{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
En beskrivelse af forudsætningerne for revisionsudvalgets arbejde, herunder hvad der forventes af medlemmerne i forhold til arbejdet i udvalget.
Under dette punkt uddybes de praktiske omstændigheder i relation til konstitueringen. Derudover redegøres der for, hvad formålet med revisionsudvalget er. Desuden vises en oversigt over de tilsynsopgaver, som revisionsudvalget bør varetage, fx:
Overvågning af den lovpligtige revision og erklæringsopgaven om bæredygtighed
Overvågning af interne kontroller og risikostyring
Overvågning af den interne revisionsfunktion, hvis denne er etableret
Overvågning af processen for regnskabsaflæggelse og udarbejdelse af bæredygtighedsrapportering.
Under dette punkt oplistes, hvad revisionsudvalget har af bemyndigelser i forhold til eksempelvis indhentning af information, brug af ekstern rådgivning, hvad revisionsudvalget har ret til at godkende mv.
Der tages beslutning om, hvem der skal fungere som sekretær for udvalget.
Medlemskab
Under dette punkt kan blandt andet indgå retningslinjer for medlemskabet af udvalget, herunder: hvor mange medlemmer, hvem der kan vælges ind, og hvilke kompetencer, der er en forudsætning herfor, hvem der vælger medlemmer, hvor mange medlemmer der skal være til stede, for at udvalget er beslutningsdygtigt mv.
Møder
Det vil også være relevant med retningslinjer for mødeafholdelse i revisionsudvalget, herunder hvem der har ret til at deltage i møderne.
Hvor ofte afholdes der møder, og hvad der er af rammer i forhold til afholdelse af møder, der måtte overskride det fastsatte antal.
Under dette punkt bør det fremgå, hvem der indkalder til møder i revisionsudvalget, samt hvorvidt der eventuelt er aftalt en indkaldelsesfrist.
Det bør også her fremgå, hvad der medsendes af information og materiale ved indkaldelsen.
Her angives det, hvem der udarbejder referater af møderne i udvalget, samt hvornår medlemmerne af udvalget kan forvente at modtage disse.
Der kan hos revisionsudvalget ligge en lang række forskellige opgaver. Derfor er det afgørende, at udvalget kan skabe værdi, og at det under dette punkt specificeres, hvilke opgaver det forventes – i tillæg til de opgaver, som er angivet i revisorloven – at revisionsudvalget påtager sig. Disse er nærmere beskrevet i denne artikel.
Herudover bør administrative opgaver beskrives, som fx årlig selvevaluering af udvalgets samarbejde, gennemgang af forretningsordenen, efteruddannelse af udvalget mv.
Under dette punkt redegøres der for, hvordan rapporteringen af udvalgets arbejde forløber. Det bør overvejes, hvordan der rapporteres/i hvilket format, om hvad, samt hvem der forestår denne rapportering.
Klare retningslinjer for og klar kommunikation omkring udvalgets arbejde er afgørende for udvalgets succes, dels internt i virksomheden og dels eksternt.
Revisorloven foreskriver, at revisionsudvalget varetager følgende opgaver:
Underretning af det samlede øverste ledelsesorgan om resultatet af den lovpligtige revision og erklæringsopgaven om bæredygtighedsrapportering og forklare, hvordan den lovpligtige revision og erklæringsopgaven om bæredygtighedsrapportering bidrog til henholdsvis regnskabsaflæggelsens og bæredygtighedsrapporteringens integritet, og hvad revisionsudvalgets rolle var i den proces
Overvågning af proceduren for regnskabsaflæggelse og bæredygtighedsrapportering, herunder XBRL-rapporteringen og dobbeltvæsentlighedsvurderingen, og fremsætte henstillinger eller forslag til at sikre deres integritet
Overvågning af om virksomhedens interne kvalitetskontrol- og risikostyringssystemer og dens interne revision fungerer effektivt med hensyn til regnskabsaflæggelsen og bæredygtighedsrapporteringen i virksomheden, herunder XBRL-rapporteringen, uden at krænke dens uafhængighed
Overvågning af den lovpligtige revision af årsregnskabet mv. og erklæringsopgaven om bæredygtighedsrapportering og udførelsen heraf, idet der tages hensyn til resultatet af den seneste kvalitetskontrol af revisionsvirksomheden
Kontrol og overvågning af revisors uafhængighed og godkende revisors levering af andre ydelser end revision
Ansvarlig for proceduren for udvælgelse og indstilling af revisor til valg.
Komitéen for god Selskabsledelse anbefaler, at revisionsudvalget varetager følgende opgaver:
Fører tilsyn med rigtigheden af offentliggjorte finansielle oplysninger, herunder regnskabspraksis på de væsentligste områder, væsentlige regnskabsmæssige skøn og transaktioner med nærtstående parter
Gennemgår de interne kontrol- og risikoområder for at sikre styring af de største risici, herunder også i relation til udmeldte forventninger
Vurderer behovet for intern revision
Forestår evaluering af den generalforsamlingsvalgte revisor
Gennemgår revisionshonoraret til den generalforsamlingsvalgte revisor
Fører tilsyn med grænserne for ikke-revisionsydelser udført af den generalforsamlingsvalgte revisor
Sikrer regelmæssig dialog mellem den generalforsamlingsvalgte revisor og bestyrelsen, bl.a. ved at bestyrelsen og revisionsudvalget mindst en gang årligt har møde med revisor, uden at direktionen er til stede.
Hvis bestyrelsen på grundlag af en indstilling fra revisionsudvalget beslutter at nedsætte en intern revisionsfunktion, har revisionsudvalget til opgave at:
Udarbejde kommissorium og anbefalinger om udvælgelse, ansættelse og afskedigelse af lederen af den interne revision og budgettet til afdelingen
Påse, at den interne revision har tilstrækkelige ressourcer og kompetencer til at kunne udføre sin rolle
Overvåge direktionens opfølgning på den interne revisions konklusioner og anbefalinger.
PwC har med baggrund i anbefalingerne udarbejdet en årsplan med eksempler på de punkter, revisionsudvalget bør have på dagsordenen for at efterleve Anbefalinger for god Selskabsledelse.
Vi har foreslået at dele opgaverne ud på fire møder, da fire møder for mange virksomheder vil være i overensstemmelse med arbejdsgangen i virksomhedens ledelse, herunder i forbindelse med forberedelse af kvartals- og årsrapporter. I det følgende er de fire møder kort beskrevet. Se yderligere punkter i årsplanen.
Møde 1 – Overordnede regnskabsprincipper sikres
Ligger lige inden bestyrelsesmødet, hvor årsrapporten og rapportering om bæredygtighed behandles, og det er her, de overordnede principper sikres overholdt i forhold til aflæggelse af selskabets årsregnskab og udarbejdelse af rapporteringen om bæredygtighed. Det er også på dette møde, at revisors afrapportering på revisionen og erklæringsopgaven om bæredygtighed gennemgås, og hvor der stilles dybdegående spørgsmål til selskabets eksterne revisor – eventuelt også til intern revision, såfremt selskabet har en sådan funktion. Der tages ligeledes stilling til indstilling til bestyrelsen om valg af ekstern revisor, herunder vedrørende erklæringsopgaven om bæredygtighed, på generalforsamlingen. Møde 1 er et af de mere omfattende møder i revisionsudvalgets årsplan.
Møde 2 – Revisionsplanen for det kommende år
Dette er også et vigtigt møde, da det er her, at planen for revision af årsrapporten og erklæringsopgaven om bæredygtighed for det kommende år for ekstern revision samt intern revision, såfremt selskabet har en sådan funktion, behandles. Vurderingen af planen er væsentlig, da denne plan skaber fundamentet for det kommende års handlinger og samarbejde. Det er også her, at aftalebrevet med ekstern revision godkendes.
Møde 3 – Gennemgang af halvårsrapporten
Mødet har til formål at gennemgå halvårsrapporten samt at gennemgå og godkende politikker, der er relevante for revisionsudvalgets arbejde.
Møde 4 – Gennemgang af kvartalsrapporten
Formålet med dette møde er at gennemgå kvartalsrapporten. Revisionsudvalget skal overvåge processen for udarbejdelse af årsrapporten og rapporteringen om bæredygtighed med særligt fokus på den forestående årsafslutning og tage stilling til eventuelle bemærkninger fra revisor i den forbindelse. Revisionsudvalget skal endvidere tage stilling til Anbefalinger for god Selskabsledelse.
Vores skitse til årsplanen er inddelt i underpunkter: Ordensmæssige punkter, regnskab/offentliggørelse, andre opgaver, revision, årlige punkter, jf. Anbefalinger for god Selskabsledelse og dialog.
Referencer til Anbefalinger for god Selskabsledelse er angivet i parentes og referencer til revisorloven er angivet som RL. Punkter, hvor der ikke er påført en reference, er forhold, som PwC vurderer som relevante for udvalgets arbejde.
Møde 1 | Møde 2 | |
Ordensmæssige punkter |
|
|
Regnskab/offentliggørelse |
|
|
Andre opgaver |
|
|
Revision og erklæringsopgaven om bæredygtighed |
|
|
Årlige punkter, jf. Anbefalinger for god Selskabsledelse |
|
|
Dialog |
|
|
Møde 3 | Møde 4 | |
Ordensmæssige punkter |
|
|
Regnskab/offentliggørelse |
|
|
Andre opgaver |
|
|
Revision og erklæringsopgaven om bæredygtighed |
|
|
Årlige punkter, jf. Anbefalinger for god Selskabsledelse |
|
|
Dialog |
|
|