Har I de kompetencer og erfaringer, som det kræver at ændre medarbejdere og lederes adfærd i forbindelse med en it-implementering?

01/09/22

I PwC oplever vi ofte, at it-implementeringer fejler, fordi ledere og beslutningstagere kraftigt undervurderer den indsats, der skal til for at hjælpe medarbejderne med de nye systemer og de medfølgende nye arbejdsprocesser.

Dette skaber en væsentlig risiko for, at de forventede gevinster ikke realiseres, og at man i stedet ender med øgede udgifter og frustrerede medarbejdere. Hvis du står over for en it-transformation, skal du derfor altid spørge dig selv, om du/I har de kompetencer og erfaringer, det kræver at ændre medarbejdere og lederes adfærd i forhold til brugen af systemet og de underliggende processer samt deres måde at tænke om det på – både undervejs og efter. Eller du/I kan spørge dig/jer selv om følgende, som en af vores tidligere kunder altid gør:

"Kan du sikre den nødvendige buy-in fra organisationen? Jeg prioriterer altid kommunikation og forandringsledelse, da jeg tidligere har erfaret de udfordringer, der opstår, hvis man ikke har dette i fokus."

PwC-kunde efter en større transformation og organisationsændring
- -

Sådan undgår I en fejlslagen it-implementering

  • Sæt medarbejdere og ledere i centrum fra starten og på hele rejsen
  • Tænk forandringsledelse strategisk ind fra begyndelsen

Forandringsledelse er mere end kommunikation og træning. Med andre ord er forandringsledelse en samlet indsats i at lytte til medarbejdere og ledere. En indsats der skal sikre, at det hele glider, og at forandringen er meningsfuld fra medarbejdernes perspektiv. Vi arbejder ud fra en femtrinsmetode, der sikrer en velforberedt og styret forandringsproces.

Figur 1: PwC’s metode til at bistå it-implementeringer med forandringsledelse

Step 1: Analyser forandringens påvirkning:

- -

Hvem påvirkes af implementeringen?

- -

I hvilken grad påvirkes de?

- -

Hvornår påvirkes de?

Step 2: Udarbejd en plan for:

- -

Kommunikation, der rettidigt informerer målgrupperne om, "hvad, hvorfor og hvordan"

- -

Kompetenceudvikling, der sikrer den rette opkvalificering af brugerne

- -

Andre forandringsledelsesaktiviteter, der sikrer, at medarbejdere og ledere kommer med på en fælles rejse

Ofte undervurderer man, hvad det kræver at gennemføre en koordineret trænings-, kommunikations- og forandringsledelsesindsats. Derfor er det essentielt at sikre, at ledelsen forstår, hvorfor denne indsats er vigtig, og at tydeliggøre, hvad det kræver tidsmæssigt af virksomheden.

“Tre ud af fire emner på min liste over de vigtigste læringer efter vores ERP-implementering var centrerede om at bruge mere tid og flere ressourcer på forandringsledelse – særligt på forandring af ledelseskulturen, på medarbejderinvolvering og på effektiv kommunikation.“

CFO efter en ERP-implementering

I den videre rejse gennem projektet skal der udvikles kvalitetsmateriale, mens planlagte aktiviteter løbende bliver aktiveret frem mod og efter systemets go-live. På denne rejse er det vigtigt at kunne arbejde agilt ved at udvikle, teste, evaluere og tilpasse leverancer og kerneaktiviteter i løbet af projektet. Samtidig skal man være opmærksom på den typiske fejl, som mange laver, når man ikke tænker brugerne først. Derfor er det afgørende at designe og udvikle alt materialet med blik for brugernes læringsrejse. Materialet skal være nemt at forstå og bruge, man skal let kunne få support, når man har behov for det, og læringen skal understøttes over længere tid.

Vi anbefaler, at forandringsledelsesteamet indgår som en integreret del af projektteamet og har en central plads i projektet, da vi har god erfaring med, at det bidrager til at sikre den forretningsmæssige implementering fra starten af og løbende gennem projektets levetid.

- -

Sådan skaber vi værdi

PwC’s tilgang til at bistå it-implementeringer med forandringsledelse er med til at sikre en langvarig ændring af adfærd og dermed en succesfuld implementering af et nyt it-system. Det gør vi bl.a. ved at:

1 1

Sikre, at medarbejdere og ledere opbygger nye kompetencer til at kunne efterleve de nye arbejdsgange og processer samt navigere i og betjene det nye it-system.

2 2

Skabe værdi ved altid at se forandringen fra brugernes perspektiv og ved at opspore og håndtere eventuel modstand løbende.

Kontakt os

Heidi Nymann Jensen

Heidi Nymann Jensen

Director, People & Organisation, PwC Denmark

Tlf: 5335 4280

Emma Fugl Rasmussen

Emma Fugl Rasmussen

Senior Associate, People & Organisation, PwC Denmark

Tlf: 3167 9336

Mads Peter  Rostock Jacobsen

Mads Peter Rostock Jacobsen

Partner, PwC Denmark

Tlf: 2253 9252

Følg PwC