Har I styr på de nye regler om hjemmearbejde, som træder i kraft den 30. april 2022?

29/04/22

Fra den 30. april 2022 gælder de særlige skærmregler først, når medarbejderen regelmæssigt udfører skærmarbejde mere end to dage om ugen i gennemsnit set over én måned.

Hvis jeres medarbejdere opfylder betingelsen om at arbejde foran en skærm mere end to dage om ugen hjemme fra sin bopæl, har I ansvaret for, at skærmreglerne er opfyldt. 

De særlige skærmregler

Når de særlige skærmregler gælder, må den ansatte godt bruge sit private skrivebord, stol og computer til skærmarbejdet, hvis udstyret opfylder gældende krav, som fx justerbar stol, adskilt skærm og tastatur.

Hvis den ansattes eget udstyr ikke opfylder kravene, skal arbejdsgiveren sørge for, at det nødvendige inventar og udstyr er til rådighed for den ansatte. Det kan arbejdsgiveren fx gøre ved, at den ansatte får arbejdsudstyr som fx computer, skærm, tastatur, mus, stol og lampe fra arbejdspladsen med hjem. 

Såfremt jeres virksomhed har en politik om hjemmearbejde, bør I sikre jer, at politikken er i overensstemmelse med reglerne. 

Hos PwC Legal hjælper vi jer med at gennemgå jeres personalepolitikker og sikre, at I er up-to-date med gældende lovgivning. Vi hjælper derudover med rådgivning og forståelse af de nye regler.

Kontakt os

Catrine Søndergaard Byrne

Partner, Legal, PwC Denmark

Tlf: 2448 9299

Følg PwC