Anders Byriel fra Kvadrat vinder Temaprisen 2023 i Østjylland

Årets Ejerleder 2023
  • 01/11/23

Anders Byriel fra Kvadrat har netop modtaget Årets Regionale Temapris i Østjylland ved Årets Ejerleder 2023. Ejerlederen modtager prisen for sit arbejde med bæredygtighed og fokus på at blive en grønnere virksomhed. Anders Byriel fik overrakt prisen af PwC, Nykredit og Dansk Erhverv ved kåringen på ARoS i Aarhus.

I forbindelse med kåringen af Årets Ejerleder 2023 overrækkes for syvende gang en temapris, som går til den ejerleder, der har udvist et stærkt fokus på årets tema, ejerledernes grønne transformation. Prisen går i år til Anders Byriel fra Kvadrat, der er en dansk tekstilvirksomhed grundlagt i 1968 med hovedsæde i Ebeltoft og blandt de førende globalt inden for designtekstiler - primært i form af møbelstoffer og gardiner.

“Temaprisen går til Anders fra Kvadrat, der er et forbillede i sin branche. Med en bæredygtighedsstrategi og -indsatser har Kvadrat sat fokus på den grønne omstilling. Samtidig har Anders haft modet til at sætte ambitiøse mål for virksomheden og dens udvikling, hvilket kræver væsentlige investeringer, men også stiller krav til Kvadrats ageren ift. virksomhedens omverden. Kvadrat kommunikerer desuden åbent om deres målsætninger og de resultater, de opnår,” udtaler Mads Meldgaard, partner i PwC i Aarhus.

Kun få i branchen kan matche Kvadrat

Kvadrat har offentliggjort deres ESG-rapport siden 2013 og har i 2021 tilknyttet sig den mest anerkendte klimastandard for virksomheder, Science Based Target Initiative, og fået godkendt deres målsætninger frem mod 2040. Som en af de få virksomheder af Kvadrats størrelse rapporterer virksomheden allerede i dag på ”double materiality analysis” i Kvadrats ESG-rapport, og virksomheden er således langt ift. de nye lovkrav i det kommende CSRD-direktiv.

“Kvadrat har leveret flotte resultater gennem en lang årrække, og samtidig har man investeret i en fremtidssikring af virksomheden. Det gælder både i forhold til vækst og bæredygtig omstilling. På den måde har Kvadrat været på forkant med den grønne omstilling i mange år, og ESG og reduktion af CO2-udledning er en absolut topprioritet for Anders Byriel. Samtidig har de med deres tilknytning til Science Based Target Initiative skabt en bevågenhed og fokus i Kvadrat, som kun få andre i branchen kan matche,” siger Henrik Rasmussen, Nykredits regionsdirektør i Midtjylland.

Hos Dansk Erhverv er vicedirektør, Casper Klynge, enig i, at den rette vinder af Temaprisen 2023 i Østjylland er Anders Byriel:

”Anders Byriel har formået at få dette års tema, den grønne transformation, til at være en integreret del af Kvadrat. Kvadrats strategi er klar – de vil være nr. 1. i markedet på den bæredygtige omstilling, og de er godt på vej. Det fortjener anerkendelse,” udtaler Casper Klynge.

Vinder af Årets Ejerleder i Region Østjylland 2023

Vinderen af Årets Ejerleder 2023 i Region Østjylland blev Mikkel Grene fra Søstrene Grene. Han har siden 2011 været 2. generations leder af den familieejede virksomhed, der netop har fejret 50 års fødselsdag. En virksomhed, der på tre år har opnået en vækst på hele 71 %, har fået en digital salgskanal, har klaret sig godt igennem COVID 19-pandemien og globale forsyningsproblemer, og som i dag har 260 butikker fordelt i Europa.

Kontakt

For yderligere information kontakt PR-konsulent i PwC Christian Corell på mobil 2829 3858 eller pressekonsulent Peter Klaaborg fra Nykredit på mobil 2056 0706 eller pressekonsulent Jesper Ingemann fra Dansk Erhverv på 2265 0941.

Tid og sted for Årets Ejerleder i Østjylland

Den 1. november 2023 kl. 16:30-18:15, ARoS, Aros Allé 2, 8000 Aarhus C.

Fakta om Årets Ejerleder 2023

Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag Årets Ejerleder, som afholdes for 20. gang. Årets tema er ejerledernes grønne transformation.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 16. november 2023 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af regionsvinderen fra 2022 samt repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og to erhvervsprofiler.

Tidligere landsvindere

Layland Barker fra Titan Containers A/S (2022), Peter Vang Christensen fra Plantorama A/S (2021), 2020 (særår uden vinder pga COVID-19), Michael Holm fra Systematic (2019) Bjarke Hansen fra Primo Tours A/S (2018), Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller ApS (2017), Marie-Louise Bjerg fra Top Mountain Industries ApS (2016), Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

Se hvem der vinder Årets Ejerleder 2023

Tilmeld dig landskåringen