06/05/20
Nu er den nye bekendtgørelse om kompensation for faste omkostninger kommet. I denne nyhed har vi sammenfattet de væsentligste ændringer til den hidtil kendte ordning.
Som bekendt har et enigt Folketing besluttet at indføre bl.a. en kompensationsordning for virksomheders faste omkostninger, hvis virksomheden oplever en væsentlig omsætningsnedgang som følge af COVID-19.
De oprindelige regler var fastsat i bekendtgørelse 350.2020, som siden blev ændret ved bekendtgørelse 398.2020. Ved ændringen blev bl.a. indført en regel om begrænsning af kompensation, hvis virksomheden havde underskud i sidste regnskabsår. Indførelse af denne ”underskudsregel” skyldtes overholdelse af EU’s statsstøtteregler.
Nu ophæves bekendtgørelse 350.2020 og erstattes af bekendtgørelse 574 af 5. maj 2020. Den nye bekendtgørelse skal udmønte den politiske aftale om forlængelse og justering af bl.a. hjælpepakken om kompensation for faste omkostninger, der blev indgået den 18. april 2020, og som vi har omtalt her.
Den nye bekendtgørelse medfører ændringer til de hidtidige regler på flere områder. Nedenfor gennemgår vi de væsentligste ændringer mv.
Kompensationsperioden - dvs. den periode, i hvilken virksomheden kan få kompensation for sine faste omkostninger - ændres sådan, at virksomheden skal søge om kompensation for én af følgende perioder:
a) Tre måneder beregnet fra og med den 9. marts 2020 til og med den 8. juni 2020.
b) Fire måneder beregnet fra og med den 9. marts 2020 til og med den 8. juli 2020.
Virksomheder, som har forbud mod at holde åbent, kan supplere perioden i litra a) eller b) ved at søge om kompensation for den særskilte periode, hvor virksomheden har forbud mod at holde åbent.
Den mulige kompensationsperiode udvides altså med én måned fra og med den 9. juni til og med den 8. juli 2020 – men der er ikke noget til hinder for alene at søge om kompensation for den hidtil kendte periode fra og med den 9. marts til og med den 8. juni 2020.
Efter de tidligere regler skulle virksomhedens omsætningsnedgang udgøre minimum 40 % for at kunne modtage kompensation.
Det ændres nu til minimum 35 % i omsætningsnedgang, sådan at omsætningsnedgang i intervallet 35 % - 60 % berettiger til 25 % i kompensation af de faste omkostninger.
Kompensationssatserne er altså herefter følgende:
Omsætningsnedgang | Kompensationssats for faste omkostninger |
---|---|
Fra og med 35 % til 60 % |
25% |
Fra og med 60 % til 80 % | 50% |
Fra og med 80 % til 100 % | 80% |
Virksomheder, som har forbud mod at holde åbent, kompenseres med 100 % af virksomhedens faste omkostninger, i det tidsrum forbuddet er gældende, hvis virksomheden ikke har haft omsætning i denne periode. Det gælder uanset, om virksomheden i den samlede kompensationsperiode oplever en omsætningsnedgang på minimum 35 %.
Referenceperioden er den sammenligningsperiode, som virksomhedens nedgang i omsætning opgøres i forhold til. Referenceperioden er:
Perioden fra og med den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019.
For virksomheder, der ikke har haft omsætning i perioden i a), danner perioden fra og med den 1. december 2019 til og med den 29. februar 2020 grundlag for opgørelsen.
For virksomheder, der ikke har haft omsætning i hele perioden i a) eller b), danner perioden fra stiftelsestidspunktet frem til og med den 9. marts 2020 grundlag for opgørelsen. Opgørelsen skal dog minimum dække en hel måned.
Virksomheder omfattet af en i litra a)-c) angiven periode, der grundet helt særlige omstændigheder ikke vurderer, at denne referenceperiode giver et retvisende sammenligningsgrundlag for virksomheden, kan søge om at anvende en referenceperiode, der som minimum opgøres over tre sammenhængende måneder. Denne referenceperiode skal starte den 1. april 2019 eller senere og slutte senest den 9. marts 2020.
Virksomheder, der pga. ”ekstraordinære omstændigheder” ikke omfattes af ”underskudsreglen” (se senere), undergives et særligt krav til referenceperioden. Det forekommer uklart, hvilken referenceperiode der skal bruges i denne situation.
Litra a)-d) ovenfor er i det store hele som i den hidtidige bekendtgørelse.
For virksomheder, der ønsker at søge om kompensation for fire-måneders perioden 9. marts 2020 - 8. juli 2020, ser det på baggrund af bekendtgørelsens ordlyd umiddelbart ud til, at referenceperioden for opgørelse af omsætningsnedgangen stadig i udgangspunktet er en tre-måneders periode på 1. april – 30. juni 2019.
Dette vil dog føre til, at man skal sammenligne omsætningen i en tre-måneders referenceperiode med omsætningen i en fire-måneders kompensationsperiode.
Umiddelbart kan dette medføre et ”skævvredet” billede af en omsætningsnedgang, da referenceperioden og kompensationsperioden ikke er af samme længde – med heraf følgende mulige konsekvens for kompensationssatsen. Dette forekommer ikke umiddelbart i overensstemmelse med hensigten i hjælpepakken.
I den tidligere ordning var der et maksimum for kompensationsbeløbet på DKK 60 mio.
I den nye ordning gælder, at en virksomhed maksimalt kan opnå kompensation på DKK 82,5 mio., hvis virksomheden anvender en kompensationsperiode på tre måneder (9. marts – 8. juni 2020).
Anvender virksomheden en kompensationsperiode på fire måneder (9. marts – 8. juli 2020), udgør det maksimale kompensationsbeløb DKK 110 mio.
For at modtage kompensation på mere end DKK 60 mio. - uanset om kompensationsperioden er tre måneder eller fire måneder - er det som udgangspunkt en betingelse, at virksomheden ikke har kapitalafgang, herunder udbetaler udbytte, eller foretager aktietilbagekøb, i regnskabsår med balancedag i 2020 og 2021. Og dette skal dokumenteres ved indgivelse af en erklæring for virksomheder, der ansøger om kompensation på mere end DKK 60 mio.
Kapitalafgang mv. kan dog ske, hvis et aktietilbagekøb sker som følge af individuel aftale med medarbejdere i virksomheden eller virksomhedens datterselskab eller virksomhedens bestyrelsesmedlemmer indgået før den 9. marts 2020.
Som i den tidligere ordning kan kompensationen for faste omkostninger ikke overstige den nominelle nedgang i omsætningen fra referenceperioden (i udgangspunktet tre måneder) til kompensationsperioden (som kan være enten tre måneder eller fire måneder).
I den tidligere ordning skulle virksomheden have faste omkostninger i tre-måneders kompensationsperioden 9. marts - 8. juni 2020 på mindst DKK 25.000 for at kunne modtage kompensation.
Det ændres sådan, at hvis der anvendes en tre-måneders kompensationsperiode 9. marts - 8. juni 2020, skal virksomheden have faste omkostninger i perioden på mindst DKK 12.500.
Anvender virksomheden en kompensationsperiode på fire måneder (9. marts – 8. juli 2020), skal virksomheden have faste omkostninger i perioden på mindst DKK 16.666.
Ved ændringsbekendtgørelse 398.2020 blev ”underskudsreglen” som nævnt indført.
Efter den hidtidige affattelse af underskudsreglen blev virksomhedens i øvrigt opgjorte kompensationsbeløb for faste omkostninger reduceret, hvis virksomhedens ”seneste resultat” var negativt. Dette seneste resultat var det regnskabsmæssige resultat efter skat i en nærmere bestemt periode.
Den hidtidige affattelse af underskudsreglen medførte, at virksomhedens i øvrigt opgjorte kompensation for faste omkostninger blev reduceret med en fjerdedel af virksomhedens seneste resultat, ganget med den konkrete virksomheds procentsats for kompensation for faste omkostninger.
Underskudsreglen vil efter den ændrede bekendtgørelse skulle udmøntes på følgende måde:
Afgrænsningen af ”faste omkostninger” er ikke ændret. Og lønudgifter indgår stadig ikke, heller ikke selvom disse ikke kompenseres efter ”lønkompensationsordningen” (dog undtaget lønomkostninger, som er nødvendige for at opretholde en nødbemanding til nødvendig pasning af dyrene i zoologiske anlæg).
Der er heller ikke ændret på, at der ydes godtgørelse for 80 % af udgifterne til revisorpåtegning, hvis virksomhedens ansøgning udløser kompensation, dog maksimeret til DKK 16.000. i godtgørelse.
Efter den nye bekendtgørelse gælder, at:
Og virksomheden skal i ansøgningen under strafansvar på tro og love erklære, at virksomheden har betalt og for indkomståret 2020 vil betale, som den er forpligtet i henhold til gældende internationale aftaler og nationale regler.
Denne ”skattely-betingelse” blev indført med den politiske aftale indgået den 18. april 2020. Den nærmere forståelse heraf har været usikker. Og usikkerheden bliver ikke mindre efter ordlyden af den nye bekendtgørelse:
Den nærmere rækkevidde af ”skattely-betingelsen” vil forhåbentligt fremgå af vejledningen.
Reglerne herom er uændrede, dvs. der skal afgives revisorerklæring om:
Efter den tidligere bekendtgørelse var ansøgningsfristen den 30. juni 2020.
Efter den nye bekendtgørelse skal der ansøges senest den 31. august 2020. Og det er heri anført, at:
Umiddelbart læst betyder 1), at virksomheder, der har ansøgt og/eller fået udbetalt kompensation for tre måneder, og som er undergivet det hidtidige maksimumsbeløb på DKK 60 mio., kan opnå det nye maksimumsbeløb på DKK 82,5 mio. ved at søge om en yderligere kompensation.
Mens 2) umiddelbart læst betyder, at virksomheder, der har ansøgt og/eller fået udbetalt kompensation for tre måneder, frivilligt kan vælge at gå over på ansøgning om kompensation for fire måneder.
Efter den tidligere bekendtgørelse skulle virksomheden senest den 8. december 2020 indsende en opgørelse over virksomhedens faktiske omsætning samt virksomhedens faktiske faste omkostninger i kompensationsperioden til Erhvervsstyrelsen. Det gælder stadigt.
Herudover gælder, at hvis virksomhedens seneste resultat, jf. ”underskudsreglen”, er negativt, skal virksomheden yderligere indsende resultatet for kompensationsperioden. Dette forekommer uklart formuleret i bekendtgørelsen.
Hvis virksomhedens:
afviger fra det i ansøgningen anførte, træffer Erhvervsstyrelsen på grundlag af den indsendte dokumentation afgørelse om efterregulering af den udbetalte kompensation, enten i opadgående retning (yderligere kompensation til virksomheden) eller i nedadgående retning (tilbagebetaling af kompensation fra virksomheden).
Den nye bekendtgørelse træder i kraft den 6. maj 2020, men finder anvendelse på ansøgninger modtaget fra og med den 2. april 2020 (datoen for udstedelse af den oprindelige bekendtgørelse 350.2020).
Virksomheder, der på ikrafttrædelsestidspunktet den 6. maj 2020 har ansøgt eller fået udbetalt kompensation for faste omkostninger, kan ansøge på ny efter reglerne i den nye bekendtgørelse, hvorved kompensationsbeløbet vil blive reguleret ud fra virksomhedens tidligere ansøgning.
Der er i skrivende stund ikke kommet yderligere vejledning eller andet fra Erhvervsstyrelsen, der administrerer ordningen og den nye bekendtgørelse. Tiden må vise, om vejledning mv. afklarer nogle af ovenstående usikkerheder og/eller giver yderligere bidrag til forståelsen.