Høringen omfatter:
Det forventes, at bekendtgørelserne træder i kraft den 1. januar 2025. Der er høringsfrist mandag den 4. november 2024. Høringsmaterialet kan findes her.
PwC Energi og Forsyning har beskrevet de væsentligste forhold og opmærksomhedspunkter i bekendtgørelserne herunder.
Bekendtgørelsen erstatter den nuværende ØR-bekendtgørelse (BEK nr. 2291 af 30/12/2020) og gennemfører flere af de foreslåede ændringer i lovforslaget om ændring af vandsektorloven.
De foreslåede regelændringer vedrører to væsentlige ændringer i forhold til den nuværende regulering af sektoren:
De foreslåede ændringer uddybes i de efterfølgende afsnit.
Der foreslås et nyt kontrolsystem med en differencesaldo, der opgøres som forskellen mellem selskabernes faktiske opkrævede indtægter og den økonomiske ramme. Samtidig foreslås det, at de nuværende kontrolregler med regulerings- og kontrolperioder udfases, og at Vandsektortilsynet fremover skal udmelde økonomiske rammer for alle selskaber hvert år.
Med det nye kontrolsystem indføres en mere fleksibel kontrolordning, som bl.a. giver selskaberne mulighed for at opkræve flere indtægter, end tilladt af den økonomiske ramme, i et eller to enkeltstående år, hvis selskaberne har et likviditetsmæssigt behov for det – f.eks. i forbindelse med finansiering af nye investeringer.
Differencesaldoen vil blive opgjort på årsbasis i forbindelse med Vandsektortilsynets kontrol med selskabernes overholdelse af den økonomiske ramme.
Differencesaldoen vil være negativ (i kundernes favør), hvis et vandselskab har opkrævet flere indtægter end den økonomiske ramme tillader. I udkastet til bekendtgørelsen foreslås der også nærmere regler for afvikling af overdækninger.
Konkret foreslås det, at Vandsektortilsynet skal indregne et treårigt fradrag i de økonomiske rammer, hvis et vandselskab har en akkumuleret overdækning af rammen på mere end 1 pct. i 4 år i træk. Der lægges desuden op til, at fradraget pålægges et rentetillæg efter bestemmelserne i rentelovens § 5, stk. 1 og 2 (Nationalbankens gældende udlånsrente + rentetillæg på 8 pct.).
Differencesaldoen vil være positiv (i selskabets favør), hvis et vandselskab i det foregående år har opkrævet færre indtægter end den økonomiske ramme giver selskabet mulighed for. I udkastet til bekendtgørelsen foreslås der også nærmere regler for indhentning af underdækninger.
I praksis foreslås det at fastsætte en øvre grænse på 25 pct. af den økonomiske ramme for positive differencer. Hvis et vandselskab har en positiv differencesaldo på mere end 25 pct. af rammen, nedskrives saldoen til 25 pct. Det foreslås, at en akkumuleret underdækning, som overstiger 1 pct. af rammen, efter 4 år, bliver nedjusteret til 1 pct. af den økonomiske ramme i år 5.
Reglerne for indregning af tillæg og ikke-påvirkelige omkostninger i de økonomiske rammer foreslås ændret, så vandselskaberne fremover kan indregne finansiering af tillægsberettigede aktiviteter i taksterne allerede i det år, hvor omkostningerne til aktiviteterne afholdes.
De foreslåede ændringer skal skabe en bedre sammenhæng mellem indtægter og udgifter og dermed understøtte likviditeten i selskaberne.
I praksis betyder de foreslåede regelændringer, at Vandsektortilsynet fremover skal tage højde for eventuelle ansøgte tillæg til den økonomiske ramme for et givent år, når tilsynet kontrollerer, om et vandselskab har overholdt den økonomiske ramme for det samme år.
Ansøgningsprocessen for tillæg vil fortsat følge den nuværende proces for indberetninger til Vandsektortilsynet, hvilket vil sige, at vandselskaberne forsat skal ansøge om tillæg til de økonomiske rammer senest den 15. april hvert år.
Netop nu sender Vandsektortilsynet afgørelser om de økonomiske rammer for 2025 ud. Det betyder også, at mange selskaber er i gang med at lægge budgetter og beregne takster for næste år. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, at de foreslåede regler, allerede nu, giver mulighed for at indregne omkostninger til tillægsberettigede aktiviteter, som afholdes i løbet af næste år, i taksterne. Efterfølgende kan selskaberne ansøge om et tillæg til rammen for 2025 i forbindelse med indberetningen til Vandsektortilsynet i 2026.
Forskellen mellem de nuværende regler og de foreslåede ændringer, er vist i tabellen nedenfor:
Forskel mellem nuværende og foreslåede regler for indregning af tillæg i taksterne.
Nuværende regler | Foreslåede regler | |
2025 | Et selskab afholder en omkostning på 1 mio. kr. (varig årlig omkostning) | Et selskab afholder en omkostning på 1 mio. kr. (varig årlig omkostning)
Omkostningen kan indregnes i taksterne og opkræves hos forbrugerne. |
2026 | Selskabet ansøger om, og får godkendt, et varigt tillæg til den økonomiske ramme for 2027 på 1 mio. kr. årligt.
Ingen opkrævningsret endnu. |
Selskabet ansøger om, og får godkendt, et varigt tillæg til den økonomiske ramme for 2025 på 1 mio. kr.
Tillægget indregnes i den økonomiske ramme for 2025, når det kontrolleres om selskabet har overholdt den økonomiske ramme. |
2027 | Tillægget på 1 mio. kr. indregnes i den økonomiske ramme. | Tillægget indregnes i den økonomiske ramme for 2026, når det kontrolleres om selskabet har overholdt den økonomiske ramme. |
Når tilsynet kontrollerer, om den økonomiske ramme for 2025 er overholdt, vil tilsynet tage højde for indsendte tillægsansøgninger og indregne godkendte ansøgninger i den endelige indtægtsramme for året. Afviste ansøgninger vil derfor føre til en overdækning af rammen. Hvis omkostningerne ikke indregnes i taksterne for næste år, kan de medregnes i taksterne for 2026. Ændringen af reglerne betyder derfor, at man nu kun må vente et år, i stedet for to år, med at indregne tillægsaktiviteterne i taksten.
De foreslåede regler for kontrol og tillæg kommer til at stille nye krav til selskabernes fremadrettede arbejde med budgetter og takster, herunder den løbende budgetopfølgning.
Derfor anbefaler PwC, at man løbende får indsendt ansøgninger om forhåndsgodkendelse af tillæg til den økonomiske ramme, hvis man står overfor et eller flere projekter, hvor omkostningerne ønskes indregnet i taksterne, samme år som de afholdes. Forhåndsgodkendelserne indsendes med udgangspunkt i budgettal, men giver en vejledende idé om der kan opnås tillæg til en konkret aktivitet, som man vil indregne i taksterne på et senere tidspunkt. En forhåndsgodkendelse kan dermed bidrage til at give sikkerhed i forhold til den fremadrettede takstfastsættelse.
Hvornår træder ændringerne i kraft?
Vandsektortilsynet vil første gang kontrollere selskabernes overholdelse af de økonomiske rammer, efter de nye regler, i forbindelse med kontrollen af de økonomiske rammer for 2024.
I forbindelse med indberetningen til de økonomiske rammer i foråret 2025, får vandselskaberne derfor mulighed for at søge om tillæg til den økonomiske ramme for 2024 efter de nye regler.
Bekendtgørelsen er ny og betyder, at fristen for kommunernes indberetninger efter lov om kommuners afståelse af vandselskaber (stoploven) ændres fra 2025 og frem. Indberetningsfristen foreslås at blive rykket fra den 1. februar til den 1. september.
I praksis betyder det, at kommunerne fra næste år skal indberette deres registreringer, efter bestemmelserne i stoplovens §§ 2 og 3, til Vandsektortilsynet senest den 1. september.
Det foreslås herudover, at Vandsektortilsynets indberetningsfrist til Indenrigs- og Sundhedsministeriet rykkes fra den 1. maj i indberetningsåret til den 1. marts i det efterfølgende kalenderår.
Bekendtgørelsen er ny og erstatter den tidligere bekendtgørelse om Forsyningssekretariatets virksomhed
Desuden er en række bestemmelser om anmeldelse og indberetning af oplysninger til Vandsektortilsynet, som tidligere indgik i ØR-bekendtgørelsen, indarbejdet i denne bekendtgørelse. Det drejer sig om anmeldelse af indtræden i den økonomiske regulering, oplysninger om debiteret vandmængde samt spildevandsselskabernes klimatilpasningsindsats.
Bekendtgørelsen er en opdatering af den nuværende omkostningsbekendtgørelse (BEK nr. 2275 af 29. december 2020), fordi Forsyningssekretariatet har skiftet navn til Vandsektortilsynet.
Der er også lavet en række sproglige præciseringer og foreslået nye regler, om Vandsektortilsynets orientering af kommunalbestyrelsen ved spildevandsselskabets manglende overholdelse af reglerne i bekendtgørelsen.
Har du spørgsmål?
Hvis du vil vide mere om bekendtgørelserne eller har spørgsmål til den økonomiske regulering af vandsektoren generelt, er du velkommen til at kontakte en af vores faglige eksperter hos PwC Energi og Forsyning.
Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.
Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.
Andreas Albers Rasmussen