Skatteforslag annonceret i USA kan få konsekvenser for udenlandske koncerner

#
  • 15/05/25

House Ways & Means Committee i USA har offentliggjort det første udkast til et lovforslag, der kan føre til en amerikansk skattereform i 2025.

Det skal bemærkes, at dette stadig blot er et lovudkast og kan ændres, efterhånden som det behandles i Kongressen, men vi ønsker at fremhæve nogle umiddelbare observationer, der er relevante for danske virksomheder, der har aktiviteter i USA.

Nye forslag, der kan påvirke virksomheder, såfremt de vedtages

  • Section 899 “Tiltag mod urimelige udenlandske skatter” – indførsel af kildeskatter på betalinger fra USA til ikke-amerikanske modtagere og væsentlig udvidelse af anvendelsen af BEAT-reglerne for ikke-amerikanske koncerner, så små og mellemstore koncerner kan blive omfattet af reglerne – se yderligere beskrivelse nedenfor. 

  • 100 % bonusafskrivning – for visse investeringer i materielle aktiver foretaget efter den 19. januar 2025

  • Udgifter til Research & Development (R&D) – straksfradrag for R&D-udgifter afholdt i USA i stedet for at kræve aktivering og amortisering.  
    Bemærk, at dette ikke gælder for udenlandske R&D udgifter, der faktureres til en amerikansk enhed. 

  • Rentebegrænsningsregler – grundlaget for rentebegrænsning i henhold til § 163 (j) ændres fra EBIT til EBITDA-resultat – det tilladte rentefradrag forbliver på 30 % af grundlaget. 

Section 899 “Tiltag mod urimelige udenlandske skatter” 

Lovforslaget indeholder en bestemmelse i Section 899 mod såkaldte "urimelige skatter".  

Kort fortalt defineres urimelige skatter som Pillar 2 UTPR, Digital Services Taxes (DST'er), diverted profits taxes og andre udenlandske skatter, der er identificeret af US Treasury som værende urimelige.

I det omfang en jurisdiktion har sådanne urimelige skatter, kan dette have følgende to primære konsekvenser: 

  1. Kildeskatter – Kildeskattesatsen på betalinger til modtagere i sådanne jurisdiktioner forhøjes med 5 % hvert år, med op til 20 %.  
    Dette er en trinvis stigning udover enhver gældende kildeskat sats i henhold til dobbbeltbeskatningsoverenskomsten (dvs. tilsidesætter ikke DBO’en fuldstændigt, hvilket ville have medført, at der startes med 30 %) - så hvis en betaling i øjeblikket er fritaget for amerikansk kildeskat i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten, vil kildeskatten i år 1 være 5 % - ikke 35 %.  

    Ikrafttrædelsesdatoen er det første kalenderår, der begynder 90 dage efter ikrafttrædelsen (så 2026 forudsat ikrafttrædelse før oktober). 

  2. BEAT-reglerne vil blive ændret for amerikanske virksomheder ejet af relevante udenlandske personer (dvs. dem, der ejes af mere end 50 % af enheder i skattemæssigt hjemmehørende i "diskriminerende jurisdiktioner"), med følgende effekt: 

  • Eliminering af de eksisterende minimumsgrænser før, at BEAT reglerne er relevante for bruttoindtægter på 500 millioner USD og 3 % grænse, hvilket medfører, at alle amerikanske virksomheder (uanset størrelse) ejet af relevante udenlandske personer bliver underlagt BEAT-reglerne

  • En stigning i BEAT-satsen fra 10 % til 12,5 % 

  • Ændringer i BEAT-beregning, fx eksempel ved at tilbageføre I/C betalinger (som fx renter, royalties osv.), der indgår i vareforbrug (hvor de ikke er medregnet på anden måde). 

Kort sagt betyder det, at hvis Section 899 vedtages i den foreslåede form, kan virksomheder, der ikke før har beregnet BEAT på grund af at være under minimumsgrænser, blive pålagt at gøre det i 2026.  

Virksomheder, der ikke betaler BEAT på nuværende tidspunkt, kan komme til at skulle betale dette fremadrettet grundet ændringer i BEAT-beregningen.

Derudover kan der være stigning i kildeskat på betalinger ud af USA, uanset at betalinger i dag er fritaget for amerikansk kildeskat i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten. 

Få et overblik over de foreslåede ændringer

PwC US har samlet de foreslåede ændringer i lovforslaget i denne artikel.

Hvad sker der nu?

Baseret på den nuværende tidsplan forventes Repræsentanternes Hus at vedtage lovforslaget til Senatet inden Memorial Day (den 26. maj), så Senatet kan godkende det i juni 2025 med det formål at få det underskrevet af præsidenten senest den 4. juli 2025.  

Som følge heraf bør virksomheder forberede sig på konsekvenserne af den foreslåede  lovgivning. Det forventes ikke, at europæiske lande vil kunne ændre Pillar 2 UTPR-reglerne på en sådan måde, at de undgår at blive påvirket af de foreslåede lovændringer i den nærmeste fremtid. 
 
Det kan være en god ide for virksomheder at skabe et overblik over beløb, der kan blive pålagt kildeskat og vurdere effekten af de forhøjede kildeskattesatser. 

Derudover kan virksomheder overveje deres BEAT-exposure og på et overordnet niveau estimere mulig BEAT-beskatning. 

Ovenstående kan også give anledning til at gennemgå virksomhedens driftsmodel/transfer pricing-set up i forhold til USA, hvilket skal overvejes nøje i forbindelse med kommende og igangværende tolddiskussioner osv. 

Kontakt os

Du er selvfølgelig meget velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil høre nærmere eller har overvejelser om din virksomheds struktur på det amerikanske marked.

Morgenmøde om international skat

Den 4. juni 2025 får vi besøg af kolleger fra PwC US, der kan fortælle mere om forslagene i lovudkastet.

Få seneste nyt fra PwC

Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.

Publikationer og udgivelser

Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.

Kontakt os

Søren Jesper Hansen

Partner, Tax, København, PwC Denmark

2030 4794

E-mail

Anne Cathrine Primdal Allentoft

Partner, International Tax Services, København, PwC Denmark

3945 9435

E-mail

Lars Gram Ellegård

Partner, International Tax Services, Hellerup, København , PwC Denmark

3945 9358

E-mail

Timothy Holmes

Partner, Transfer Pricing and Head of Tax Technology & Transformation, København, PwC Denmark

2939 2465

E-mail

Følg PwC