Forsyningstilsynet har offentliggjort seneste nyt om proces og dokumentationskrav vedr. 105 %-reglen

12/06/23

Den 8. juni 2023 inviterede Forsyningstilsynet netvirksomhederne til et dialogmøde. På mødet gennemgik tilsynet årets vejledning til indberetning af netvirksomhedernes reguleringsregnskaber for 2022. Derudover kom der nye oplysninger vedrørende processen for de netvirksomheder, der omfattes af 105 %-reglen. Nedenfor er der udarbejdet et overblik med ny information og opmærksomhedspunkter i forhold til reglen.

§ 43 – 105 %-reglen

105 %-reglen er del af netvirksomhedernes indtægtsrammeregulering, som skal sikre, at netvirksomhederne ikke er vedvarende ineffektive. Hvis netvirksomhedens faktiske omkostninger i perioden 2018 til 2021 udgør mere end 105 % af omkostningsrammen i samme periode, risikerer netvirksomheden at blive karakteriseret som ineffektiv. I beregningen tages der højde for de justeringer, netvirksomheden har modtaget til omkostningsrammen i perioden.

Hvis netvirksomhedens omkostningsniveau udgør 105 % eller mere af omkostningsrammen, er der efterfølgende mulighed for at dokumentere, at omkostningerne i perioden 2018-2021 overstiger omkostningsrammerne som følge af forhold, som netvirksomheden ikke har kunnet påvirke (eksogene forhold).

Hvis en netvirksomhed er omfattet af 105 %-reglen og dermed ikke kan fremsende tilstrækkelig dokumentation for, at omkostningerne er steget grundet eksogene forhold, kan Forsyningstilsynet træffe afgørelse om at rekalibrere omkostningsrammen i reguleringsperioden 2023 til 2027 ud fra et lavere omkostningsniveau end de faktiske omkostninger i perioden 2018 til 2021. Reglen kan derfor have stor effekt på netvirksomhedernes omkostningsramme og dermed opkrævningsret for den femårsperiode fra 2023 til 2027.

Forsyningstilsynet har endnu ikke truffet afgørelse om, hvilke netvirksomheder der rammes af 105 %-reglen. Det betyder også, at tilsynet ikke har meldt ud, hvordan netvirksomhederne skal dokumentere, om en overskridelse af 105 %-reglen skyldes eksogene forhold. 105 %-reglens effekt og konsekvens for det enkelte selskab har derfor ikke været indregnet i de foreløbige indtægtsrammer, som er udmeldt for 2023.

Seneste nyt

På dialogmødet den 8. juni fremlagde Forsyningstilsynet følgende proces vedr. 105 %-reglen:

Ultimo juni 2023: Alle netvirksomheder modtager en mail fra Forsyningstilsynet om, hvorvidt selskabet er omfattet af 105 %-reglen.

  • 3. kvartal 2023: Forsyningstilsynet offentliggør en vejledning om de specifikke dokumentationskrav til, hvilket materiale der kan understøtte, at netvirksomheden har haft et højere omkostningsniveau som følge af eksogene forhold. På dialogmødet lagde Forsyningstilsynet op til, at de løbende ønsker en dialog med de netvirksomheder, som er omfattet af reglen, for at drøfte muligheden for dokumentation af eksogene forhold.
  • Ultimo 2023: Deadline for netvirksomhederne for at indsende dokumentation til Forsyningstilsynet.
  • 2. kvartal 2024: Forsyningstilsynet træffer afgørelse om, at en netvirksomhed, som er omfattet af 105 %-reglen, skal have en reduktion i sin omkostningsramme for reguleringsperioden 2023 til 2027.

Forsyningstilsynet har fastsat følgende metode for reduktionen i omkostningsrammen, hvis en netvirksomhed ikke kan dokumentere, at de stigende omkostninger er sket som følge af eksogene forhold.

En netvirksomhed, som er omfattet af 105 %-reglen og ikke kan dokumentere eksogene forhold, vil få en omkostningsramme i perioden 2023 til 2027 svarende til det omkostningsniveau, der var, hvis de faktiske omkostninger udgjorde 100 % af omkostningsrammen. Det betyder, at hvis netvirksomheden ikke kan dokumentere eksogene forhold, vil omkostningsrammen for 2023 til 2027 fastsættes ud fra det samme omkostningsniveau, som netvirksomhedens omkostningsramme er i dag. Ligeledes vil netvirksomhederne kun få hævet deres ramme til over 105 %, i det omfang de kan dokumentere, at de øgede omkostninger kan henføres til eksogene forhold. Er en virksomheds omkostninger eksempelvis steget til 120 %, og de kun kan dokumentere, at 12 % kan henføres til eksogene forhold, vil selskabet ”kun” få en fremtidig ramme på 112 % ved rekallibreringen.

Der er ikke kommet nye oplysninger om dokumentationskravene. Kravene kommer til at fremgå af vejledningen, der bliver udsendt i efteråret 2023.

Opmærksomhedspunkter

De mulige reduktioner i omkostningsrammerne kan have stor effekt på opkrævningsgrundlaget i reguleringsperioden 2023 til 2027, og det er derfor vigtigt, at netvirksomhederne håndterer processen bedst muligt ved identificering som vedvarende ineffektiv.

  • Tjek jeres officielle mailindbakke før juli: Forsyningstilsynet udsender mails til alle netvirksomhederne om, hvorvidt de er omfattet af reglen.
  • Hvis I er omfattet af reglen: Udarbejd et overblik over de omkostninger i perioden 2018-2021, som I ikke har fået forhøjelse til, og som har været ekstraordinære.
  • Kortlæg mulige eksogene forhold: Udarbejd et overblik over mulige eksogene forhold for jeres faktiske omkostninger og overvej dokumentationsmuligheder.
  • Deltag i dialog med Forsyningstilsynet: Forsyningstilsynet lægger op til, at der kommer meget dialog vedr. forholdene om reglen i efteråret. Deltag aktivt i disse møder, således at netvirksomhedens mulige eksogene forhold kommer bliver italesat over for Forsyningstilsynet.

Det er allerede ved udarbejdelsen af reguleringsregnskabet for 2022 muligt at beregne, hvorvidt det enkelte netselskab vil være omfattet af bestemmelserne og dermed kan forventes at skulle dokumentere, at der er tale om eksogene forhold. PwC anbefaler, at netselskaberne foretager denne beregning og allerede nu starter med at indsamle dokumentation, som kan blive nødvendig i den senere proces.

Årets regulatoriske udfordringer for netvirksomhederne

Ud over 105 %-reglen står netvirksomhederne over for andre nye regulatoriske forhold. I årets indberetning er der mulighed for at ansøge om forhøjelse til VE-anlæg, som tidligere har været omfattet af udligningsordningen og kompensationsordningen. Derudover er der kommet nye dokumentationskrav til regler for markedsmæssighed og den 22. maj 2023 sendte Forsyningstilsynet et udkast til en vejledning om regler for dataadskillelse for netvirksomhederne i høring.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående regulatoriske forhold eller ønsker yderligere information om 105 %-reglen og mulige dokumentationskrav, er du velkommen til at kontakte os.

Thomas Riis

Partner, Statsaut. revisor, Energi & forsyning, Aarhus, PwC Denmark

2961 5910

E-mail

Kristina Börjesson

Senior konsulent, Energi & Forsyning, Hellerup, PwC Denmark

2173 3027

E-mail

Følg PwC