Hvilke budgetter er vigtige at have overblik over ved opstart af en ny virksomhed?

Hvilke budgetter er vigtige at have overblik over ved opstart af en ny virksomhed?

Det er ikke altid lige let at overskue, hvad du har til rådighed i din virksomhed. Det er her budgettet kommer ind i billedet. Det er din hjælpende hånd og din økonomiske plan. Når du lægger budgetter, finder du ud af, om de forventninger, du har til din virksomhed, stemmer overens med virkeligheden, eller om der er noget, du skal justere.

Der er typisk fire typer af budgetter, du skal have styr på, når du skal etablere din virksomhed. De fire typer af budgetter er: Etablerings- og investeringsbudget, resultatbudget, balancebudget og likviditetsbudget - disse vil blive gennemgået i denne artikel.

Etablerings- og investeringsbudget: Hvad koster det egentlig at starte en virksomhed?

Før du starter din virksomhed, er det en god idé at lægge et etableringsbudget. Det skal vise, hvor mange penge du skal bruge på at starte din virksomhed.

Der vil typisk være en del større engangsposter ved etablering. Alt efter din virksomhedstype vil posterne i etableringsbudgettet være forskellige. Posterne kan fx omfatte køb af inventar, indretning af lokaler, produktionsudstyr og varelager. Du vil også typisk skulle bruge nogle penge på markedsføring og rådgivere i opstartsfasen. Derudover kan der være nogle udgifter i forbindelse med selskabsstiftelse, såsom juridiske dokumenter.

Allerede inden etablering af din virksomhed er det vigtigt, at du overvejer, hvad dit behov for likviditet er. Der er nemlig forskellige krav til startkapital alt efter, hvilken virksomhedstype eller selskabsform du vælger.
 

Opsætningen til dit etableringsbudget kan fx se sådan ud:

Depositum ved leje 20.000
Indretning af lokaler 15.000
Maskine 50.000
Lager 100.000
Udgifter i alt 185.000

Resultatbudget: Et effektivt styringsredskab

Et resultatbudget (driftsbudget) er et overblik over din virksomheds forventede indtægter og omkostninger, og dermed et indblik i din forventede bundlinje. Din opgave er at estimere, hvor meget du forventer, du skal bruge på hver post.

Dit resultatbudget kan fungere som et styringsredskab, der hjælper dig med at træffe beslutninger baseret på fakta. Budgettet kan bl.a. hjælpe dig med at aflæse faretegn. Du kan fx se, hvor du skal skære ned, hvilke ændringer du skal lave i produktsortimentet, eller om der er områder, du burde investere flere penge i.

Har du fx flere typer af produkter, kan det være en god idé at måle på de direkte omkostninger vedrørende hver enkelt produkttype. På den måde kan du finde ud af hvilke produkter, der har den bedste avance, og dermed giver dig det bedste afkast.

Sådan laver du et resultatbudget

Det anbefales, at du lægger dit resultatbudget på månedsbasis, så du løbende kan følge op på dine forventninger og styre efter dem. Et godt resultatbudget skal indeholde:

  • Omsætning: Her skal alle indtægter for produkter og ydelser listes.
  • Variable omkostninger: Her skal alle omkostninger i forbindelse med produktionen (inklusiv variable personaleomkostninger) og/eller salget listes.
  • Faste omkostninger: Her skal alle faste omkostninger, såsom faste personaleomkostninger, husleje og markedsføring listes.
  • Renter: Her skal dine renteudgifter- eller indtægter listes.
  • Afskrivninger: Hvis du køber større genstande i virksomheden, såsom en bil eller en maskine, skal du her liste, hvor meget tingene skal afskrives med i løbet af året (typisk afhænger afskrivninger af levetiden for genstanden – kan være alt fra 3-10-50 år og afhænger af en konkret vurdering).

Opsætningen til dit resultatbudget kan fx se sådan ud:

  1. kvt 2. kvt 3. kvt 4. kvt I alt
Omsætning 200.000
250.000
325.000 400.000 1.750.000
Produktionsomkostninger 35.000 87.500 113.750 140.000 376.250
Fragt 10.000 12.000 .000 18.000 55.000
Variable omkostninger i alt 45.000 99.500 128.750 158.000 431.250
Dækningsbidrag 155.000 150.500 196.250 242.000 743.750
Lønninger 75.000 75.000 75.000 75.000 300.000
Lokaleleje 10.000 10.000 10.000 10.000 40.000
El, vand, varme 1.500 1.500 1.500 1.500 6.000
Kontorartikler 1.800 1.800 1.800 1.800 7.200
Internetforbindelse 600 600 600 600 2.400
Forsikringer 1.500 1.500 1.500 1.500 6.000
Abonnement og kontingenter 800 800 800 800 3.200
Vedligeholdelse 2.000 2.000 2.000 2.000 8.000
Småanskaffelser 5.000 5.000 5.000 5.000 20.000
Faste omkostninger i alt 98.200 98.200 98.200 98.200 392.800
Resultat før renter 56.800 52.300 98.050 143.800 350.950
Renter 500 500 500 500 2.000
Afskrivninger 3.250 3.250 3.250 3.250 13.000
Netto overskud før skat 53.050 48.550 94.300 140.050 335.950

Budgetforklaring:

Produktionsomkostninger eller direkte omkostninger + variable omkostninger = dækningsbidrag.

Faste omkostninger + personaleomkostninger + afskrivninger på anlægsaktiver = driftsresultat.

Driftsresultat +/- renter = virksomhedens overskud/underskud før skat.

Balancebudget: Hvad forventer din virksomhed at have i værdi og gæld?

Balancebudgettet er en oversigt over, hvad der er investeret i din virksomhed, og hvordan dine investeringer er finansieret. Du kan altså se, hvad du forventer at eje og skylde væk ved regnskabsårets afslutning.

Du kan bruge dit balancebudget til at tænke langsigtet, fx kan du fokusere på størrelsen af dit varelager og se, om det har den rette størrelse - også til fremtiden.

Det vil være naturligt at udarbejde dit resultat- og balancebudget på samme tid, fordi der er en indbyrdes afhængighed mellem de to budgetter. Fx vil øget vareforbrug i dit resultatbudget have en direkte indflydelse på dit varelager i dit balancebudget - og din styring af varelageret.

Du kan opstille dit balancebudget over samme periode, som du laver dit resultatbudget. Det anbefales budgettet laves på månedsbasis, så du løbende kan følge op på dine forventninger og styre efter dem.

Opsætningen af dit balancebudget kan fx se sådan ud:

  Etablering 1. kvt 2. kvt 3. kvt 4. kvt
Depositum ved leje 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000
Indretning af lokaler 15.000 14.250 13.500 12.750 12.000
Maskine 50.000 47.500 45.000 42.500 40.000
Varelager 100.000 250.000 312.500 406.250 500.000
Debitorer 0 83.333 104.167 135.417 166.667
I alt 185.000 415.083 495.167 616.917 738.667
Indskudskapital 40.000 40.000 40.000 40.000 40.000
Resultat før skat 0 53.050 101.600 195.900 335.950
Etableringslån 45.000 42.500 40.000 37.500 35.000
Kassekredit 100.000 231.625 244.908 252.483 214.308
Kreditorer 0 14.583 36.458 47.396 58.333
Moms 33.325 33.325 32.200 43.638 55.075
I alt 185.000 415.083 495.167 616.917 738.667

 

Budgetforklaring:

Arkiver:

Immaterielle anlægsaktiver + materielle anlægsaktiver = anlægsaktiver i alt.

Varebeholdninger + tilgodehavender fra salg + andre tilgodehavender + likvide beholdninger = omsætningsaktiver i alt.

Anlægningsaktiver i alt + omsætningsaktiver i alt = aktiver i alt.

Passiver:

Indskudt egenkapital + overført resultat = egenkapital i alt.

Hensat til udskudt skat (i virksomheder drevet i selskabsform) + andre hensatte forpligtelser = hensatte forpligtelser i alt.

Kortfristet gæld (kassekredit, moms, skyldige lønposter, leverandørgæld) + langfristet gæld (kreditforeningslån, etableringslån) = gældsforpligtelser i alt.

Egenkaptail i alt + hensatte forpligtelser i alt + gældsforpligtelser i alt = passiver i alt.
 

Likviditetsbudget: Din virksomheds økonomiske situation

Det er vigtigt som virksomhedsejer at har styr på, om der er penge nok på kontoen til at betale husleje, købe varer, afdrage på lån mv. Likviditetsbudgettet hjælper dig ved at vise alle de ind- og udbetalinger, der er på din konto i din virksomhed. På den måde kan budgettet være med til at mindske din virksomheds risiko for at komme i økonomiske vanskeligheder.

Der vil ofte være forskel mellem dine indtægter og din likviditet. Det kan bl.a. skyldes, at dine leverandører giver dig kredit, og at du giver dine kunder kredit.

Hvis du fx har solgt en ydelse den 1. januar, men først modtager betalingen to måneder senere, vil der være en forskel mellem indtjening og likviditet for måneden. Dit salg vil tælle med allerede i januar, hvorimod likviditeten først følger to måneder senere. Det kan derfor være svært at holde styr på, hvor mange penge din virksomhed har at gøre godt med på et givent tidspunkt. Et likviditetsbudget hjælper dig netop med at tage højde for den type udsving og giver dig et overblik over dine ind- og udbetalinger.

Sådan laver du et likviditetsbudget

Dit likviditetsbudget tager udgangspunkt i alle de ind- og udbetalinger din virksomhed har hvert år - måned for måned. Du kan vise følgende for hver måned:

  • Hvor mange penge står der på din konto den 1. i måneden?
  • Hvor mange penge går ind på din konto i løbet af måneden?
  • Hvor mange penge skal du betale til andre i løbet af måneden?
  • Hvad står der på din konto i udgangen af måneden?

Du kan se nogle af de typiske ind- og udbetalinger herunder:

Indbetalinger Udbetalinger
Kontantsalg Kontant varekøb
Debitorer Kreditorer
Renteindtægter Lønninger
Indskud Moms
Andre indtægter A-skat
  Faste omkostninger - fx husleje
  Renteudgifter
  Afdrag på lån
  Forbrug (i personligt ejede virksomheder)
  B-skat (i personligt ejede virksomheder)
  Andre udbetalinger

Typen af de forskellige ind- og udbetalinger kan selvfølgelig variere alt efter, hvilken type virksomhed du har. Så vær opmærksom på det, når du laver dit likviditetsbudget.

Det anbefales, at likviditetsbudgettet laves på månedsbasis, så du løbende kan følge op på dine forventninger og styre efter dem.

Opsætningen af dit likviditetsbudget kan fx se sådan ud:

  Etablering 1. kvt 2. kvt 3. kvt 4. kvt  
Resultat før afskrivninger   56.800 52.300 98.050 143.800  
-Renter   -500 -500 -500 -500  
Forskydninger, varelager -100.000 -150.000 -62.500 -93.750 -93.750  
Forskydninger, debitorer 0 -83.333 -20.833 -31.250 -31.250  
Forskydninger, kreditorer 0 14.583 21.875 10.938 10.938  
Forskydninger, moms 0 33.325 -1.125 11.438 11.438  
Pengestrømme fra driften -100.000 -129.125 -10.783 -5.075 40.675  
-Deposita -20.000 0 0 0 0  
-Køb af anlægsaktiver -65.000 0 0 0 0  
+Salg af anlægsaktiver 0 0 0 0 0  
Pengestrømme fra investeringer -85.000 0 0 0 0  
+Optagelse af gæld 45.000 0 0 0 0  
-Tilbagebetaling af gæld 0 -2.500 -2.500 -2.500 -2.500  
Pengestrømme fra finansering 45.000 -2.500 -2.500 -2.500 -2.500  
Penegestrømme i alt for perioden -140.000 -131.625 -13.282 -7.575 38.175  
Kassekredit, primo 40.000 -100.000 -231.625 -244.908 -252.483  
Kassekredit, ultimo -100.000 -231.625 -244.908 -252.483 -214.308  

Budgetforklaring:

Virksomhedens overskud/underskud før skat - betalt selskabsskat (i virksomheder drevet i selskabsform) = pengestrømme fra virksomhedens drift.

- Køb af anlægsaltiver + salg af anlægsaktiver = pengestrømme fra virksomhedens investeringsaktivitet.

Optagelse af gæld - tilbagebetaling af gæld + indskud fra ejeren - hævet af ejeren inkl. skat (i personligt ejede virksomheder) = pengestrømme fra virksomhedens finansieringsaktivitet.

Vi er ejerlederens betroede revisor, rådgiver og outsourcingpartner

Det gælder uanset størrelsen på din virksomhed, og vi dækker hele Danmark. Få hjælp til alt fra bogføring og regnskab til ESG-rapportering og digitalisering af din virksomhed.

Få et uforpligtende tilbud

Hver dag løser vi opgaver sammen med +20.000 små og mellemstore virksomheder. Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din forretning.

Revision og rådgivning tæt på dig

Vi er din lokale revisor og rådgiver i hele Danmark. Find din lokale kontaktperson ved at vælge den by, der er tættest på dig.

Søren Berg Jørgensen

Director, PwC Denmark

2960 5385

Email

Jannick Kjersgaard

Partner, statsaut. revisor, Esbjerg, PwC Denmark

2960 6941

Email

Mads Hornbæk

Partner, statsaut. revisor, Herning, PwC Denmark

2329 3718

Email

Brian Rønne Nielsen

Partner, Hillerød, PwC Denmark

3945 9165

Email

Flemming Eghoff

Partner, København, PwC Denmark

3945 3175

Email

Brian Petersen

Partner, statsaut. revisor, Odense, PwC Denmark

6314 4224

Email

Lars Vagner Hansen

Partner, statsaut. revisor, Ringsted, PwC Denmark

5158 4359

Email

Jan Bunk Harbo Larsen

Partner, statsaut. revisor, Trekantområdet, PwC Denmark

2366 4822

Email

Torben Toft Kristensen

Partner, statsautoriseret revisor, Aalborg, PwC Denmark

2974 8717

Email

Mads Meldgaard

Partner, Assurance, Aarhus, PwC Denmark

2231 2022

Email

Hide