Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL) og PwC indgår vidensamarbejde om AI som optakt til VL Døgnet 2024

• 02/04/24

AI rummer et enormt potentiale for at transformere samfundet og måden at drive forretning på, men med potentialet følger også betydelige risici og ikke mindst etiske overvejelser, som virksomhedsledere må forholde sig til. Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL) og PwC indgår nyt samarbejde om AI i forbindelse med VL Døgnet 2024, og dette udmønter sig særligt gennem en analyse om brugen af AI målrettet ledelsesdilemmaerne.

Der er et betydeligt potentiale i AI, og globale studier fra PwC har anslået, at AI vil føre til en vækst i verdensøkonomien i 2030 på 15,7 billioner dollars. Med udgangspunkt i VL’s årstema ”Kræver kunstig intelligens mere intelligent ledelse?”, vil VL og PwC i det nye samarbejde dele viden fra en ny analyse og skabe debat om, hvordan virksomhedsledere bedst muligt griber den hastige udvikling an og udnytter det store potentiale.

“I VL ønsker vi at være med til at sætte rammerne for den debat om, hvordan virksomhedsledere ruster sig til at lede i et landskab, hvor kravene til vores teknologiforståelse på direktionsgangen og i bestyrelseslokalet vokser i takt med behovet for menneskelig indføling. Vi ser derfor frem til i samarbejdet med PwC at dele ny viden om AI og tage pulsen på VL-medlemmernes modenhed i forhold til implementering,” fortæller Ida Bratting Kongsted, adm. direktør for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL).

Hos PwC ser man ligeledes frem til at være med til at bidrage med en ny analyse og viden om, hvordan danske virksomhedsledere griber den nye AI-agenda an.

“Der er ingen tvivl om, at mange virksomheder kan genopfinde og transformere deres forretning med AI og dermed levere endnu stærkere resultater, herunder producere eller arbejde mere effektivt. Vi ønsker derfor at være med til at dele ny viden om området til gavn for virksomhedsledere og det brede erhvervsliv,” siger Mads Nørgaard Madsen, partner og leder af PwC’s Consulting.

Behov for debat og etiske overvejelser om AI

Med potentialet inden for AI følger også betydelige risici og ikke mindst etiske overvejelser og ledelsesmæssige dilemmaer. EU’s forordning AI Act er netop vedtaget og skal være med til at skabe fælles spilleregler på området, så der på internationalt niveau sikres en ansvarlig tilgang til og udvikling af de kraftfulde værktøjer.

“Det er afgørende, at der sikres en ansvarlig brug af kunstig intelligens, så der fremmes en etisk og forsvarlig AI-kultur i erhvervslivet og samfundet. Det er derfor vigtigt, at også virksomhedsledere går foran og sikrer ansvarligheden og kvaliteten i de løsninger, der skabes via teknologi,” fortæller Mads Nørgaard Madsen fra PwC.

Mads Nørgaard Madsen

Partner, Head of Consulting, Direktør, København, PwC Denmark

Pernille Stokholm Bøg

Partner, Marketing, Communications & Corporate Sustainability, København, PwC Denmark