige udbydere og samtidig bevarer kontrol over, hvor data og kritiske funktioner placeres.

Endelig er en vigtig del af balancen også er at fastholde fokus på datasikkerhed, kryptering og ejerskab, så finansielle virksomheder kan bevare kontrollen over deres informationer og sikre kontinuitet i den digitale kundedialog - også hvis dele af forsyningskæden bliver udfordret.

De globale teknologileverandører har en klar interesse i at fastholde og udvide deres position hos finanssektorens aktører. Det bidrager til stabilitet og reducerer risikoen for forstyrrelser.

Derfor er der god grund til, at finanssektoren fortsætter med at investere i teknologisk innovation - ikke mindst på AI-området, hvor den digitale forandring allerede er i fuld gang.

Følg PwC