Skip to content Skip to footer
Search

Loading Results

Værd at vide om mikrovirksomheder

Få indsigt i regnskabsregler og lempelser for mikrovirksomheder.

Regnskabsreglerne for selskaber er komplekse og kræver stor indsigt. Her kan du læse om de regler og lempelser, der gælder for mikrovirksomheder. Så kan du få overblik over, hvad du skal forholde dig til som ejer af en mikrovirksomhed.

Hvornår er en virksomhed en mikrovirksomhed?

Kravene til mikrovirksomheder, gældende for 2021, er bl.a., at virksomheden ikke må overstige to af følgende tre punkter på balancetidspunktet i løbet af to regnskabsår:

  • En balancesum på 2,7 mio. kr.
  • En nettoomsætning på 5,4 mio. kr.
  • 10 heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret.

En mikrovirksomhed skal principielt overholde de samme regnskabskrav som almindelige B-virksomheder – dog med visse undtagelser. Reglerne for mikrovirksomheder giver de helt små virksomheder mulighed for at opstille meget simple regnskaber, hvor der er krav om meget få noteoplysninger. Det vil sige, at regnskabet vil komme til at bestå af en resultatopgørelse og en balance med få andre oplysninger.

Ikke alle virksomhedstyper må bruge reglerne

Visse virksomhedstyper må ikke anvende reglerne for mikrovirksomheder:

  • Hvis selskabet besidder ejerandele i datter- eller associerede virksomheder (holdingselskab).
  • Hvis selskabet udelukkende beskæftiger sig med investering i værdipapirer, fast ejendom eller tilsvarende (investeringsselskab).
  • Hvis selskabet har rettigheder eller forpligtelser som følge af indgåede aftaler om afledte finansielle instrumenter. Dette kan fx være låneaftaler med rente- eller valutaswap.

Fordelen ved at anvende reglerne for mikrovirksomheder er, at årsregnskabet bliver meget simpelt at opstille. Ulempen er derimod, at en stor del af detaljegraden forsvinder. Det kan betyde, at interessenter har sværere ved at vurdere virksomheden som samarbejdspartner. Du bør derfor vurdere interessenternes informationsbehov og andre konsekvenser. Fx kan færre oplysninger i årsregnskabet medføre øgede kreditomkostninger hos banken.

Hvad skal mikrovirksomheders regnskaber indeholde?

I dette skema får du overblik over, hvad regnskaber skal indeholde for virksomheder i regnskabsklasse B - herunder mikrovirksomheder:

Årsrapportens indhold Mikrovirksomhed (B) Regnskabsklasse B
Ledelsespåtegning X1 X1
Revisionspåtegning   X2
Ledelsesberetning (X)3 X3
Redegørelse for anvendt
regnskabspraksis
(X)4 X
Balance (Lovpligtig) X X
Resultatopgørelse
(Lovpligtig)
X X
Noteoplysninger X5 X
Forklaringer til skemaet

X1) Hvis ledelsen består af ét medlem og ingen bestyrelse i et anpartsselskab på tidspunktet for årsrapportens godkendelse, kan du undlade at inkludere en ledelsespåtegning i årsrapporten.

X2) Små virksomheder i regnskabsklasse B, herunder mikrovirksomheder, kan undlade revision ifølge ÅRL § 135, hvis virksomheden ikke overskrider to af følgende tre størrelser, i løbet af to regnskabsår:

  • En balancesum på 4 mio. kr.
  • En nettoomsætning på 8 mio. kr.
  • Et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret på 12.

Mikrovirksomheder kan altid undlade revision, hvis virksomheden ligger under ovennævnte grænser.

Hvis du stifter et selskab kan revisionen fravælges i stiftelsesdokumentet. Overstiges to af grænserne, omfattes selskabet af revisionspligten, uanset om du har fravalgt revision i stiftelsesdokumenterne. Uanset virksomhedens størrelse kan du vælge udvidet gennemgang som et alternativ til revision, når virksomheden er omfattet af regnskabsklasse B.

OBS: Reglerne gælder dog ikke for erhvervsdrivende fonde.

X3) Virksomheder i regnskabsklasse B skal udarbejde en ledelsesberetning, der beskriver virksomhedens væsentligste aktiviteter og ændringer, økonomiske forhold samt oplyser om egne kapitalandele. Du kan frivilligt give oplysningerne i noterne i stedet for at udarbejde en ledelsesberetning, men oplysningerne kan blive revisionspligtige.

X4) Mikrovirksomheder skal vælge årsregnskabslovens mest simple målemetode som er kostpris. Det betyder, at mikrovirksomheder ikke må bruge følgende regnskabspraksis:

  • Reguleringer af finansielle aktiver til dagsværdi efter årsregnskabslovens § 37. Finansielle aktiver skal derfor altid indregnes til kostpris.
  • Reguleringer af investeringsejendomme til dagsværdi via resultatopgørelsen (kan derfor ikke afskrives) efter årsregnskabslovens § 38. Investeringsejendomme skal derfor altid indregnes til kostpris eller til dagsværdi over egenkapitalen.

Du kan bruge de almindelige regler om opskrivning af aktiver via egenkapitalen (og en bunden reserve med en tilsvarende værdi).

X5) Mikrovirksomheder kan undlade at give noteoplysninger om følgende:

  • Anvendt regnskabspraksis
  • Gæld der forfalder til betaling mere end fem år efter balancetidspunktet
  • Oplysninger om visse særlige poster
  • Oplysninger om gennemsnittet af antal ansatte.

For at kunne anvende undtagelsesbestemmelserne skal din virksomhed både opfylde definitionen på en mikrovirksomhed og må hverken være et holding- eller et investeringsselskab. Virksomheden må derudover heller ikke have indgået væsentlige kontrakter om afledte finansielle instrumenter på balancetidspunktet.

Din virksomhed kan frivilligt beslutte at anvende alle undtagelserne eller kun enkelte undtagelsesbestemmelser. Hvis din virksomhed anvender en eller flere af undtagelserne, skal du oplyse om dette i noterne.

Etablering af virksomhed

Der er mange ting, du skal være opmærksom på, når du overvejer at starte din egen virksomhed - og mange beslutninger, du skal træffe. Det betyder, at der kan opstå en masse spørgsmål, du ønsker at få besvaret.

Vores eksperter deler derfor deres viden og giver dig gode råd om nogle af de væsentligste emner. Få inspiration og gode råd til, hvordan du starter din egen virksomhed.

Læs mere her