{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Virksomheder og erhvervsledere står i dag overfor en uvis fremtid med geopolitisk ustabilitet og inflation. Prisen for at drive virksomhed er steget, og forbrugerne bliver mere og mere prisbevidste.
Det er afgørende, at virksomhederne reagerer hurtigt, da de ellers risikerer at blive overhalet af konkurrenterne. Virkningen vil mærkes forskelligt på tværs af brancher og sektorer, men alle skal være klar til at revurdere deres strategi.
I krisetider er ledelsens instinkt ofte at fokusere på omkostningsoptimering. Men det er PwC’s erfaring, at en bredere strategisk linse kan sikre en balance mellem omkostnings- og vækstmålsætninger. En nedgangsperiode kan være en mulighed for at optimere strategien, og dermed ikke bare overleve, men samtidig komme stærkere ud af en krise.
Dette er dog lettere sagt end gjort. Mange virksomheder har en tendens til ”pendulledelse”, hvor fokus svinger afhængig af den generelle udvikling på markedet.
Når fokus rettes mod omkostninger, kan man komme til at overse muligheden for at vækste, og omvendt bliver omkostninger ofte negligeret i væksttider. Vi anbefaler, at I som bestyrelse følger fem trin for at opnå den rette balance mellem omkostnings- og vækstfokus.
Første trin er at genbesøge jeres strategi. Her er det vigtigt, at I skaber et klart overblik over, hvad der skal til for at vinde fremtiden – uanset den økonomiske markedssituation. Det betyder, at I skal revurdere de strategiske prioriteter på tværs af værdikæden. I skal identificere, hvilke projekter der skal fortsætte for at vinde, samt hvilke der skal lægges i graven.
Når I som bestyrelse revurderer jeres strategiske prioriteter, anbefaler vi, at I besvarer nogle simple spørgsmål omkring jeres strategi. Herved skærper I fokus på de forretningsområder, markeder og produkter, der driver størst værdi og sætter tonen for fremtiden.
Vores erfaring viser, at ved at besvare disse spørgsmål får bestyrelsen et klart indblik i, hvad der skal til for at skabe værdi i fremtiden.
Når den overordnede strategi bliver revurderet, og spørgsmålene er besvaret, er det vigtigt at have alle elementer af virksomhedens strategi in mente.
Når strategien er revurderet, skal I dykke ned i virksomhedens kapabiliteter. Hvilke kapabiliteter I har, hvilke I mangler, samt hvilke kapabiliteter I vurderer, er unødvendige for at kunne lykkes i fremtiden. Jeres kapabiliteter er nemlig afgørende for, at I kan implementere strategien succesfuldt.
En virksomheds kapabiliteter er en kombination af mennesker, processer, teknologier og organisatoriske strukturer. Kombinationen af disse giver virksomheden evnen til at levere et bestemt resultat (fx et produkt eller en service). De differentierende kapabiliteter er en kombination af tre til seks gensidigt forstærkende kapabiliteter, der adskiller en virksomhed, og tilsammen er værdiskabende på det givne marked.
Når I skal analysere jeres virksomheds kapabiliteter, anbefaler vi, at I opdeler kapabiliteterne i fire forskellige kategorier; de unødvendige, dem som er grundlæggende for at holde forretningen i gang, industristandarderne der er krævet for at konkurrere i markedet samt de differentierende kapabiliteter, som giver en konkurrencemæssig fordel.
Virksomheders kapabiliteter afhænger af faktorer som industri og virksomhed, hvorfor tabellen nedenfor blot indeholder eksempler på kapabiliteter inden for hver kategori.
Kapabiliteter | Eksempler |
Unødvendige: Kapabiliteter, der er forældede eller ikke understøtter den nye strategi. |
|
Grundlæggende: De kapabiliteter, der er nødvendige for at holde virksomheden i gang. |
|
Industristandarder: De kapabiliteter, der er krævet for at konkurrere i branchen. |
|
Opdelingen af kapabiliteter er udslagsgivende for næste trin, da I nu har stillet skarpt på aktiviteternes betydning, og dermed kan begynde at omlægge omkostningsstrukturen.
Ofte ser vi, at virksomheders visioner ikke er gearet til tider med et betydeligt omkostningspres. I mange af de situationer skyldes det, at ledelsen fokuserer på overordnede nedskæringer og stramninger i organisationen. Hver af disse nedskæringer kan være nødvendige, men de bør understøtte mere end blot et omkostningsmål – de skal være strategiske.
Derudover er det nødvendigvis heller ikke alle aktiviteters omkostninger, der skal minimeres. Ofte skal der allokeres omkostninger fra mindre afgørende aktiviteter til differentierende aktiviteter, og herved opretholde et fokus på vækst, mens omkostningerne minimeres.
Når virksomheden skal transformere omkostningsstrukturen, er det essentielt at tænke over tidslinjen. Hvilke omkostninger kan fjernes på kort sigt og derved give virksomheden luft her og nu? Og hvilke omkostninger kan elimineres permanent og minimere omkostningerne på længere sigt?
Hvordan du helt præcis tilgår opgaven, og reducerer samt allokerer dine omkostninger, er beskrevet i denne artikel.
For at kunne eksekvere på jeres strategi er det nødvendigt, at den rette driftsmodel er på plads. Vi anbefaler derfor, at værdikæden og dens aktiviteter analyseres fra start til slut. Hvordan bliver arbejdet udført i dag, og hvordan bør det udføres i morgen? Det er vigtigt, at I udfordrer og gentænker driftsmodellens processer, organisering og systemer.
Vi anbefaler, at I bryder analysen op i aktiviteter, der kan skabe effekt på kort, mellemlangt og langt sigt. Er der fx noget, som kan implementeres på kort sigt, som frigiver likviditet her og nu samt sikrer, at I står stærkere i fremtiden? Her kan I bl. a. tænke over digitalisering, procesoptimering og firmapolitikker, der kan optimeres på tværs af værdikæden.
Hvordan netop jeres virksomhed kan optimeres, afhænger af faktorer som industri, virksomhed og modenhed. Vi har derfor opstillet eksempler på optimeringsmuligheder på kort, mellemlang og lang sigt.
Kort sigt | Mellemlang sigt | Lang sigt |
|
|
|
Når driftsmodellen er gentænkt og skal implementeres, oplever vi ofte, at virksomhedens kultur ikke er på samme side som bestyrelsen. Dette adresserer vi derfor i sidste trin.
Sidst men ikke mindst skal organisationen forstå strategien samt købe ind på den, hvis I skal lykkes. Vi anbefaler derfor, at bestyrelsen engagerer organisationen og får medarbejderne til at eje de aktiviteter, som skaber rammerne for en fælles succesfuld fremtid.
Vores erfaring viser, at der er fem fundamentale principper, som kan accelerere den kulturelle transformation.
Sørg for, at I anerkender, hvordan medarbejderne har det i en usikker tid og viser synligt omsorg for menneskerne, der er involveret i beslutningerne.
Stå ved jeres beslutning og tydeliggør det for hele organisationen. I er nødt til at tage nogle beslutninger, som ikke nødvendigvis er populære.
Vær transparent omkring situationen, udfordringer og muligheder, samt invitér medarbejderne med til at udvikle de nye løsninger.
Tag personligt ansvar for den nødvendige transformation og skab incitamenter til ledelsen for at fremme præstationen.
Sørg for drive indsigter og analyser, som der handles på og vær beslutsom. Sammen giver dette et solidt fundament til at engagere og motivere medarbejdere, samt sikre en succesfuld eksekvering af jeres revurderede strategi.