Ny Øresundsaftale vedr. social sikring: Modernisering af opgørelsen af arbejdsfordelingen

Ny Øresundsaftale vedr. social sikring: Modernisering af opgørelsen af arbejdsfordelingen
  • 17/05/24

Danmark og Sverige er blevet enige om at modernisere den fælles Øresundsaftale, der omhandler social sikring for pendlere i Øresundsregionen. Den nye aftale gælder fra den 1. maj 2024 og træder i stedet for den gamle aftale fra 2001.

Den nye Øresundsaftale om social sikring sigter mod at harmonisere reglerne, så de falder mere i tråd med EU-reglerne om social sikring, således at de i større grad afspejler et ønske om større fleksibilitet i hvor man arbejder.

Generelt om social sikring ved arbejde i Øresundsregionen 

Inden for EU/EØS-landene og Schweiz er udgangspunktet, at man som arbejdstager er socialforsikret i det land, man arbejder i (arbejdslandet). At man er omfattet af et lands regler om social sikring betyder fx at man kan gå til læge, blive behandlet på sygehuset, optjene ret til pension, modtage familieydelser, barselsdagpenge mv. i dette land. 

I nogle tilfælde er man dog i stedet socialforsikret i det land, man bor i (bopælslandet). Det kan være i visse situationer, når man midlertidigt udstationeres af sin arbejdsgiver til at arbejde i et andet land. Man er som udgangspunkt også socialforsikret i bopælslandet, hvis man arbejder minimum 25% i bopælslandet. Hvis man arbejder under 25% i bopælslandet falder man dermed tilbage til udgangspunktet om social sikring i arbejdslandet.

Der skal betales socialsikringsbidrag i det land, hvor arbejdstager er socialforsikret – i Danmark ATP-bidrag, som er et fast beløb, der betales af hhv. arbejdsgiver og arbejdstager. I andre lande betales eksempelvis en procentvis andel af den samlede bruttoløn, hvilket oftest kan være et noget højere bidrag end det danske ATP-bidrag. Omkostningen i forhold til social sikring vil derfor variere alt efter, hvilket lands socialsikringssystem en arbejdstager er omfattet af.

For at gøre det lettere for virksomheder og pendlere i Øresundsregionen har der siden 2001 været en såkaldt Øresundsaftale om social sikring, der giver mulighed for, at man kan arbejde mere end 25% i bopælslandet uden at blive omfattet af social sikring i bopælslandet. Dette gælder så længe en pendler arbejder minimum 50% i arbejdslandet.   

Betydningen af den nye Øresundsaftale

Den primære ændring i den nye Øresundsaftale om social sikring angår referenceperioden, som arbejdsfordelingen mellem Danmark og Sverige beregnes efter. Denne forlænges fra 3 måneder til 12 måneder. 

Frem til den 1. maj 2024 skulle de forskellige kriterier for arbejdsfordelingen nemlig opgøres ud fra en løbende 3-måneders periode. Med den nye aftale er denne periode blevet forlænget, således at arbejdsfordelingen nu skal opgøres ud fra en 12-måneders periode. 

Derved tages højde for feriebetonede sæsoner, hvor der med den gamle periode var risiko for, at man ikke opfyldte Øresundsaftalen i sådanne perioder. 

Den nye Øresundsaftale skal ses i forlængelse af den for nyligt underskrevne hensigtserklæring om, at Danmark og Sverige vil opdatere den nuværende Øresundsaftale om skat. Heri lægger man blandt andet op til en tilsvarende ændring i referenceperioden gældende fra 2025. Dvs. at al lønindkomst beskattes i arbejdslandet så længe arbejdstager arbejder mindst 50% af tiden i arbejdslandet. Se PwC’s nyhed om dette her.

Sådan kan vi hjælpe dig

Som virksomhed eller pendler i Øresundsregionen er det derfor vigtigt at være opmærksom på omfanget af arbejde i hhv. Danmark og Sverige, da man som virksomhed ellers kan risikere at skulle registrere sig i et andet land foruden at blive pålagt, at skulle indeholde og betale socialsikringsbidrag i det andet land.

Har du spørgsmål til den nye Øresundsaftale eller ønsker rådgivning, så kontakt endelig din rådgiver i PwC.

Kontakt os

Claus Høegh-Jensen

Partner, Tax, København, PwC Denmark

2366 3918

E-mail

Vijitha Pradeesh

Director, PwC Denmark

2128 4321

E-mail

Følg PwC