25/02/22
Et bredt politisk flertal vil ændre reglerne for hjemmearbejde. Det sker med henblik på at gøre reglerne mere tidssvarende, så de imødekommer, at ansatte i dag har skiftende arbejdssteder. Ændringen består i at lempe reglerne for, hvornår de særlige skærmregler finder anvendelse.
Når de særlige skærmregler gælder, må den ansatte godt bruge sit private skrivebord, stol og computer til skærmarbejdet, hvis udstyret opfylder gældende krav, som fx justerbar stol og adskilt skærm og tastatur.
Hvis den ansattes eget udstyr ikke opfylder kravene, skal arbejdsgiveren sørge for, at det nødvendige inventar og udstyr er til rådighed for den ansatte. Det kan arbejdsgiveren fx gøre ved, at den ansatte får arbejdsudstyr som fx computer, skærm, tastatur, mus, stol og lampe fra arbejdspladsen med hjem.
De særlige skærmregler finder anvendelse, når skærmarbejdet enten foregår i hele arbejdstiden eller foregår regelmæssigt og arbejdstiden svarer til én dag eller mere inden for en normal arbejdsuge.
Med ændringerne vil skærmreglerne først finde anvendelse, når den ansatte har skærmarbejde mere end to dage om ugen set som et gennemsnit over én måned. Det betyder, at ansatte, der arbejder mere end to dage om ugen i gennemsnit på deres egen bopæl, vil skulle have udstyr, der opfylder de gældende krav til skærmarbejde.
Det forventes, at de nye regler vil træde i kraft i slutningen af april 2022.
Med de nye regler vil medarbejderne først efter mere end to dages hjemmearbejde over et gennemsnit på én måned have krav på udstyr som fx justerbar stol, og adskilt skærm og tastatur. Det er arbejdsgiveren, som har ansvaret for, at reglerne er opfyldt.
Såfremt jeres virksomhed har en politik om hjemmearbejde, bør I sikre jer, at politikken er i overensstemmelse med reglerne.
Hos PwC Legal hjælper vi jer med at gennemgå jeres personalepolitikker og sikre, at I er up-to-date med gældende lovgivning. Vi hjælper derudover med rådgivning og forståelse af de nye regler.