Udkastet til de nye bekendtgørelser vedrører:
Bekendtgørelse nr. 2 og 3 er nye bekendtgørelser og omhandler kommunalbestyrelsens takstgodkendelse. Energistyrelsen vil i forlængelse af bekendtgørelserne udarbejde en vejledning om de foreslåede regler for selskabernes oplysningspligt om hvile-i-sig-selv-princippet og kommunalbestyrelsens legalitetsgodkendelse.
Det forventes, at bekendtgørelserne træder i kraft d. 1. januar 2025. Alle takster og bidrag, betalingsvedtægter og -regulativer, som er godkendt eller indsendt til kommunalbestyrelsen inden den 1. januar 2025, behandles efter de nuværende regler om den kommunale legalitetskontrol.
PwC Energi og Forsyning har beskrevet de væsentligste forhold og opmærksomhedspunkter i de nye bekendtgørelser nedenfor.
Bekendtgørelsen er en ændring af den nuværende bekendtgørelse om fastsættelse af den variable del af vandafledningsbidraget for spildevandsselskaber (BEK nr. 1327 af 10. december 2014).
I høringsudkastet foreslås det, at spildevandsselskaberne fremover skal bruge det prisudviklingstal, som Vandsektortilsynet offentliggør til prisfremskrivning af de økonomiske rammer, til den årlige regulering af tilslutningsbidraget og et eventuelt fast vandafledningsbidrag.
I dag reguleres bidragene med den årlige udvikling i omkostningsindekset for jordarbejde, som opgøres af Danmarks Statistik. Formålet med den foreslåede metode er at øge ensartetheden mellem spildevandsselskabernes ramme- og takstregulering.
Herudover ophæves overgangsreglerne for opkrævning af differentieret vandafledningsbidrag efter trappemodellen, fordi reglerne ikke længere er relevante.
Bekendtgørelserne er nye og er opbygget ens. De foreslåede regler i bekendtgørelserne gælder henholdsvis spildevandsselskaber, der modtager spildevand direkte fra forbrugerne (nr. 2), og vandselskaber, som leverer vand direkte til forbrugerne (nr. 3). Hvis forsyningen er opdelt i et produktions- og distributionsselskab, er produktionsselskabet kun omfattet, hvis der er tilsluttet forbrugere direkte til produktionsselskabet.
Formålet med bekendtgørelserne er at fremme gennemsigtigheden med opkrævning af bidrag, takster, gebyrer og renter samt anvendelse af betalingsvedtægter og -regulativer for forbrugerne. De foreslåede regler skal desuden sigte mod øget ensartethed i reguleringen af tilsvarende områder, såsom spildevands-, vand-, varme- og elforsyning.
I bekendtgørelserne foreslås der nærmere regler for kommunalbestyrelsens ansvar for legalitetskontrol med størrelsen på vand- og spildevandsselskabernes takster og bidrag samt selskabernes betalingsvedtægter og -regulativer. De foreslåede regler skal bidrage til en mere effektiv kontrol med selskabernes overholdelse af reglerne i betalingsloven og miljøbeskyttelsesloven (spildevand) samt de gældende miljø- og forsyningsregler for levering af vand (drikkevand).
Der lægges op til, at størrelsen på selskabernes takster og bidrag skal anmeldes til kommunalbestyrelsen senest seks uger inden den kommende opkrævningsperiode med visse undtagelser. For langt de fleste vand- og spildevandsselskaber påbegyndes en ny opkrævningsperioden d. 1. januar hvert år. Den nye anmeldelsesfrist stiller derfor skarpe krav til selskabernes budgetlægning, fordi de foreslåede takster for det efterfølgende år, som udgangspunkt vil skulle sendes til godkendelse hos kommunalbestyrelsen senest i midten af november.
Desuden fjernes klagemuligheder ved afslag på godkendelser, og der indføres straffebestemmelser for manglende overholdelse af indsendelsesregler.
Det forslås, at bekendtgørelserne træder i kraft d. 1. januar 2025.
Hvis du har spørgsmål i forbindelse med høringerne, er du velkommen til at kontakte en af PwC’s faglige eksperter.
Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.
Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.
Andreas Albers Rasmussen