Nyt klimaudspil fra regeringen får betydning for forsyningsselskabernes økonomi

09/07/20

Regeringen udgav den 16. juni 2020 en klimaplan for en grøn affaldssektor med en målsætning om, at affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030. Aftalen lægger op til en række tiltag, der skal sikre CO2-reduktioner i sektoren. Læs mere om to af de punkter, vi mener vil få størst betydning for forsyningsselskabernes økonomi; nemlig gradvis nedlukning af forbrændingsanlæg og ensretning af affaldssortering.

Kontrolleret nedlukning af affaldsforbrændingsanlæg

Det forventes, at de danske affaldsmængder reduceres med 30 % inden 2030, mens genanvendelsesprocenten samtidig vil stige. Regeringen vil derfor sikre, at forbrændingsanlæggene gradvis lukkes ned, så kapaciteten følger de nationale affaldsmængder. Den lavere kapacitet vil også betyde, at import af forbrændingsegnet affald falder.

For at sikre, at det er de miljømæssigt dårligst præsterende anlæg, der lukkes, ønsker regeringen at ændre den nuværende regulering til en økonomisk regulering med effektiviseringskrav for forbrændingsanlæggene. Endelig skal konkurrence på markedslignende forhold sikres, ved at forbrændingsanlæg udskilles fra kommunal forvaltning og pålægges selskabsskat.

Regeringen har anmodet KL om at fremlægge en model, der lever op til ovenstående krav. Hvis KL’s model ikke er tilfredsstillende, vil regeringen i stedet indføre andre virkemidler til at sikre CO2-reduktioner, bl.a. kapacitetsloft, strammere miljøkrav, udbud af forbrændingsegnet husholdningsaffald samt eventuelle afgifter på forbrænding.

I PwC vurderer vi, at det kan være en god idé allerede nu at forberede sig på, hvad et fald i hhv. importerede og nationale affaldsmængder til forbrænding kommer til at betyde for driften og økonomien i det enkelte anlæg. Tilsvarende er det også relevant at overveje, hvilke konsekvenser en hel eller delvis liberalisering kan have for affaldsmængder til forbrænding.

I forlængelse af ønsket om effektivisering af sektoren, kan det være relevant at undersøge, hvordan I som selskab kan bidrage til en mere effektiv håndtering af det forbrændingsegnede affald. Det kan være ved investering i nye teknologier, fx udvinding af metaller fra flyveaske, som øger mængden af metal til genanvendelse, samtidig med at reducere mængden af farligt affald, der bliver deponeret. Det kan blive nødvendigt med lignende innovative løsninger for at leve op til de forventede krav til affaldsforbrænding.

Endelig bliver det også vigtigt at sikre adskillelse mellem kommune og forbrændingsanlæg, så anlæggene drives ud fra et armslængdeprincip.

PwC’s Energi- og Forsyningsteam er med mange års specialisterfaring indenfor hele forsyningsbranchen kompetente til at rådgive jer i forbindelse med processen og de kommende spørgsmål om tilpasning til ny regulering og ændrede rammevilkår samt regnskabsmæssige forhold ifm. adskillelse fra kommunen.

Mere ensartet affaldssortering

Klimaplanen vil sikre at mere affald bliver sorteret, og at affaldet sorteres ensartet over hele landet. Derfor skal alle kommuner indsamle affald i de samme ti fraktioner, nemlig mad,- papir,- pap,- metal-, glas-, plast-, tekstil- og restaffald samt fødevarekartoner og farligt affald. Som udgangspunkt skal indsamling foregå så husstandsnært som muligt, dog har kommunerne fleksibilitet til at benytte andre løsninger, fx kuber og sorteringsøer, hvor lokale forhold kræver dette.

Det er et krav, at affaldsgebyret ikke må stige, selvom øget sortering vil medføre øgede omkostninger for kommunerne. Der igangsættes derfor en analyse af, hvordan den generelle omkostningsreduktion sikres mest optimalt. Regeringen vil i analysen undersøge besparelsespotentialet ved bl.a. fælles udbud, økonomisk tilsyn og indtægtsrammeregulering.

For mange kommuner vil det dog betyde, at der skal indsamles flere fraktioner ude hos borgerne end på nuværende tidspunkt, og at der derfor skal opstilles nye eller flere beholdere hos borgerne. Der må maksimalt opstilles fire spande til de ti fraktioner. En lang række af fraktionerne indsamles dog allerede i væsentligt omfang i mange kommuner.

Aftalen omfatter også en udvidelse af indsamlingsordningen til at omfatte mindre erhvervsdrivende virksomheder. Det vil betyde, at der skal indsamles mere, hvilket giver mulighed for at effektivisere og opnå nye synergier. Selvom det vil medføre både øgede drifts- og investeringsomkostninger, som skal afspejles i affaldsgebyret, vil der også være flere forbrugere til at dække omkostningerne, og ruter kan måske optimeres, særligt for de fraktioner, hvor affaldsmængderne er små.

Det kan være en god idé at gennemgå jeres grundlag for gebyrberegning og analysere konsekvenserne af eventuelle ændringer i krav til henteordninger og sortering. Det drejer sig både om de økonomiske konsekvenser og jeres mulighed for at fastlægge størrelsen på de nye gebyrer.

PwC’s Energi- og Forsyningsteam har et indgående kendskab til kommuner samt affaldshåndtering og har derfor forudsætningerne for at sparre med jer om løsninger og muligheder i forhold til de nye krav til affaldssortering. Herunder kan vi tilbyde rådgivning om hvordan de nye krav kan implementeres inden for den nuværende hvile-i-sig-selv regulering. Vores regulatoriske eksperter arbejder til dagligt med regulering af andre dele af forsyningssektoren, og kan hjælpe jer med at undersøge konsekvenserne af ny, rammebaseret regulering.

Kontakt os

Claus Dalager

Partner, Statsaut. revisor, Energi & Forsyning, PwC Denmark

Tlf: 4292 1969

Thomas Riis

Partner, Statsaut. revisor, Energi & forsyning, PwC Denmark

Tlf: 2961 5910

Jesper Randall Petersen

Partner, Statsaut. revisor, PwC Denmark

Tlf: 3038 0462

Følg PwC