Datatilsynet har offentliggjort de områder, som de vil prioritere i deres tilsynsaktiviteter i 2024, og de vil i særdeleshed have særlig fokus på at føre tilsyn med overholdelse af GDPR-reglerne inden for både online og fysisk handel.
Brugen af personoplysninger er afgørende i en stadig mere digital og datadrevet verden, hvor den hastige digitalisering (fx cloud) og teknologiske udvikling (fx AI) skaber nye muligheder og innovative forretningsmodeller, men også medfører nye complianceudfordringer.
Herudover bruger retailvirksomheder personoplysninger for at kunne levere varer og for at kunne målrette deres markedsføring. Dette gælder især i online handel, men det bliver også i stigende grad relevant i fysisk handel, hvor selvbetjeningskasser og digitale loyalitetsprogrammer er blevet normen.
Uanset om det drejer sig om online eller fysisk handel, er beskyttelsen af personoplysninger afgørende for virksomhedernes kundetilfredshed og derfor også deres vækst. Det er derfor vigtigt, at disse oplysninger behandles i overensstemmelse med GDPR-reglerne.
Ved at have en struktureret og systematisk tilgang til beskyttelse af personoplysninger kan retailvirksomheder hurtigt opnå compliance med GDPR.
Er du i tvivl om, hvorvidt din virksomhed overholder GDPR-reglerne? Så læs vores tjekliste eller kontakt os nedenfor – vores juridiske specialister sidder klar til at rådgive om alle aspekter af databeskyttelsesretten.
Aleksandar Predrag Piletich
Anaya Jensen