Find de rette medarbejdere til virksomhedens kritiske projekter

Header billede

Vi lever i en verden, hvor alle slags kriser kan ændre arbejdsstyrken betydeligt og på en uforudsigelig vis. Uanset om det er geopolitiske kriser, pandemier eller andre kriser, så påvirker disse ofte arbejdsstyrken på den ene eller anden måde. 

Knaphed på medarbejdere

COVID-19 har – ud over de høje menneskelige omkostninger – resulteret i et skifte i magtbalancen på arbejdspladsen i forhold til udbud og efterspørgsel. Efterspørgslen på arbejdskraft er steget kraftigt i nogle brancher, idet medarbejdere har opsagt deres stilling for at søge bedre muligheder inden for andre områder - i nogle tilfælde har medarbejderen måske endda startet sin egen virksomhed. 

Har medarbejderne de rette kompetencer?

Knaphed handler ikke kun om antal ansatte eller om håndtering af hidtil usete økonomiske udfordringer, som kriserne bringer med sig. Det handler også om, hvorvidt medarbejderne har de rette kompetencer. For eksempel kan din virksomhed have de rigtige eksperter og specialister på plads og masser af medarbejdere til at udfylde visse roller, mens din virksomhed på andre områder kan stå i en situation, hvor der mangler kompetencer til at drive projekter, som er forretningskritiske for virksomheden. Mange virksomheder forsøger ofte at afhjælpe denne type udfordringer gennem kompetenceopbygning og upskilling.

Hvad er virksomhedens udgangspunkt?

Knaphed på medarbejdere påvirker alle dele af virksomheden, herunder eksekvering af ledelsens forretningsstrategi og den daglige drift. 

For at kortlægge, hvor din virksomhed befinder sig ift. medarbejderstyrken, anbefaler vi at starte med at stille disse spørgsmål:

  1. Hvilke specifikke roller er kritiske for, at vi kan gennemføre vores forretningskritiske projekter, som er afgørende for virksomhedens succes?
  2. Hvordan skaber vi en god organisationskultur?
  3. På hvilke områder har vi brug for et kompentenceløft?
  4. Har vi nok fokus på forandringsledelse, således at vores medarbejdere er klar til rejsen på vores strategiske projekter?

Pointen med disse spørgsmål er at få en bevidsthed omkring, hvor din virksomhed befinder sig lige nu, så du får et indblik i, hvor der skal sættes ind.

Kan jeres forretningsstrategi omsættes til en medarbejderstrategi?

Succesfulde virksomheder skaber en attraktiv arbejdsplads. Find inspiration til, hvordan jeres forretningsstrategi kan omsættes til en medarbejderstrategi her.

Opnå succesfulde projekter med interim projektledelse

Book en to timers workshop, der kan give jer inspiration og sparring.

Kontakt os

Jesper Hyche Lyngholm

Partner, Aalborg, PwC Denmark

2295 0596

E-mail

Få seneste nyt fra PwC

Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.

Publikationer og udgivelser

Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.

Følg PwC

Required fields are marked with an asterisk(*)

By submitting your email address, you acknowledge that you have read the Privacy Statement and that you consent to our processing data in accordance with the Privacy Statement (including international transfers). If you change your mind at any time about wishing to receive the information from us, you can send us an email message using the Contact Us page.

Hide