Vandsektortilsynet har sendt årets vejledninger for vandselskabernes indberetning til de økonomiske rammer og benchmarking for 2025 i høring. Der er høringsfrist onsdag den 29. januar 2025.
Indberetningen til de økonomiske rammer gælder alle større vand- og spildevandsselskaber og løber fra den 1. marts til den 15. april 2025. I år skal de større spildevandsselskaber også indberette til Vandsektortilsynets benchmarking og vil på den baggrund få udmeldt nye individuelle effektiviseringskrav, som er gældende for de økonomiske rammer for 2026 og 2027.
PwC's Energi og Forsyning gennemgår nedenfor de væsentligste ændringer og opmærksomhedspunkter i årets indberetningsvejledninger.
Den nye indberetningsvejledning beskriver, hvad der skal indberettes i de enkelte faner i Vanddata.
Vejledningen følger sidste års udgave, men indeholder flere ændringer som følge af den nye ØR-bekendtgørelse, der trådte i kraft den 1. januar 2025.
Hvis en indberetning er mangelfuld eller fejlbehæftet, eller der indberettes for sent, kan Vandsektortilsynet nu skønsmæssigt fastsætte den økonomiske ramme. Tilsynet kan også fastsætte det individuelle effektiviseringskrav til 2 %, hvis der indberettes for sent til benchmarkingen.
Tidligere kunne den økonomiske ramme eller det individuelle effektiviseringskrav kun fastsættes skønsmæssigt, hvis Vandsektortilsynet vurderede, at et selskabs indberetning manglede oplysninger ved indberetningsfristens udløb den 15. april. De nye regler gælder også, hvis oplysningerne ikke indberettes i det krævede format (elektronisk i VandData) senest den 15. april.
I den nye indberetningsvejledning er der kommet nye tillægsparagraffer, definitioner og praksisændringer på baggrund af ændringer i ØR-bekendtgørelsen. Disse ændringer inkluderer:
Herunder ses oversigten over tillægstyper:
Tillægstyper | § i tidligere ØR_BEK | § i ny ØR_BEK |
Omkostninger til medfinansieringsprojekter efter de gældende regler | § 9, stk. 4, nr. 12 | § 10, stk. 1, nr. 12 |
Tilbagebetaling af bidrag og takster mv. | § 11, stk. 10 | § 10, stk. 1, nr. 14 |
Statsligt eller kommunalt fastsatte, pålagte eller godkendte mål | § 11, stk. 1 | § 11 |
Udvidelse af forsyningsområdet eller håndterede vandmængder | § 11, stk. 5 | § 12 |
Flytning af forsyningsledninger | § 11, stk. 3 | § 13 |
Supplerende investeringstillæg | § 11, stk. 7 | § 15 |
Uforudsete hændelser | § 16 | § 16 |
Væsentlig ændring i aktiviteter eller omkostninger | § 15 | § 19 |
Nødvendige udgifter til vandindvindinger | § 33, stk. 6 | § 64, stk. 8 |
Genanbringelsesperioden for indtægter fra salg af grunde og bygninger udvides til 8 år. Tidligere var det kun muligt at genanbringe indtægterne fra salg af en grund eller bygning over en 4-årig periode. Væsentlige indtægter fra salg af øvrige aktiver skal fortsat genanbringes inden for 4 år.
Som noget nyt i år, kan der ansøges om at få justeret den økonomiske ramme, hvis der indberettes reviderede mængder af anlægsaktiver i de regulatoriske åbningsbalancer (POLKA). Konkret kan vandselskaberne ansøge om at få justeret den økonomiske ramme ved at indsende et opdateret POLKA-ark med tilhørende dokumentation i perioden 1. marts til 15. april i årene 2025, 2026 og 2027.
Hvis et selskab indberetter et revideret POLKA-ark, vil det påvirke selskabets fremtidige økonomiske ramme, fordi det vil føre til en justering af de regulatoriske afskrivninger, som indgår i grundlaget for den økonomiske ramme. Herudover kan de ændrede oplysninger påvirke de fremadrettede resultater i den regulatoriske benchmarking, fordi omkostningsgrundlaget i benchmarkingen også vil blive opdateret.
Alle ansøgninger skal revisorpåtegnes og være indsendt senest den 15. april 2027.
Den nye indberetningsvejledning til benchmarking beskriver, hvad de større spildevandsselskaber skal indberette i forbindelse med årets benchmarking.
Vandsektortilsynet har opdateret definitionen af, hvornår et aktiv kan indberettes i CAPEX-arket. Et aktiv kan indberettes, hvis det er aktiveret i regnskabet, som selskabet enten ejer eller lejer, og som opfylder mindst én af følgende betingelser:
Dette betyder blandt andet, at aktiver, der er taget ud af drift, men planlægges idriftsat igen inden for en kortere periode, fortsat kan indberettes i CAPEX-arket.
Vandsektortilsynet har opdateret definitionen og kategoriseringen af forsinkelsesbassiner og sparebassiner:
Som noget nyt i år vil ansøgninger om behandling af øvrige aktiver i benchmarkingen blive vurderet på baggrund af omkostningernes økonomiske væsentlighed. Vandsektortilsynet har fastsat væsentlighedsgrænsen for afskrivningerne på øvrige aktiver til 1 % af et selskabs samlede påvirkelige omkostninger.
Hvis afskrivningerne beløbsmæssigt udgør et beløb, der er mindre end 1 % af et selskabs samlede påvirkelige omkostninger, vil omkostningerne fortsat indgå i benchmarkingen.
Samme praksis blev implementeret i forbindelse med sidste års benchmarking af drikkevandsselskaberne.
Indberetningen til Vandsektortilsynet sker kort efter de finansielle revisioner, hvilket ofte gør processen presset for selskaberne. PwC anbefaler derfor, at man igangsætter arbejdet med indberetningen i god tid.
Hvis du har spørgsmål i forbindelse med høringen, vejledningerne eller har brug for hjælp til indberetningen, er du velkommen til at kontakte PwC’s faglige eksperter.
Vejledningerne kan findes under “Høringer” på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.
Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.
Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.
Andreas Albers Rasmussen