PwC Family Business Survey 2021 viser, at de danske familieejede virksomheder har været modstandsdygtige i en krisetid og har formået at skabe vækst trods en global pandemi, også i højere grad end deres globale peers. Samtidig forventer syv ud af ti danske familieejede virksomheder vækst allerede i 2021, mens næsten ni ud ti (87 %) har en forventning om vækst i 2022.
Vækst og overskud i en årrække har givet de danske familieejede virksomheder et godt fundament til hurtigt at kunne tilpasse sig en ny virkelighed.
Ifølge den globale analyse fremhæver de danske familieejede virksomheder udover omsætningsvækst også en række andre faktorer, som er særligt positive for det fundament, der skal hjælpe dem ud af krisen.
Bl.a. at de har en tydelig og flad governance-struktur med et stærkt ledelsesteam, samt at de er bevidste om værdien af at overdrage den daglige ledelsesopgave til udefrakommende ledere, der kan udvikle og drifte virksomheden og skabe en professionel platform, der understøtter strategier og governance.
Meget tyder på, at de danske familieejede virksomheder kan tillægge deres digitale fokus en del af den agilitet og modstandsdygtighed, de har udvist i en krisetid. Undersøgelsen viser, at ni ud af ti af de familieejede virksomheder i Danmark i dag enten allerede har nået et højt niveau af digitale kompetencer eller har det som en klar prioritet for de kommende år at stå stærkere digitalt, end de gør nu. Derudover ligger en forbedring af de digitale kompetencer helt i top på listen over de danske familieejede virksomheders prioriteter for de kommende to år (valgt af 62 %). Samtidig svarer knap halvdelen af de familieejede virksomheder, at de har stærke digitale kompetencer i dag, hvilket er over det globale niveau på 39 %.
Næsten halvdelen (47 %) af de danske familieejede virksomheder udtrykker bevidsthed om, at deres forretning er nødsaget til at yde en større indsats for klima og samfund for at få succes fremover. Dog er det kun en tredjedel af dem (36 %), som har en formaliseret og nedskrevet strategi for bæredygtighed på nuværende tidspunkt. Der er altså plads til forbedring, når det kommer til at få bæredygtighed endnu højere op på agendaen i de familieejede virksomheder samt at lykkes med at udarbejde en tydelig strategi på området, der kan skabe værdi for virksomheden og forretningen på den lange bane.
Partner, Tax, EMEA & Family Business Leader, PwC Denmark
Tlf: 2465 5434