1) Produkt- og serviceudvikling
Produkt- og serviceudviklingsdimensionen handler om, hvorvidt en virksomhed arbejder målrettet med at udvikle nye digitale forretningsmodeller, bruger data og nye teknologier systematisk i produkt- og serviceudviklingen mv.
For mange virksomheder er kerneforretningen af natur meget lidt digital, men det forhindrer ikke opbygningen af en række digitale services i relation til de fysiske kerneprodukter, som kan understøtte de forretningsstrategiske indsatsområder, give bedre kundeservice og samtidig reducere omkostninger.
2) It-arkitektur
Dimensionen for it-arkitektur handler om, hvorvidt virksomhedens forskellige afdelinger er understøttet af it-systemer, hvordan den nuværende it-arkitektur understøtter innovation af virksomhedens produkter og services, og om den nuværende it-arkitektur understøtter virksomhedens fremtidige digitalisering.
Mange virksomheder kæmper med en kompleks og forældet it-arkitektur, som ikke effektivt understøtter videre digitalisering af arbejdsprocesser og forretningsmodeller. En tilsvarende it-arkitektur giver mulighed for bedre indsamling og udnyttelse af data, som vil have en lang række fordele i forhold til såvel udvikling af nye digitale produkter og services som de nuværende forretningsmodeller. Her kan introduktion af Robotic Process Automation (RPA) i mange tilfælde hjælpe med at skyde genvej til en højere automatiseringsgrad.
3) Markeds- og kundeudvikling
Markeds- og kundeudviklingsdimensionen handler om, hvorvidt virksomheden anvender data til at analysere markeds- og kundeadfærd, samt hvordan disse data spredes i organisationen. Derudover handler den om, hvorvidt digitale kanaler anvendes til bl.a. markedsføring og kundeservice.
For mange virksomheder ligger der et uudnyttet vækstpotentiale i at udnytte nye digitale salgskanaler bedre samt i at begynde at lave effektiv datafangst på kunde- og markedsadfærd – og udnytte disse data.
4) Organisation og digital kultur
Dimensionen organisation og digital kultur handler om, hvorvidt den digitale strategi gennemsyrer hele virksomheden. Dvs., er den digitale strategi tydelig for alle, prioriteres digitalisering fra ledelsens side, understøttes digital innovation mv.?
For at komme effektivt videre på den digitale rejse er det væsentligt, at der er en tydelig sammenhæng mellem virksomhedens overordnede forretningsstrateg og den digitale strategi. For mange virksomheder er første trin at skabe en digital vision, som efterfølgende skal operationaliseres i den konkrete it-strategi, der udarbejder et roadmap for, hvilke digitale færdigheder og initiativer der skal til for at realisere de udvalgte indsatsområder.
5 ) Værdikæder og processer
Dimensionen værdikæder og processer handler om, hvordan en virksomheds værdikæde understøttes af it, samt hvorvidt ledelsesmæssig styring og planlægning af fremstilling af produkter og services er digitalt understøttet gennem hele værdikæden.
I produktionsvirksomheder er det en forudsætning for optimering af produktionen gennem digitalisering, at der er en tilgængelighed af data. Her er fx implementeringen af et Manufacturing Execution System (MES) oplagt at kigge nærmere på. Inden der investeres i et MES, kan små indsatsklare sensor-kits være velegnede til pilotprojekter, der kvalificerer en ROI-beregning for videre digitalisering.
6) Digital lovgivning og regulering
Dimensionen digital lovgivning og regulering handler om, hvorvidt en virksomhed aktivt følger ændringer i it-/digital lovgivning og vurderer, hvordan det påvirker strategien, herunder om virksomheden fx har en it-beredskabsplan, it-retningslinjer samt risici- og sikkerhedsprocedurer.
Ofte er de digitale udfordringer anerkendt i virksomheden, men lige så ofte mangler der en konsistent adressering af sikkerhedsrisici, hvilket skaber en alvorlig sårbarhed for virksomheden. Denne sårbarhed forstærkes, hvis virksomheden selv håndterer både den fysiske infrastruktur (servere mv.) og den digitale infrastruktur (dataplatforme og applikationer) i eget regi.