I Financial Business & System Integration arbejder vi tæt med virksomheder for at optimere deres treasury organisation og tilpasse til ændrede vilkår i markedet. Dette gøres ud fra en treasury operating model på tværs af tre søjler, som udgør hjørnestenene i treasury:
Samspillet mellem forskellige systemer, herunder ERP-systemet, som er nerven i finans, internt i virksomheden, men også infrastrukturen ud af virksomheden fx forbindelserne til banker og andre systemer er fundamentet for ovenstående. Operationalisering af politikker skal sikrer at de mandater treasury har ansvaret for at forvalte, bliver udført i henhold til mandater og fuldmagter, der følger særlige procedurer. Den korrekte og ansvarlige governance sikrer, at der kan handles, følges med og rapporteres på baggrund af de begivenheder der finder sted både internt og ekstern og løbende påvirker virksomhedens risikobillede.
Det er yderst vigtigt med en strukturering af organisationen, som sikrer adskillelsen af funktioner og bringer sikkerhed ind i styringen samtidig med at opstilling af relevante KPI’er for treasury bidrager som et styringsværktøj til udførelsen af den politik og strategi der gælder for virksomheden og giver ledelsen den rapportering der afspejler deres behov.
Vores services i Business & System Integration afspejler den rejse, som enhver virksomhed konstant befinder sig på og den konstante forandring i virksomheden, der udspringer af fx. en ny strategi, opkøb, frasalg, nye fokusområder fra ledelsen eller udefra kommende påvirkninger så som ESG og sustainable finance. Forholdet mellem omsætningen og risici er stærkt korreleret, og derfor er der løbende behov for en tilpasning af forholdene til den aktuelle situation som en virksomhed befinder sig i.
Der stilles i dag høje krav til treasury afdelinger, og det er forventningen, at treasury ikke blot driftes transaktionelt, men at man er en strategisk partner for forretningen. Teknologi er et essentielt parameter for at opnå den effektivitet og transparens, som det kræver for at blive en strategisk partner, og SAP S/4HANA Treasury er en af de teknologier, der støtter op om udviklingen og fremtiden for treasury. SAP S/4HANA Treasury indeholder Cash and Liquidity Management, Treasury and Risk Management og Receivables Management, men herudover stiller systemet også machine learning, artificial intelligence og process automatisering tilgængelig, hvilket tilsammen medvirker til præcise betragtninger og en mere simpel brugeroplevelse.
De vigtigste fordele ved at bruge SAP S/4HANA omfatter:
Omkostningseffektivitet: Reducerede totale ejeromkostninger
Gennemsigtighed: Øget visibilitet og kontrol over centrale processer
Hastighed: Forenkling og automatisering af processer
I PwC er dybt fokuseret på at sikre, at vores kunder med succes transformerer deres treasury-organisation. PwC har et globalt partnerskab med SAP, og via dette hjælper vi virksomheder med at forbedre analyser og rapportering. Med vores globale ressourcer har vi en bred, dyb forståelse og erfaring til at hjælpe virksomheder med at skabe varige konkurrencefordele med SAP cloud-løsninger. Vores integrerede tilgang adresserer den indsats, der kræves for at rense data, afkoble eksisterende it -arkitekturer, forberede og uddanne brugere samt koordinere den overordnede forandringsledelse.
Treasury and Risk Management
- Front Office - Deal capture
- Middle-Office
- Back-Office - Deal settlement and accounting
Receivables Management
- Credit, Collections, Dispute management