Growth virksomheder

Uanset om I er en startup-, scaleup- eller unicornvirksomhed, har vi specialiserede teams i hele verden, der kan hjælpe på jeres vækstrejse.

Jeres virksomhed i fokus: Vi hjælper jer på vejen mod en hurtig vækst

Som vækstvirksomhed skal I både kunne tilpasse jer og lære. De udfordringer, som I møder i dag, er ikke de samme, som dem der var i går, eller dem I står over for i morgen. Jeres vækstkurs vil ændre sig, der vil løbende blive stillet nye krav til jer som ejere, og I vil som virksomhed konstant opleve nye udfordringer.

Uanset om I drives af en interesse for produktet eller har brancheerfaring, kan vi tilbyde en lang række services, der skaber sikker vækst hos jer. Herunder ses et udvalg af de individuelle services, vi tilbyder indenfor jeres område.

Gør som 20.000 andre ejerledere

Kontakt os i dag, og hør meget mere om, hvad vi kan gøre for din virksomhed

Vi kan hjælpe dig med

Tiltrækning og fastholdelse af talent

Tiltrækning og fastholdelse af talent er en nøglefaktor for succes på vækstrejsen, og netop derfor vinder incitamentsprogrammer mere og mere ind i alle lag af det danske erhvervsliv. For mange startup- og scaleupvirksomheder er økonomien til lønninger begrænset. Derfor benytter flere og flere virksomheder incitamentsprogrammer for at give kernemedarbejdere ejerfornemmelse over for virksomheden og derigennem øge motivationen for at præstere. Det er også en måde at tiltrække nye talenter på og skille sig ud på, udover de mere traditionelle medarbejdergoder som sociale arrangementer mm. 

Der findes uendelige muligheder for at indrette et incitamentsprogram, men grundlæggende er de mest anvendte instrumenter: 

  • Warrants eller optioner, der giver ret til at købe en aktie eller tegne en ny aktie til en på forhånd fastsat pris 
  • Gratis aktier, der er aktier, som medarbejderen får gratis, hvis visse betingelser er opfyldt
  • Investeringsprogrammer, hvor medarbejderne forventes at investere og binde egne midler up front
  • En kontant bonus. 

Et incitamentsprogram er typisk betinget af fortsat ansættelse, andre præstationskriterier eller en kombination af disse over en årrække. Dette skaber fastholdelse i den periode, hvor medarbejderen skal leve op til visse betingelser, og det skaber en øget interesse i at få virksomheden til at opnå strategiske mål. 

Et succesfuldt incitament

Et succesfuldt incitament skal passe til jer, jeres branche, jeres vækstrejse, jeres mål - og til de medarbejdere, der skal modtage det. Der er derfor flere overvejelser, når man skal implementere et nyt incitamentsprogram:

  • Skal incitamentet indrettes, så de skattefavorable 7P-regler kan bruges, eller skal incitamentet beskattes efter almindelige regler?
  • Hvor længe skal incitamentsprogrammet løbe?
  • Skal programmet være betinget af et exit? 
  • Skal incitamentet fungere i Danmark eller skal også udenlandske medarbejdere og konsulenter kunne deltage?
  • Er der behov for et specielt fokus på medarbejderkommunikation, så alle deltagere forstår værdipotentialet?
  • Er det vigtigt at bevare det selskabsskattemæssige fradrag for ordningen?

Hvordan indretter vi incitamentet, så vi matcher din værdirejse? 

Incitamentsprogrammer for almindelige medarbejdere og for ledende medarbejdere er ofte ikke ens. Både værdien af tildelingerne og betingelserne er ofte forskellige. 

Hos PwC rådgiver og assisterer vi med alle aspekter af implementeringen af incitamentsprogrammer, herunder selskabs-, ansættelses- og skatteretlige aspekter samt værdiansættelse af programmet. Vi kan også assistere med design af programmet samt den juridiske implementering af programmet.

Download vores incitamentsplan

Kapitalfremskaffelse

Kapitalfremskaffelse, også kendt som kapitalrejsning, vil blive aktuel for de fleste virksomheder på ét eller flere tidspunkter i løbet af vækstrejsen. 

Hos PwC, har vores rådgivere stor erfaring med kapitalfremskaffelse, og vi har hjulpet alt fra startupvirksomheder til scaleup- og exitvirksomheder med at rejse kapital. 

Vores kompetente team af eksperter arbejder tæt sammen, så vi på bedste vis kan bistå virksomheder i denne proces. Vi hjælper med værdiansættelse, gennemgang af kontrakter og aftaler, selskabs- og kapitalstruktur, identifikation af potentielle investorer og kapitalmuligheder. 

Med vores indgående kendskab til markedet, det danske startup-økosystem og internationale samarbejdspartnere, kan vi hjælpe med at skabe et overblik, evaluere forskellige muligheder og sikre den rigtige timing. Vi har en praktisk og kommerciel forretningsforståelse og er optaget af at levere pragmatisk rådgivning, der kan understøtte din virksomheds behov og vækst.

Vi hjælper med:

  • Softfunding 
  • Værdiansættelse 
  • Dialog med investerere og stakeholders
  • Adgang til PwCs internationale netvært af investere og rådgivere herunder PwC Raise
  • Forhandling og udarbejdelse af term sheets, investerings- og ejeraftaler 
  • Kapitalfremskaffelse og investeringsrunder, equity, convertible notes, SAFEs, venture debt, mv., i både pre-seed/seed, A- og B- og flg. runder.
  • Juridisk due diligence og transaktionsrådgivning.

Outsourcing af hele eller dele af virksomhedens administration

Vil du gerne slippe for noget af administrationen for bedre at kunne bruge dine ressourcer på det, du er bedst til? Vi tilbyder virksomheder i vækst at assistere med, eller helt overtage, administrative opgaver, så I ikke selv skal tænke på bogholderi, rapportering, lønadministration, controlling, moms og klargøring af regnskabsmateriale til revisor.

Vores kompetente og personlige rådgivere står klar til daglig sparring på tværs af administrative opgaver på lokale kontorer rundt i hele Danmark. En tilgængelig rådgivning medfører en strømlinet hverdag for den travle vækstvirksomhed, 

Som vækstvirksomhed får du din egen faste bogholder, controller og lønmedarbejder, som løbende koordinerer med revisionsteamet, moms og skatteafdelingen.

Vi arbejder også med:

  • One Stop Moms: Hos PwC har vi erfaring med One Stop Moms og vi inddrager gerne eksperter på tværs af vores afdelinger alt efter jeres behov. 
  • Digitale værktøjer: Vi anvender løbende nye digitale værktøjer og arbejder med standardiserede processer og aftalte deadlines.
  • Økonomisk rapportering: Vi arbejder med økonomisk rapportering, så din vækstvirksomhed effektivt og løbende kan rapportere til stakeholders.
  • Værdibaseret rapporterings- og budgetplatform, som giver et løbende indblik i økonomien. Dette gør din virksomhed i stand til at kunne agere hurtigere i forhold til væsentlige problemstillinger og er et godt dialogværktøj mellem dig, ejer, ledelsen og revisor.

Compliance

Virksomheder, der er i vækstfasen, vil ofte møde et øget behov for compliance på mange forskellige områder. Derfor har vi i PwC et øget fokus på at kunne hjælpe med alle disse compliance-områder:  

  • Undersøgelse og håndtering af finansiel kriminalitet
  • Whistleblowerordninger
  • Operational Risk
  • Regulatoriske vurderinger og implementering
  • ESG (Environmental, Social, and Governance)
  • GDPR-rådgivning
  • Cyber Security, herunder awareness træning af medarbejdere.

Økonomisk, juridisk og skattemæssig rådgivning

Alle vækstvirksomheder går gennem forskellige stadier i vækstrejsen - herunder forskellige regnskabsklasser og behov for juridisk og skattemæssig rådgivning.  

Et regnskab er virksomhedens økonomiske overblik, der skal give både virksomhedsejernes og deres interessenter et overblik over indtægter og udgifter i virksomheden. I Danmark arbejder man oftest efter tre forskellige regnskabserklæringer: 

  1. Erklæring om assistance med opstilling af årsregnskabet 
  2. Udvidet gennemgang 
  3. Revision 
  4. Hos PwC rådgiver vi altid om valg af regnskabsklasse efter lovpligtige krav og ud fra virksomhedens behov.

På vækstrejsen vil virksomheder også ofte møde juridiske og skattemæssige udfordringer, og vores eksperter kan ligeledes rådgive jer om disse aspekter: 

  • Strukturovervejelser
  • Skattekreditordninger
  • Etablering i udlandet, herunder assistance med faste driftssteder og internationale kildeskatter
  • Skatteproblemstillinger i vækstvirksomheder med international aktivitet
  • Dag-til-dag assistance med forespørgsler om selskabsskat, som en inhouse skatteafdeling normalt vil håndtere
  • Assistance med skatteberegning for årsregnskabet
  • Udarbejdelse af årlige selvangivelser for danske selskaber, herunder opgørelse over eventuel sambeskatning
  • Alt fra etablering til finpudsning af en skatteoptimal incentive struktur
  • Omstruktureringer, herunder fusioner, spaltninger og omdannelser
  • Ansættelsesretlige forhold og aftaler, herunder direktørkontrakter, ansættelseskontrakter, opsigelser, fratrædelsesaftaler samt kunde- og konkurrenceklausuler
  • Beskyttelse af immaterielle rettigheder (IPR)
  • Udarbejdelse af og forhandling om kommercielle kontrakter, herunder IT-kontrakter.

Vi er til stede, hvor jeres behov er

Vores netværk af specialister, der arbejder med startups og scaleups, sidder i hele verden. Uanset hvilken tidszone, I befinder jer i, har vi medarbejdere, der sidder klar til at arbejde med jeres type virksomhed.

Her kan du se vores interaktive kort eller et dropdown-filter.

Kontakt os

Ulrik Laustsen

Ulrik Laustsen

Partner, Legal, PwC Denmark

Tlf: 5164 5902

Martin Birch

Martin Birch

Director, PwC Denmark

Tlf: 3021 4774

Søren Berg Jørgensen

Senior Manager, PwC Denmark

Tlf: 2960 5385